Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Eraauto hüvitise maksmine tekitab ettevõtjatele jätkuvalt peavalu

    Üldjuhul ei ole ettevõtet puudutavate sõiduautode puhul vorminõuete järgimine raamatupidaja mure, kuid tihtilugu ei ole ka äriühingu juhtkonnal aega juhtimise kõrval esialgu tühistena näivate formaalsustega tegelda. Puudulikult vormistatud dokumendid aga ei rahulda maksuhaldurit ja sealt kogu probleemide jada alguse saabki.
    Seaduse järgi ei maksustata tulumaksuga töötaja isiklikus omandis olevat või liisingulepingu alusel kasutatavat sõiduautot siis, kui seda kasutatakse ametiülesannete täitmiseks. Hüvitist ei maksustata aga vaid juhul, kui kulude hüvitamise kohta on vormistatud tööandja kirjalik otsus või käskkiri, milles on ära näidatud sõidu otstarve, hüvitise suurus ja sõidu kuupäev või periood, mille jooksul tehtud sõite autoomanikule hüvitatakse.
    Praktika näitab paraku seda, et paljudes äriühingutes ei ole kirjalikku otsust või käskkirja üldse vormistatudki või on seda tehtud puudulike andmetega. Otsuse koostamisel on oluline, mis perioodiks või millisel kujul otsus vormistatakse. Nimelt on üsna levinud, et juba töölepingus nähakse ette töötajale makstav hüvitis isikliku sõiduauto kasutamise eest, ning seda peetaksegi nõutava otsuse vormistuseks.
    See ei ole aga maksuhalduri jaoks piisav. Maksu- ja tolliamet on nõudnud iga kuu uue dokumendi vormistamist. Äriühingutes, kus otsus siiski vormistatakse, tehakse see tihtilugu pikemaks perioodiks, et vältida paberimäärimist ja ajakulu. Seda tuleb siiski teha iga kuu, kui soovitakse piirmäärasid rakendada.
    Kui tööandja on otsustanud töötaja sõiduautot enda huvides kasutada, tuleb tal silmas pidada ka seda, et ta peab muu hulgas kontrollima, kas töötaja sõiduauto on tema isiklikus omandis või ta kasutab seda liisingulepingu alusel. Kindlaim viis on teha esmase hüvitise väljamaksmisel koopia töötaja sõiduauto registreerimistunnistusest. Tööandjal on õigus maksta hüvitist ka juhul, kui sõiduauto on registreeritud töötaja abikaasa nimele. Vaja on vaid kontrollida, kas tegemist on abikaasade ühisvaraga. Lihtsalt elukaaslaste puhul ei ole seaduses sätestatud tingimused paraku kohaldatavad.
    Ka töövõtulepingu alusel ettevõtte kasuks tööd tegevatele isikutele ei ole teenuse tellijal õigust maksusoodustusi kohaldada, sest töövõtja osutab teenust ja kulutused sõiduautole peaksid kajastuma teenustasus.
    Töövõtulepingu puhul eeldatakse, et tegemist on iseseisva füüsilise või juriidilise isikuga, kes esitab tööandjale pärast teenuse osutamist konkreetse arve koos transpordile kulunud summadega.
    Arvestuse pidamiseks ei ole seadusandja ette näinud kohustuslikku vormi ning seega on see äriühingu otsustada. Arvestuse pidamine peaks olema kirjalikus vormis. Sõiduautode puhul on soovitatav kehtestada üldine ettevõttesisene kord, mis kajastuks sisekorraeeskirjas või muus dokumendis. Oluline on kirja panna põhimõtted, mille järgi hüvitisi makstakse, ning mis protseduurid on vaja läbida. Eelkõige on see maksumaksja enda huvides, kuna maksuhalduri kahtluse korral peab maksumaksja tõendama soodustuse saamise seaduslikkust. Näiteks juhul, kui maksuhaldur kontrollib äriühingus hüvitiste maksmist kaks aastat pärast tehingu toimumist, on tõenäoliselt raske meenutada täpseid asjaolusid, mis maksuhaldurit huvitavad.
    Isikliku sõiduauto hüvitise maksmisel tuleb arvestada, et piirmäär 2000 krooni hõlmab kõiki summasid, mida töötaja sõiduauto peale kulutab, sh kütus, amortisatsioon. Töötaja ei pea esitama kulutusi tõendavaid algdokumente.
    Töötaja võib saada hüvitist isikliku sõiduauto kasutamise eest paralleelselt mitmest äriühingust. Näiteks kui juhatuse liige on kolmes äriühingus kas juhatuse liige või töötaja, on tal õigus saada igalt tööandjalt hüvitist maksuvabalt kuni 6000 krooni. Tingimuseks on see, et ta kasutab oma sõiduautot kõikide tööandjate huvides ka tegelikkuses.
    Küll aga on maksumaksjad pidevalt mures selle pärast, et töötajad sõidavad isikliku sõiduautoga tööandja huvides pikemaid teekondi kui 500 km. Sellisel juhul, isegi kui tehakse töösõite, kaasneb maksukohustus erisoodustuse näol ehk tasumisele kuulub nii tulu- kui ka sotsiaalmaks. Olukorras, kus töösõite tehakse oluliselt enam, kui seadus maksuvabalt teha lubab, tuleks kaaluda isikliku sõiduauto tööandja kasutusvaldusesse võtmist.
    Kui tööandja otsustab kasutada töötaja isiklikus või tööandja omandis olevat sõiduautot, on vaja pidada sellekohast arvestust. Arvestuses on soovitatav märkida, millisel eelnimetatud põhjusel veab tööandja töötajaid, et maksuhalduri kontrolli korral oleks võimalik tõendada hüvitise vastavust seadusele. Kui see alus on olemas, on töötaja tööle- ja kojusõitude hüvitamine käsitletav töösõitudena ehk ettevõtlusega seotud kulutustena. Kui sätte kohaldamiseks on näiteks asjaolu, et ühistranspordiga pole võimalik tööle või koju käia, on soovitatav ära märkida ka kellaaeg, et hiljem oleks taas võimalik selle õigust tõendada.
  • Hetkel kuum
IT-ettevõtte juht: tehisaru tuleb taltsutada
Tehisintellekt, mis tänavu hakkab mõjutama mitut valdkonda meditsiinist julgeoleku ja keskkonnani, aitab teha hüppe, mis toob Eesti taas digitaalse arengu eesliinile, kirjutab Tietoevry Create’i Baltikumi juht Valērija Vārna.
Tehisintellekt, mis tänavu hakkab mõjutama mitut valdkonda meditsiinist julgeoleku ja keskkonnani, aitab teha hüppe, mis toob Eesti taas digitaalse arengu eesliinile, kirjutab Tietoevry Create’i Baltikumi juht Valērija Vārna.
Nõrk tehnoloogiasektor surus USA turud taas langusele
Kuna tehnoloogiasektor ilmutas nõrkust, siis langesid langesid kolmapäeval taas kõik kolm suurt USA indeksit: Nasdaq kukkus kõige rohkem -1,15%, S&P 500 odavnes -0,58% ning Dow 30 taandus -0,12%. Indeksid langesid neljandat päeva järjest, mis tähendab pikimat kaotuste seeriat alates jaanuarist.
Kuna tehnoloogiasektor ilmutas nõrkust, siis langesid langesid kolmapäeval taas kõik kolm suurt USA indeksit: Nasdaq kukkus kõige rohkem -1,15%, S&P 500 odavnes -0,58% ning Dow 30 taandus -0,12%. Indeksid langesid neljandat päeva järjest, mis tähendab pikimat kaotuste seeriat alates jaanuarist.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Graafikud: võrdle, kuidas sinu maakonnas ärid hakkama saavad
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Uus linnavõim vahetas välja Tallinna Hambakliiniku nõukogu ja juhi
SA Tallinna Hambakliiniku nõukogu kutsus alates tänasest tagasi juhatuse esimehe Maksim Volkovi, kelle juhitud linnaasutuses paljastas audit autoritaarse juhtimise ja lepingud omadega.
SA Tallinna Hambakliiniku nõukogu kutsus alates tänasest tagasi juhatuse esimehe Maksim Volkovi, kelle juhitud linnaasutuses paljastas audit autoritaarse juhtimise ja lepingud omadega.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Volkswagen Golf 50: kuidas Põrnika järeltulijast kujunes hea auto mõõdupuu
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Viljar Arakas ja Robert Kitt said eelarvenõukokku
Eesti Panga nõukogu nimetas teisipäeval toimunud istungil ametisse Eesti eelarvenõukogu uue koosseisu, mis alustab tööd mai keskpaigas.
Eesti Panga nõukogu nimetas teisipäeval toimunud istungil ametisse Eesti eelarvenõukogu uue koosseisu, mis alustab tööd mai keskpaigas.
Ulub koos huntidega: Wolf Groupi kaks tütart tegutsevad Venemaal rahulikult edasi
Eesti ehitusvahutootja Wolf Group jätkab äri Venemaal: Delovõje Vedomosti veendus, et mõlemad ettevõtte tütarfirmad tunnevad ennast hästi, nimetavad sõda spetsoperatsiooniks ja plaanivad aktiivselt Narva jõe taga areneda.
Eesti ehitusvahutootja Wolf Group jätkab äri Venemaal: Delovõje Vedomosti veendus, et mõlemad ettevõtte tütarfirmad tunnevad ennast hästi, nimetavad sõda spetsoperatsiooniks ja plaanivad aktiivselt Narva jõe taga areneda.