Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Telefonikõne tasub kohvi eest
ASi EMT ja OÜ Estomatic koostöös jõudis möödunud nädalal toimunud toidumessil esmakordselt laiema publiku ette kohviautomaat, mis võimaldab mobiiltelefonide omanikel saada varem kindlaks määratud telefoninumbrile helistamise järel saada endale tass kuuma kohvi. Toidumessil piisas numbri 131213121312 valimisest, ja tass kohvi oligi käes. Joogi hind, 5 krooni, lisandus aga automaadi numbri valinud inimese telefoniarvele. Seega toimis tavaline mobiiltelefon seejuures nii juhtimispuldi kui ka rahakotina.
Oma sisult on mobiilne kohviautomaat sarnane mõned aastad tagasi ajakirjanduses põhjalikku kajastamist leidnud mobiilse Coca-Cola automaadiga, mis samuti ühe telefonikõne järel andis mobiiltelefonilt kasutajale võimaluse osta pudeli karastusjooki ja tasuda selle eest hiljem koos telefoniarvega
Siiani on mobiiltelefonilt juhitavat joogiautomaati olnud võimalik kasutada vaid Toidumessil, kuid OÜ Estomatic plaanib esimeste selliste automaatide paigaldamist avalikesse kohtadesse juba lähiajal. Firma on plaaninud joogiautomaate paigaldada ülikoolidesse, samuti ka bussijaamadesse jms, laiemalt peaksid GSM juhtimisega automaadid muutuma kättesaadavaks novembrikuu jooksul.
EMT avalike suhete juhi Kaja Pino sõnul oleks lisaks bussijaamadele ja teistele avalikele kohtadele m-kommertsil põhinevaid teenuseid võimalik pakkuda ka näiteks asutustes, kuid siis sõltub kõik töötajate ja tööandjate vahelisest kokkuleppest. Tavaliselt on töökohtades olevates automaatides osad joogid töötajaile tasuta (kohv), ülejäänud raha eest (kakao jms). ?Kui tööandja on lubanud oma töötajatele raha laadimist m-kontole lühinumbrite 1902 ja 1912 vahendusel (st tasutakse koos mobiiltelefoni arvega), tekib nüüd olukord, kus töötajad saaksid ka tasulisi jooke nö tööandja raha eest ka automaadist osta,? kinnitab Pino.
Mobiilseid joogiautomaate on võimalik nii osta, liisida kui rentide, samuti on olemas ka vendlinguteenus ehk Estomaticu poolne süsteemi opereerimine. Kliendi jaoks tähendab see Estomaticu tegevdirektori Priit Vimbergi sõnul seda, et ettevõtte paigaldab automaadi ise ning dikteerib samas ka jookide hindu, automaadi tellijale selle paigaldamise ja hooldamisega mingeid kulutusi ei kaasne. ?Kui automaat ennast tagasi ei too, võime aga teenuse osutamise igal hetkel lõpetada,? kinnitab Vimberg.
Nii ostu kui ka rendi puhul täidab automaati toorainega klient, kuid vajadusel on võimalik sõlmida ka täisteenuse leping, mille korral täidab automaadid Ecomatic.
Masina poolt pakutavate jookide nimistu sõltub kliendist, enamjaolt paigaldatakse täisvalikuga automaadid (kohvi, espresso, cappuccino, kakao, café au lait, sidrunitee jne), kuid pakkuda on võimalik ka külmi gaseeritud jooke.
Mõnda aega töötas üks tavaline joogiautomaat Tallinna Bussijaamas, pakkudes bussireisijatele kuumi jooke. OÜ Cargobus juhiabi Eva Kiisa sõnul oli automaat reisijate hulgas suhteliselt edukas, hoolimata sellest, et masin hakkas bussijaamas tööle suvel, kui kuumade jookide asemel eelistatakse pigem külmi karastusjooke. ?Praegusel ajal oleks sellise masina kasutajate hulk veelgi suurem, arvab Eve Kiisa.