• OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 225−0,59%39 576,13
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 225−0,59%39 576,13
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • 05.02.02, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Ladustamiskulusid saab ja tasub piirata

Ettevõtte logistikakuludes mängivad väga olulist rolli kaupade ladustamiskulud. Eri ettevõtete puhul võib ladustamiskulude osakaal moodustada suurima osa kogu ettevõtte logistikakuludest. Ladustamiskulude all tuleb mõista otseseid laokulusid, näiteks kulud laovahenditele, laotehnikale, laohoonetele, tööjõule. Lisaks on ladustamisega seotud ka hulk muid väljaminekuid, mida esmapilgul kohe ei arvestada ladustamisega seonduvaiks, kuigi tegelikult nad sinna kuuluvad. Selliste kulude all tuleb mõista nt kapitalikulusid, mis on paigutatud laovahenditesse ja -hoonetesse.
Kui eelpool toodud laokulude osas on kuluarvestus ja selle jälgimine suhteliselt kerge ülesanne, siis laovarude optimeerimine on juba tunduvalt suurem väljakutse. Laovaru tasub kindlasti vaadelda kui kulu, sest seda vähendades saab kokku hoida muude kulude pealt. Oluline kasu laovaru optimeerimisel tõuseb siiski seotud kapitali vabanemisel üleliigse laovaru arvelt.
Selleks, et suuta leida parim laovaru suurus toodete lõikes, tuleb kindlasti arvesse võtta ka ettevõtte müügistrateegiat ja soovitud klienditeenindustaset. Müügiprognoosi täpsusest sõltub väga palju. Kogemus on näidanud, et laovarude optimeerimisega tõsisemalt tegelenud ettevõtted on suutnud põhjaliku ettevõttesisese analüüsiga parandada nii klienditeeniduse taset kui ka vähendada laokulusid, mis esmapilgul tundus võimatuna.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Logistikakulud, sealhulgas suure osakaaluga ladustamiskulud moodustavad olulise osa toote omahinnast. Sellest tulenevalt muudab laokulude kokkuhoid toote odavamaks ehk siis annab sellele hinna poolest selge konkurentsieelise. Samas võib odavama hinna puhul kannatada klienditeenindustase ja aktsepteeritav tarneaeg.
On üldteada, et suuremate koguste logistikakulu ühe ühiku kohta on madalam, samas on tarneaeg üldjuhul tunduvalt pikem. Samal ajal on väikeste koguste puhul logistikakulu ühe ühiku kohta suurem, mis tähendab tihedamat tarnimist, aga kiiremaid tarnetähtaegu.
Seniajani on kogu logistikaprotsessi korraldanud ehk tarneahelat juhtinud nii operatiivsel kui ka strateegilisel tasandil üldjuhul ettevõtted ise. On palju näiteid, kus firma logistikaosakond tegeleb operatiivtasandil igapäevaselt logistikaostude teostamisega erinevatelt logistikaettevõtetelt. Üldjuhul jääb ettevõttel siis vähe aega, et tegeleda tarneahela juhtimisega strateegilisel tasemel, sest kogu aur läheb nn operatiivtööle.
Üks võimalus pühenduda mõlemale valdkonnale piisava tähelepanuga on osta osa nendest tegevustest sisse spetsialiseerunud logistikaettevõtetelt. Logistikateenuse pakkujad on tänapäeval Eestis juba piisavalt usaldusväärsed, et kasutada neid kogu logistikaahela korraldamisel.
Samas on ka strateegiliste otsuste ja tegevuskava väljatöötamisel võimalik kasutada logistikafirma kogemusi ja teadmisi selles valdkonnas.
Autor: Andres Matkur

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 10 p 0 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele