Kahe Eesti kapitalil põhine-va laevafirma majandusnäitajad ei anna alust eriliseks optimismiks. Nii Ühispanga toel Soome lahel laevu ujutav Hansatee kui ka Tallinna Pangalt suurlaenu saanud TH Ferries lõpetasid jaanuarikuu enam kui kümne miljoni krooni suuruse kahjumiga. Mõlemad firmad pingutavad koos neid rahastavate pankadega, et vältida olukorda, kus lained pea kohal kokku löövad ja neid tabab Atlantise saatus.
Kui laevandusse investeerinud Tallinna Panka võib võrrelda merehädalisega, kes on jäänud ilma päästerõngast ja kes veepeal püsib ainult tänu oma ujumisoskusele, siis Ühispank võib tänu praegu veel riigile kuuluva Eesti Merelaevanduse eneseohverdamisele pääseda kuiva jalaga.
Nimelt on osa Ühispangalt Hansateele antud 76 miljoni krooni suurusest laenust garanteerinud Merelaevandus. Huvitav nüanss on ka see, et sama laenu teiseks garandiks on Inreko Laeva AS, mille kõik varad on omakorda panditud Tallinna Pangale.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Selle garantii tõttu on Tallinna Pank surnud ringis, sest TH Ferries ja Hansatee on omavahel tõsised konkurendid, kuid Tallinna Pangale on eluliselt tähtis, et mõlemad firmad jääksid konkurentsiheitluses püsima.
Ühispanga edukate manööverdamiste üks põhjus on hea läbisaamine vajalike riigiametnikega. Pank on juba pikka aega olnud huvitatud sellest, et tema aktsionäride nimekirja kuuluksid ka riigi raha liigutavad rahandusministeeriumi töötajad. Ministeeriumis kantslerina töötamise ajal sai Ühispanga aktsionäriks Enn Pant. Kui aga hakati käivitama riigikassa süsteemi ja raha suunamisega hakkas peale Pandi tegelema tollane asekantsler Agu Lellep, siis tehti ka Lellep panga aktsionäriks.
Eelmise aasta sügisel meelitas Ühispank Pandi ja paar tema alluvat raskustes vaevlevat Hansateed juhtima. Ametnike peibutamiseks otsustas pank vähendada Hansatees oma osalust Pandi ja tema meeskonna kasuks.
Praegu kuulub kahe laevaga reisijaid Soome ja tagasi vedava firma aktsiatest 44 protsenti tegevjuhtkonnale, 45 protsenti Eesti Merelaevandusele ja 11 protsenti Ühispanga tütarfirmale Ühisinvesteeringud. Laevafirma majanduslikku olukorda üritatakse parandada aktsiakapitali laiendamise teel. Osa vajalikust rahast loodetakse saada aktsiaemissioonist ja teine osa Eesti Merelaevanduselt. Viimane soovis selleks võtta Ühispangalt 30 miljoni krooni suurust laenu, kuid erastamisagentuur ei andnud selleks oma nõusolekut.
Toimetuse arvates tegi agen-tuur õieti, et blokeeris merelaevanduse laenuplaanid. Laen oleks läinud Hansatee turgutamiseks, kes ei oleks pidanud selle summa pealt tasuma intresse, sest intressid nagu ka laen oleks jäänud merelaevanduse kanda. Esiteks jääb arusaamatuks, miks peab riigifirma maksma kinni erafirma arendamiseks mineva laenu. Teiseks oleks see muutnud Merelaevanduse erastamistingimusi. Merelaevanduse eneseohverduses pole aga midagi imelikku, sest ettevõtte tegevuse üle riigipoolset järelevalvet pidava nõukogu esimees on Enn Pant.
Hansatee ja TH Ferriese omanikud ning finantseerijad loodavad viisavabadusele ja Eestis tax free kehtestamisele ning usuvad, et laevaäri hakkab veel sellel aastal kasumit andma. Kindlasti on laevanduses, nagu ka igas teises ärivaldkonnas võimalik kasumit teenida. Kasumit teenivad aga ainult tugevamad, nõrgemad peavad leppima kaotusega.