Kindlustuspraktika näitab, et tihti on just autojuhi ebaõige käitumine mingis situatsioonis toonud vedajale kaasa pretensiooni esitamise kauba omaniku või mõne institutsiooni poolt (näiteks Venemaa tolliorganid), kelle huvisid on kahjustatud.
Põhiliselt jõuavad kindlustusseltsi lahendada juhtumid, kus autojuhti on püütud petta Venemaal tollivormistuse tegemisel. Et veofirma saaks vältida võimalikke kahjusid, peab autojuht tundma ning orienteeruma hästi veodokumentides, saama aru nende sisust ja oskama täita nii CMR-saatelehte kui TIR-vihikut. Tollipettusest hoidumiseks peab autojuht meelde jätma, et saatedokumendid on alusdokument, mille vedaja esindaja (autojuht) peab esitama talle kindlaks määratud tollipunktis tolliformaalsuste täitmiseks tolliametnikule. See tähendab, et autojuht ei tohi mingil juhul anda saatedokumente kas kauba saaja või mõne teise isiku kätte, kes lubab vormistada kõik tollidokumendid nõuetekohaselt.
Harv pole juhus, kus vedaja poole pöördub just kauba saaja Venemaa territooriumil enne masina jõudmist tollipunkti ning pakub mingit võimalust dokumentide kiireks vormistamiseks. Seejärel püüab kiiresti vedajalt kauba maha või ümber laadida ja sellega suhted Eesti vedajaga lõpetada. Juhtub ka, et tollipunkti lähedal või selle väravas, isegi territooriumil, liiguvad isikud, kellel on võltsitud tollitöötaja töötõendid või on tegemist endiste tollitöötajatega, kes võivad kanda ka vastavat vormiriietust. Kõige selle tulemuseks võib sattuda TIR-märkmikku vale või võltsitud tollitempel ning allkiri. Võltsitud tollivormistuse eest on suured sanktsioonid vedajale, millega võib kaasneda ka veofirma veduki arestimine piiril.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Autor: Hannes Olbrei