• OMX Baltic0,04%302,27
  • OMX Riga0,05%893,37
  • OMX Tallinn0,14%2 069,46
  • OMX Vilnius0,3%1 201,12
  • S&P 5000,52%6 204,95
  • DOW 300,63%44 094,77
  • Nasdaq 0,47%20 369,73
  • FTSE 100−0,43%8 760,96
  • Nikkei 225−1,24%39 986,33
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%92,11
  • OMX Baltic0,04%302,27
  • OMX Riga0,05%893,37
  • OMX Tallinn0,14%2 069,46
  • OMX Vilnius0,3%1 201,12
  • S&P 5000,52%6 204,95
  • DOW 300,63%44 094,77
  • Nasdaq 0,47%20 369,73
  • FTSE 100−0,43%8 760,96
  • Nikkei 225−1,24%39 986,33
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%92,11
  • 10.02.98, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Püstivus -- vee peale jäämise võlusõna

Püstivuse kaotamine onsee, mis ühendab hukkunud Estoniat põhja läinud väikeste kalalaevadega. Püstivuse kaotas ja läks põhja Marily, millel kala oli trümmis ja tekil lahtiselt, kuigi pidi olema kastides. Ülelaadimine sai saatuslikuks EVA kaptenile, kes hukkus, kui metsalastis laev Naissaare sadamast väljudes kaadus.
Püstivuse informatsioon kaptenile ehk see, kuidas meeskonnal tuleb käituda, et laev ümber ei läheks, peab olema igas laevas kogumahutavusega 20 ja enam. Paraku ei olda agarad neid nõudeid täitma. Väikeste laevade ning nende omanike hulk on Eestis viimastel aastatel oluliselt suurenenud. Konkurents ja kulutuste tasateenimise soov sunnivad meresõidu ohutusest mööda vaatama. Omaniku või kliendi palju-ja-kiiresti-nõue sunnib laeva võimalikult täis laadima ja kiiresti sõitma. Püstivuse nõuete järgimine nõuaks aga tihti lisatööd.
Seni on riski piiril tegutsejaid soosinud ka seaduste puudumine. Meresõidukoodeks oli vastu võetud juba enne põhiseadust ja sealt tulenevate vastuolude tõttu ei olnud see alati kasutatav. Ka oli veeteede amet ühtaegu nii seaduste koostaja kui nende täitja.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Nüüdseks on vastuolud kaotatud. Seadusandlusega tegeleb teede- ja sideministeeriumi merendusosakond, selle aasta 1. jaanuarist kehtib aga meresõiduohutuse seadus.
Viimane toob endaga kaasa alamaid akte ja võimaldab meresõidualaste nõuete soovitamiselt üle minna täitmise nõudmisele. Uute õnnetuste vältimiseks tuleb aga eelkõige seniseid juhtumeid uurida ning põhjused avalikustada.
17. juuni 1994 -- Vedurlaev Vilma (AS Reldor) kaadus Pärnu sadamas pargase Para Delta pidurdamisel. Kaks laevapere liiget hukkus.
28. september 1994 -- Reisiparvlaev Estonia vajus põhja. Hukkus 852 reisijat ja meeskonnaliiget.
2. jaanuar 1995 -- Vedurlaeva Rudolf (ME Pärnu Sadam) puksertou purunemise tõttu triivis Rootsi randa kividele ja hukkus Hondurases registreeritud metsalastis praam Brevik Barge.
17. jaanuar 1995 -- Vedurlaeva Tugev (Kalland Ltd) puksertou purunemise tõttu triivis Soome randa kividele ja hukkus Venemaal registreeritud metsalastis platvormpargas 6802.
3. september 1995 -- Uppus vedurlaeva Triigi (AS Esman) puksiiris olnud Küprosel registreeritud killustikulastis pargas DMM 2.
22. jaanuar 1996 -- Väike kaubalaev Gertrud (AS Triigi) sõitis Saaremaa rannikul Harilaiu madalikule, kust teda kätte saada ei õnnestunud.
6. märts 1997 -- Kalalaeva Marily (Hiiumaa tarbijate ühistu, laevapereta prahtija AS Avemar) pukseerinud kalalaev Avely kaadus ja uppus Os- mussaare lähistel. Õnnetuse põhjused: kõrge lainetus, kala vale paigutus ja lastiluugi halb kinnitus. Hukkus laeva mehhaanik.
28. mai 1997 -- Kaadus Naissaare sadamast väljunud hüdrograafialaev EVA- 314 metsalasti ülelaadimise tõttu. Kapten hukkus, laev päästeti.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 15 p 23 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele