• OMX Baltic0,32%291,22
  • OMX Riga0,29%885,5
  • OMX Tallinn0,09%1 848,92
  • OMX Vilnius0,6%1 135,91
  • S&P 500−0,22%5 662,89
  • DOW 30−0,03%41 953,32
  • Nasdaq −0,33%17 691,63
  • FTSE 100−0,05%8 701,99
  • Nikkei 2250,32%37 873,38
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,92
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%91,96
  • OMX Baltic0,32%291,22
  • OMX Riga0,29%885,5
  • OMX Tallinn0,09%1 848,92
  • OMX Vilnius0,6%1 135,91
  • S&P 500−0,22%5 662,89
  • DOW 30−0,03%41 953,32
  • Nasdaq −0,33%17 691,63
  • FTSE 100−0,05%8 701,99
  • Nikkei 2250,32%37 873,38
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,92
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%91,96
  • 15.10.99, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Viiendik juhte jalameesteks

ASi BAKT Kaubandus tehtud kontrolli käigus selgus, et täiesti korras akuga sõidab ringi vaid 43 protsenti autodest, iga viies autojuht võib jääda aga esimeste külmadega päris jalameheks.
Soovides hoiatada autoomanikke enne külmade saabumist selle eest, et targem on aku välja vahetada enne, kui peab hommikul sundkorras bussiga tööle sõitma, korraldas AS BAKT Kaubandus Haapsalus, Rakveres, Raplas ja Paides akutesti. Selle käigus kontrolliti bensiinijaama tankima tulnud masinatel akude ja generaatorite korrasolekut. Kolme esimese linna bensiinijaamades jõudsid testijad üle vaadata 119 sõidukit, millest vaid 51-l oli aku täiesti korras. 26 masinal oli aku nii läbi, et esimeste külmadega ei suuda need tõenäoliselt enam autot käivitada, ülejäänud 42 sõitsid ringi akudega, mis võivad kevadeni vastu pidada, kuid võivad sama hästi keset talve üles ütelda.
Akusid testiti uue Boschi testeri abil, mis on teadaolevalt ainus Eestis. Tester andis seisva mootoriga auto aku klemmidele viieks sekundiks peale koormuse ja mõõtis seejärel akusse järele jäänud ressursi. «Tester tundis ära ka selle, kui aku oli korras, aga lihtsalt laadimata,» kinnitas testi eestvedaja, ASi BAKT Kaubandus müügijuht Kaupo Kallaste.
Sama testeriga tehti kindlaks ka generaatori korrasolek ja selles osas oli Kallaste sõnul pilt tunduvalt parem. Tühikäigul töötava auto generaatorile lülitati pärast ühtlase väljundpinge teket peale maksimaalne koormus (kõik tuled, ventilatsioon jms) ja seejärel generaatori väljundpinget mõõtes näitas tester, kas dioodiblokk on korras või mitte ja kas akule antav vool vastab nõuetele. Selgus, et 17 autol oli väljundpinge liiga madal, kahel liiga kõrge, ülejäänutel jäi see normi piiresse. «Loomulikult ei ole võimalik generaatorit selle testeriga täielikult testida, selleks tuleb ta maha keerata ja panna vastavasse kontrollpinki,» nentis Kallaste. «Mingi pildi see aga siiski annab.»
Testi tulemused räägivad ise enda eest ning seetõttu tasuks iga vanema auto omanikul enne talve käia läbi teenindusest ja lasta aku üle kontrollida.
Kui on tegemist vanema akuga, millel on peal korgid, siis tasub aeg-ajalt heita pilk aku sisemusse ja kontrollida, kas plaatide kohal on näha vedelikku või mitte. Kui plaatide ülemine serv on jäänud kuivaks, tuleb kindlasti lisada destilleeritud vett. Eriti päevakohane on aku kontroll sel sügisel, sest kuumad suveilmad aitasid aku kuivamisele tublisti kaasa.
Kui on selgunud, et aku tuleb kõigele vaatamata välja vahetada, siis ei piisa sageli teadmisest, mis firma toode ja kui võimas aku oli eelmine. Kasutatud autode puhul võib see olla suvalises kohas ringi vahetatud.
Igaks juhuks tasub autokaupluses kataloogist järele vaadata, milline aku konkreetsele automargile sobib, sest aku pole just odav kaup ja eelistada tasub üldjuhul kallimat ja kvaliteetsemat.
Juhul kui autole on peale ehitatud mõni lisakoormust tekitav seade (taksomeeter, audiovõimendi vms), siis tasub nõu pidada asjatundjatega, kas ehk poleks otstarbekas osta suurema mahtuvusega aku.
Samas ei tohi unustada aga seda, et ka generaator peab sellisel juhul olema aku võimsusele vastav. Kui see jääb lahjaks, ei jaksa ta akut piisavalt laadida. Kui generaator on liiga võimas, siis laeb ta üle ja «keedab» akuvedeliku välja.

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele