Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Helsingi hoiab räimelaada traditsiooni

    Kui rohked eestlased laupäeval Silja Line?i sooduspiletit ära kasutades Helsingisse jõudsid, avanes neile kohe Makasiini terminalist väljudes turul uhke vaatepilt.
    Kai ääres reas seisid perede kalapaadid, kust müüdi kodusel moel valmistatud erisuguses marinaadis räime ja rääbist, samuti traditsioonilist rukkileiba, sooja õlis praetud pisikala nagu Vahemere maades, kalakukke ja isegi astelpajumoosi ja -mahla.
    Uskumatu, kui hõrk ja suus sulav võis üks räim olla, ma parem ei võrdle seda meie tootjate plasttopsis pakutava vintske ja luise kraamiga, vahe on nagu öö ja päev.
    Vaatemängu rikastasid laadapäeva lõpul sadamasse jõudnud uhked kolmemastilised purjekad, mille kõrval kalapaadid tundusid kääbustena.
    Samalaadseid räimelaatu on septembris juba peetud Poris, Raumas ja Klamilas ning oktoobri lõpul tuleb üks veel Turus. Aga Helsingi laat on harukordne selle poolest, et selle algus ulatub tagasi aastasse 1723. Aastast 1819 hakati neid pidama oktoobri algul ja ehkki Teine maailmasõda ja selle järel kala laialdane jõudmine poodidesse ähvardas traditsiooni välja suretada, nagu juhtus Stockholmis ja Turus, puhusid Helsingi kaupmehed sellele pärast sõda uuesti edukalt hinge sisse. Laat saavutas lae 1958. aastal, kui korraga oli kala müümas 128 paati ja laeva. Järgmisel aastal vähendas müüjate arvu nõue, et müügile toodud kala peab olema enda püütud ja valmistatud. 30ndatel aastatel oli soomlaste ja soomerootslaste kõrval kalamüüjaid ka Eestist, pärast pikka vaheaega tuli 90ndatel aastatel sealt jälle paar paati.
    Algsel sügisesel räimelaadal oli kaks põhjust. Septembri lõpus tulid räimed vee jahenedes saarte vahele, kus neid oli hea püüda. Siis soolati need sisse ja toodi Helsingisse, sest talve poole, kui meri oli jääs, polnud seda enam võimalik teha. Laada tähtsust näitab seegi, et veel XIX sajandi lõpul määrasid Helsingi laada räimehinnad soolakala hinna terves riigis.
    Viimastel aastatel on pakutava kala valik järjest laienenud. Soola- ja vürtsiräime kõrvale on tulnud järjest rohkem marinaadikala, mis võib olla küüslaugu-, kadaka- ja pihlakamarja-, apelsini- või veinimarinaadis. Et kalasöömine üksi veiseks ei läheks, on kõrvale mõeldud toekad rukkileivapätsid.
    Üks kalamüüjatest, Camilla Backlin-Björkqvist, kes oli pärit Vaasa lähedalt, ütles, et ehkki tema kalatooteid on müügil mõningates supermarketites, ei kavatse ta Helsingi laadal käimisest loobuda.
    ?See on tore komme ja ühtlasi hea reklaam,? lisas ta.
    Kui sügisesed kalalaadad läbi, hakatakse Soomes mõtlema jõulupakkumisele. Aga kala ei pruugi piisavalt jätkuda, sest Euroopa Liidu antud räimekvoodist on juba 90 protsenti välja püütud. Kalurid väidavad, et räimevarud pole kahanenud, vaid kasvanud. Seetõttu võiks nende arvates rohkem püüda, ja nad üritavad ametnikele surve avaldamisega kvooti juurde kaubelda, et maitsev räim ka soomlaste jõululaualt puudu ei oleks.
  • Hetkel kuum
Statistikaamet vastab kriitikale: kuidas kujuneb elektrihinnaindeks?
Elektrihinnaindeksi arvutamist mõjutab ka riigipoolne sekkumine, muutust hinnaindeksis näeme peagi, selgitab statistikaameti juhtivanalüütik Lauri Veski vastukajana Äripäeva “Makromaania” uudiskirjale.
Elektrihinnaindeksi arvutamist mõjutab ka riigipoolne sekkumine, muutust hinnaindeksis näeme peagi, selgitab statistikaameti juhtivanalüütik Lauri Veski vastukajana Äripäeva “Makromaania” uudiskirjale.
Kui Mars kutsub: Musk soovib 55,8 miljardit Tesla varadest
Tesla autod kutsutakse jälle tagasi uue ohtliku defekti tõttu. Elon Musk on aga hõivatud mujal rindel ning tegeleb oma mitmekümnemiljardilise kompensatsioonipaketi väljanõudmisega.
Tesla autod kutsutakse jälle tagasi uue ohtliku defekti tõttu. Elon Musk on aga hõivatud mujal rindel ning tegeleb oma mitmekümnemiljardilise kompensatsioonipaketi väljanõudmisega.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Kuudepikkune vaidlus jõuab lõpule: USA näib lõpuks Ukrainale abi andvat
Kuudepikkune vaidlus miljardite dollarite üle vabariiklaste ja demokraatide vahel võib jõuda laupäeval lõpule Ukrainale ja teistele liitlastele abi andmisega.
Kuudepikkune vaidlus miljardite dollarite üle vabariiklaste ja demokraatide vahel võib jõuda laupäeval lõpule Ukrainale ja teistele liitlastele abi andmisega.
Raadiohommikus: seentest elektriautode suuromanikuni Jäta oma küsimus hommikuprogrammi külalistele
Äripäeva raadio reedene hommikuprogramm sisaldab mitut uudist – kiiresti arenevas seente maailmas tegutsev Eesti idufirma teatab oma värskest saavutusest ning selguvad arvamuskonkursi Edukas Eesti nominendid.
Äripäeva raadio reedene hommikuprogramm sisaldab mitut uudist – kiiresti arenevas seente maailmas tegutsev Eesti idufirma teatab oma värskest saavutusest ning selguvad arvamuskonkursi Edukas Eesti nominendid.