Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Sadamad võistlevad Vene transiidi pärast

    1997. aastal Maailmapanga koostatud uurimuse alusel võib Venemaa naftatoodang aastaks 2010 poole võrra väheneda, ulatudes 150--190 miljonile tonnile aastas.
    Optimistlikuma stsenaariumi järgi kasvab naftatoodang 335 miljonile tonnile, mis looks Läänemere regioonis vajaduse täiendava 20--40 miljoni tonni nafta edasitoimetamiseks.
    Soojade sõnade varjus Balti koostööperspektiividest käib regiooni sadamate vahel armutu võitlus Venemaa transiidi pärast.
    Peakonkurendid on Läti Ventspilsi sadam, mille arvele langeb ligi 15 protsenti Venemaa toornafta ekspordist, ning Venemaa uued sadamaprojektid. Viimaste eesmärk on eelkõige poliitiline -- vähendada sõltuvust Balti riikidest, mis võivad ühel päeval saada nii NATO kui Euroopa Liidu liikmeks.
    Majanduslikult on enim põhjendatud vaid üks projekt -- Surgutneftegazi plaan rajada Kiri?i rafineerimistehasest naftajuhe Batareinaja lahte. Kõige vastuolulisem on Primorski sadamaprojekt võimaliku laiendusega Soome Porvoo sadamasse. Transneft toetab Balti naftajuhtmete süsteemi projekti, mis näeb ette 500 km ning 1,5--2 mld dollarit maksva torujuhtme rajamise Kiri?ist Porvoo sadamasse.
    Ventspils püüab säilitada oma positsiooni Vene toornafta peamise ekspordikanalina. Mullu moodustasid viis Ventspilsis asuvat transpordi, ümberlaadimise ja ladustamisega tegelevat firmat eesotsas Ventspils Naftaga konsortsiumi nn lääne naftajuhtmete süsteemi edendamiseks.
    Ventspils peab läbirääkimisi uue 150 miljoni dollarilise torujuhtme rajamiseks Polotskist, millega sadama läbilaskevõime kasvaks 16 mln tonnilt 45 mln tonnile aastas.
    Samal ajal edendab Leedu oma 8 mln tonnise läbilaskevõimega Butinge terminali projekti, naftatoodete ladustamisel tuleb Ventspilsil konkureerida Riia, Tallinna ja Klaipeda sadamaga ning Soome Porvoo sadam võitleb oma transiidiprojekti teostumise eest. Tulemuseks võib olla olukord, kus ükski sadam ei saavuta transiidimahtu, mis tegevuse tasuvaks teeb.
    Nafta kõrval konkureerivad sadamad ka muude kaupade osas, ehkki kaubavoogude iseloom on erinev.
    Kalleid kaupu veetakse Venemaale «ohutute» sadamate kaudu, nagu Kotka sadam Soomes, kuid toogi pole konkurentsi eest päriselt kaitstud. Nimelt kavandatakse Helsingisse Vuosaarisse uue kaubasadama rajamist maksumusega 3 miljardit Soome marka.
    Odavamate kaupade ja tooraine transiit kulgeb Balti sadamate kaudu, mida peetakse Soome sadamatest vähem usaldusväärseks. Samas on Balti sadamatel eeliseid Peterburi sadama ees, mille maine jätab soovida nii kodu- kui välismaal.
    Sadamate konkurentsivõime sõltub ka ühendusteedest Venemaaga. Eesti vajaks Peterburi suunal teist raudteeliini, maanteetransporti pärsivad viivitused Venemaa piiril.
    Need olud on tihendanud kaubapraamide liiklust. Laevaliin Stockholm--Turu/Helsingi toimetab aastas edasi 200 000 treilerit. Teine tihe liin on Helsingi--Tallinn (70 000 teilerit), järgneb Stockholm--Tallinn (25 000). Lõuna-Rootsist siirdub Taani ja Saksamaale üle 800 000 treileri. Suurenenud on ka reisijatevedu, eelkõige Helsingi--Tallinna liinil (mullu 5 mln reisijat) ning Rootsi ja Poola vahel.
    Autor: ÄP
  • Hetkel kuum
Paul Künnap: Soome ja Rootsi võidujooks terase pärast annab Eestile õppetunde
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Alphabeti head tulemused tekitasid järelturul ralli
Analüütikute prognoose ületanud Alphabeti majandustulemused kergitasid järelturul Google’i emafirma aktsiat üle tosina protsendi.
Analüütikute prognoose ületanud Alphabeti majandustulemused kergitasid järelturul Google’i emafirma aktsiat üle tosina protsendi.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Majandusminister: Bolti president siin eksib, eelnõud kirjutavad ikka ametnikud
Platvormitöö direktiivi ja Bolti lobistamisega seoses näeb majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo, et ettevõtete eest seismine ongi avalik huvi ja ministeerium on toiminud õigesti.
Platvormitöö direktiivi ja Bolti lobistamisega seoses näeb majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo, et ettevõtete eest seismine ongi avalik huvi ja ministeerium on toiminud õigesti.
Euroopa gaasikauplejad muretsevad juba järgmise talve pärast
Gaasituru kauplejad on pärast 2022. aasta hinnatippu taas läinud murelikumaks, vahendab Bloomberg.
Gaasituru kauplejad on pärast 2022. aasta hinnatippu taas läinud murelikumaks, vahendab Bloomberg.