Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Äravisatud asjad ja seadus

    ?Jäätmed on vallasasjad või kinnistatud laev, mille valdaja on ära visanud või kavatseb seda teha või on kohustatud seda tegema,? selgitab juulis Riigikogule esitatud uue jäätmeseaduse eelnõu jäätmete mõistet. Selline sõnastus on vaid laiendus-täpsustus kehtiva seadusega võrreldes, kus kasutakse küll ?kasutuselt kõrvaldama?, kuid seda on osanud ?rehepapid? käänata nii, et kui mingit jäätmeks muutunud toodet po-le kasutusele võetud, siis ei saa see ka kasutuselt kõrvaldatud olla! Nii tuleneski uue jäätmeseaduse vajadus kahest põhjusest ? kehtiva seaduse ilmne ebapiisav toimimine ning vajadus rakendada mitmeid ELi uusi jäätmekäitluse nõudeid.
    Olulisim muudatus on tootja vastutuse põhimõtte kehtestamine nn probleemtoodetele. Need on esmaselt mootorsõidukid, elektri- ja elektroonikaseadmed, patareid, akud jms. Samal põhimõttel toimub ka pakendijäätmete käitlemine pakendiseaduse alusel.
    Probleemtoodete valmistajad ja maaletoojad, kokkuvõtvalt ?tootjad?, on kohustatud turule toodud probleemtoodetest tekkinud jäätmed kokku koguma ja nõuetekohaselt käitlema. Igale probleemtootele kehtestatakse eraldi täpsemad taaskasutuse sihtarve sisaldavad käitlusnõuded.
    Kohustust saab täita iseseisvalt või koostöös teistega, mis tähendaks nn tootjavastutuse organisatsioonide moodustamist. Nt on MTÜ Rehviliit korraldamas vanade rehvide käitlemist. Kolme aasta jooksul peavad tekkima ka vastutusorganisatsioonid nt IT-tehnika, elektroonika- ja kodumasinate, autode, akude käitluse korraldamiseks.
    Tootja vastutus toimub tootja kulul, mis tähendab jäätmekäitluskulude arvestamist toote hinnas. Kui suur hinnatõus on, sõltub suuresti just tootjate tegevusest ? kui kiiresti ja optimaalselt suudetakse vastavad süsteemid käivitada. Uute toodete osas peaks see siiski jääma mõne protsendi piiresse. Riigi huvides on võimaluste piires toetada selliseid käitlussüsteeme.
    Tootja vastutuse teema on uus ka suures osas ELis. Korralduslikule uudsusele lisandub Eestis probleem, et paljudele jäätmeliikidele puuduvad käitlusvõimalused. Seega peituvad siin ka uued tõsised võimalused ettevõtlusele. Kõigil probleemtoodete tootjatel on kindlasti õige aeg ? enne seaduse jõustamist 2004 ? hakata mõtlema vajalikele organisatsioonilistele muudatustele.
    Põhiosa olme- ja nendesarnaste tavajäätmete käitluse korraldamist jääb endiselt omavalitustele (OV). Nii on see kogu Euroopas ja ka Eestis alates 1992. a. Kahjuks ei ole OV-d selle ülesandega väga tõsiselt tegelnud (selliselt hindab olukorda 2002. a riiklik jäätmekava).
    Uus jäätmeseadus ei laienda oluliselt OV-de kohustusi, küll aga täpsustab neid. Jäätmevaldajad (ka maja-, korteri-, suvilavaldajad) on kohustatud liituma OV korraldatud käitlussüsteemiga. Vaid hajaasustusalal võib OV sellise veosüsteemi korraldamata jätta, tagades siiski seal jäätmete nõuetekohase käitlemise.
    Ka kehtiva jäätmeseaduse mõte eeldab kohustuslikku liitumist kõigilt jäätmevaldajatel tiheasutusal (linnades, asulates), kuid seda eiratakse ulatuslikult. Tulemus on masendava ulatusega prügistamine, mida saadavad selgitused ? meil ei tekigi prügi! Aastas kulutatakse miljoneid kroone omavoliliste prügistamiste korrastamiseks, lisaks levinud nn tasuta jäätmekäitlusteenus ? neile, kes seni naudivad väljaspool kogumisüsteemi olemise vabadust. Kortermajade elanikelt ei küsita, kas nad soovivad jäätmeveo teenust, aga see on neile kohustuslik. Kuni ei astuta samme ca 30 väljaspool kogumisüsteeme olijate sidumiseks, ei leevene prügistamine!
    Oluliseks muudatuseks tuleb lugeda jäätmevedu OV-de korraldatud konkursi alusel. Selle tulemusena parima pakkujaga kuni viieks aastaks sõlmitav leping annab ainuõiguse lepingukohaseks käitlusteenuse osutamiseks. See ei tähenda, et on ?üks OV ja üks veoleoping ? iga OV on vaba jagama ala nii mitmeks veopiirkonnaks, kui on vajalik. Seda on juba tõlgendatud kui konkurentsi piiravat, ometi on kõigil vabadus osaleda pakkumistel. Nii on korraldatud nt reisijatevedu.
    Pea üheski ELi liikmes- või liituvas riigis pole jäätmekäitluse korralduses OV-de roll nii väike ja erafirmade roll nii suur kui Eestis. See pole halb, küll on praegune olukord tihti kontrollimatu ja vastuolus jäätmeseaduse mitme eesmärgiga, mistõttu lepingulist ainuõigusega käitluse korraldust tuleb pidada põhjendatuks. Ka eeldab OV ülesannete täitmine, eriti suuremate jäätmekäitlusprojektide rahastamiseks ELi toetuste kaasamine, vältimatult OV-de vaheliste jäätmekäitluse koostööstruktuuride moodustamist. See protsess on käimas, kuid edeneb väga visalt.
    Et ära visatud asjad muret ei teeks, tuleb veel palju vaeva näha, märksõnaks võiks aga olla laiem koostöö nii OV-de kui ettevõtete vahel.
  • Hetkel kuum
5% Klubi, 99% tõenäosusega
Martin Villig võitis Eduka Eesti konkursi oma ettepaneku sisu, mitte isiku tõttu. Tõsi, selle juures on üks konks, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Martin Villig võitis Eduka Eesti konkursi oma ettepaneku sisu, mitte isiku tõttu. Tõsi, selle juures on üks konks, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Kevadine hinnasula aktsiaturul paiskas ostukohad lagedale
Kasumijahil investorid ja kauplejad otsivad turul õiget aega investeerimistehingute tegemiseks. Õnnestunud tehinguks on vaja aga õigele ajale pihta saada kaks korda – esimest korda siis, kui ost sooritatakse, ja teist korda siis, kui hoolikalt valitud positsioon maha müüakse.
Kasumijahil investorid ja kauplejad otsivad turul õiget aega investeerimistehingute tegemiseks. Õnnestunud tehinguks on vaja aga õigele ajale pihta saada kaks korda – esimest korda siis, kui ost sooritatakse, ja teist korda siis, kui hoolikalt valitud positsioon maha müüakse.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Väikekaupmees: turgu ahistav alkoholiregister peab kaduma!
Alkoholiregister on elav näide sellest, kuidas turumoonutus ei taha kaduda, sest bürokraatia on tugevam kui terve mõistus, kirjutab enam kui 10 aastat käsitööõllepoodi pidanud väikeettevõtja Karmo Tüür.
Alkoholiregister on elav näide sellest, kuidas turumoonutus ei taha kaduda, sest bürokraatia on tugevam kui terve mõistus, kirjutab enam kui 10 aastat käsitööõllepoodi pidanud väikeettevõtja Karmo Tüür.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Sääsepeletajate müüja: müüme toodet, millesse ise usume
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Olavi Lepp: juht töötab hea tuju nimel
Parima juhi konkursi finalist, Swedbank Eesti juht Olavi Lepp ütleb, et ei usu juhtide tekitatud pinge all heade tulemuste tegemisse. “Kui saabud ohkega majja, siis on midagi väga valesti,” ütleb hea tuju kultuuri pooldav tippjuht.
Parima juhi konkursi finalist, Swedbank Eesti juht Olavi Lepp ütleb, et ei usu juhtide tekitatud pinge all heade tulemuste tegemisse. “Kui saabud ohkega majja, siis on midagi väga valesti,” ütleb hea tuju kultuuri pooldav tippjuht.
Äripäeva arvamusliider: kui tahame Euroopa toetust Ukrainale, peame andma midagi vastu
Kas eestlastest on saanud eurooplased? Lisaks: kui sügavaks osutub EKRE kriis ning kuidas teha päriselt rohepööret.
Kas eestlastest on saanud eurooplased? Lisaks: kui sügavaks osutub EKRE kriis ning kuidas teha päriselt rohepööret.
Asjatundja: autoturg seisab kaubandussõja lävel Tesla müük kidub, Musk hämab
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Estonian Cell sai üle 20 miljoni euro kahjumit
Puitmassitootja Estonian Cell lõpetas eelmise aasta üle kolmandiku võrra kahanenud käibe juures ligi 23 miljoni euro suuruse puhaskahjumiga.
Puitmassitootja Estonian Cell lõpetas eelmise aasta üle kolmandiku võrra kahanenud käibe juures ligi 23 miljoni euro suuruse puhaskahjumiga.
Bolt teeb veel ühe sammu IPO poole, varub 220 laenumiljonit
Bolt Technology on taganud 220 miljoni euro suuruse krediidiliini, mis aitab Eesti mobiilsusettevõtte sõnul valmistuda avalikuks pakkumiseks, kirjutas Bloomberg.
Bolt Technology on taganud 220 miljoni euro suuruse krediidiliini, mis aitab Eesti mobiilsusettevõtte sõnul valmistuda avalikuks pakkumiseks, kirjutas Bloomberg.