Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Riik soovib vähendada turuloaga kütusefirmade arvu
Esimene muudatus käsitleb majandusminister Mihkel Pärnoja sõnul kütuseettevõtjale selliste nõuete sätestamist, mis teatud üleminekuaja jooksul peaks vähendama oluliselt turuluba omavate kütusefirmade arvu. ?See on osa- või aktsiakapitali miinimumnõue,? ütles Pärnoja esmaspäeval riigikogus.
Praeguse seisuga on Energiaturu Inspektsioon välja andnud 495 kütuseettevõtte turuluba, neist 95 importijaile.
Pärnoja hinnangul on 95 importijat selgelt liiga palju ning Eesti vajaduste seisukohalt võiks ministri sõnul rääkida tosinast importijast. Täpne Eestisse jäävate kütusefirmade ja importijate arv selgub pärast energiaseadusega rakendatavate nõuete täies mahus jõustumist ning osakapitali nõude jõudmist 10 miljoni kroonini, lisas ta.
Pärnoja nõunik Maria Alajõe tõi minimaalse aktsiakapitali suurendamise ühe põhjendusena välja ebakvaliteetse kütuse põhjustatud varalise kahju hüvitamise. ?Täna vastutab piiratud vastutusega ettevõtja sisuliselt oma aktsia või osakapitali mahus, mis ei ole piisav katmaks võimalikke nõudeid,? lausus Alajõe.
Koos aktsiakapitali minimaalse suuruse määratlemisega kavandab ministeerium Alajõe sõnul laiendada võimalusi turuloa kehtetuks muutmisel, mil kütuseettevõtja rikub maksuseadusi või tolliseadust. ?Eesmärgiks ei ole mitte piirata turul tegutsevate ettevõtjate arvu, vaid tagada vastutus suuremas mahus, kui seda on praegu,? märkis Alajõe.
Teine põhiline turu korrastamise vahend on sanktsioonide karmistamine. Seaduseelnõu kohaselt saab Energiaturu inspektsiooni peadirektor Pärnoja sõnul õiguse määrata kuni 100 000 ja halduskohtunik kuni 500 000 kroonise trahvi. Praegu on trahvimäärad vastavalt 20 000 ning 200 000 krooni.
Maria Alajõe sõnul on praegu kvaliteedinõuetele mittevastava kütuse müügil õigus määrata rahatrahv kuni 200 000 krooni, mis peaks kasvama kuni 500 000 kroonini ning turuloata tegevuse eest kasvaks trahv tänaselt 150 000 kroonilt samuti 500 000 kroonini.
Koos kütusefirmade arvu vähendamise ja trahvide suurendamisega on kavas muuta ka kütuseaktsiisi seadust nii, et kütuseturul rakenduks aktsiisiladude süsteem, märkis Pärnoja.
Autor: BNS