Kolm aastat järjest Eesti edukaimaks ettevõtteks saanud Tele2 Eesti kasvatas enne numbrijooksu igal aastal tänu madalatele hindadele turuosa. Jaanuaris aga tuli Tele2 teistelt operaatoritele juurde vaid 200 klienti, seevastu kui EMT-le lisandus teistelt üle 3000 kliendi ja tuhandeid avaldusi on veel menetluses.
?Seal on kindlasti olemas uuenenud inimese käitumisloogika, mida me pingsalt uurime, ja see võib tähendada muudatusi meie pakkumistes või strateegiates,? lausus Tele2 Eesti juhatuse esimees Üllar Jaaksoo.
Jaaksoo ei teinud saladust, et Tele2 on numbriliikuvuse osas jaanuaris olnud negatiivne. Olulise eesmärgina nägi Jaaksoo kummutada arvamust Tele2st kui nõrgima levialaga operaatorist. Tele2-l on selle aasta jooksul plaanis rajada 75 uut tugijaama.
Peamiselt just levi kvaliteet on seniseid Tele2 kliente operaatorit vahetama sundinud.
Näiteks vahetab AS Hydro Texaco lähiajal Tele2 EMT vastu välja. Hydro Texaco juhatuse liige ja tegevjuht Andres Kivistik ütles, et tema firma vahetas operaatorit just kvaliteetsema levi pärast. Hind on Kivistiku sõnul kõigil mobiilsideoperaatoritel üpris sarnane.
?Oleme ammu aru saanud, et Eesti inimene hindab kvaliteeti ja oleme päris tugevalt esiteks investeerinud kvaliteeti,? valgustas EMT edu juhatuse esimees Valdo Kalm.
Tele2 strateegia on Kalmu sõnul kandnud selgelt sõnumit, et nemad on kõige odavamad. ?Minu arust on stabiilsus olulisem kui see, et sa hetkeks särad,? rääkis Kalm.
EMT valdusfirma Eesti Telekomi juhatuse esimees Jaan Männik lisas, et mobiilside tariifid on kõikjal kõvasti langenud, mistõttu võib Tele2-l olla raske ennast odavaima hinna pakkujana esitleda.
Mullu neljanda mobiilsideoperaatorina turule tulnud Bravocomi nõukogu esimees Kalle Norberg rääkis, et EMT edu võib olla ka psühholoogiline küsimus. Inimesed näevad Norbergi meelest EMTs kindlat operaatorit, selle maine kujundamisele aitab kaasa mahukas reklaamikampaania.
Norbergi sõnul ei pruugi Tele2 stiil madalaima hinna pakkujana enam uute klientide võitmiseks piisav olla. ?Need, kes on kampaaniatega läinud kaasa ja kes hiljem on märganud, et võib-olla muu teenuse kvaliteet ei olegi nii kõrge, neil on lihtsalt väike solvumine,? arutles Norberg põhjuste üle, miks kliendid Tele2st ära on läinud.
Bravocomi juht oli ka seda meelt, et tõenäoliselt ei ole numbriliikuvus turul veel suurt midagi muutnud, teadlike otsuste aeg võib veel ees olla.
Elisasse (endised Radiolinja ja Uninet) on jaanuariga üle tulnud ja ära läinud pea võrdsel hulgal kliente ? 1400. EMT edu põhjus peitub Elisa Mobiilsideteenused ASi tegevdirektori Sami Seppäneni hinnangul võimsates reklaamikampaaniates. Seppäneni sõnul hakkavad Elisa reklaamikampaaniad alles hoogu koguma.
Aktiivseimaks numbrite liikumise ajaks ennustas Seppänen kevadet-suve. Tele2 nägi Elisa juht konkureerimas eelkõige odavpakettide Diili ning Zorroga.
Endise teede- ja sideministri Raivo Vare sõnul eelistavad kliendid EMTd ilmselt hinna ja kvaliteedi suhte pärast. Tele2 on Vare sõnul kaotanud senise pinna jalge alt, kuna leidus keegi, kes pakkus madalamat hinda.
Kuid Tele2 Vare suureks kaotajaks ei pidanud. ?Mulle tundub, et praegu tehakse mingeid otsuseid seal ja küllap Tele omad tulevad ka millegagi välja lähiaegadel,? rääkis Vare.
Erinevalt EMTst pole numbriliikuvus EMT omaniku TeliaSonera jaoks edukas olnud.
Soomes jõustus numbriliikuvus 2003. aasta juulis. Sellest ajast on TeliaSonera kaotanud 400 000 klienti. Soomes on osutunud suurimaks võitjaks säästuoperaator Saunalahti.
Elisa tegevdirektori Sami Seppäneni sõnul tagas Saunalahtile edu tühi koht turul ja nõudluse olemasolu, kvaliteetoperaatorid ühinesid säästutoodete ja hinnasõjaga hiljem.
Seppänen vastandab Eesti turul samuti kvaliteet- ja säästuoperaatoreid. Võrreldes Soomega on olukord aga vastupidine. Hinnasõda algas Eestis enne numbriliikuvuse jõustumist kõnepakettide Zorro (Bravocom) ja Diili (EMT toode) turuletulekuga.
Kõikide mobiilsideoperaatorite juhid kinnitasid, et jaanuari tulemuste põhjal ei maksa spekuleerida Üllar Jaaksoo taandumisega Tele2 juhatuse esimehe kohalt.
?Tele2 juhatuse esimees Üllar Jaaksoo on väga tugev tegija,? kiitis EMT juhatuse esimees Valdo Kalm Jaaksood.
Eesti Telekomi juhatuse esimees Jaan Männik ja Bravocomi nõukogu esimees Kalle Norberg kinnitasid, et jutt Jaaksoo lahkumisest on ennatlik. Kalm oli aga veendunud, et Jaaksool on salaplaan varuks. ?Tema peab ju ka turule reageerima, kõigil meil on salaplaane,? märkis Kalm.
Kalmu sõnul on Diil ennast igati õigustanud ? ligi 10 000 klienti kahe kuuga. Kuna keegi täpselt ei teadnud, mis numbriliikuvusega toimuma hakkab, nägi EMT Kalmu sõnul vajadust oma kliendibaasi ühe odavust toonitava tootega kindlustada.
Eesti Reklaamiagentuuride Liidu ekspresident ja OÜ Zavod tegevdirektor Marek Reinaas pidas reklaamifirma Division loodud Diili reklaamikampaaniat suurepäraseks. ?Telekomiäri on eelkõige turundusäri, seda tagasihoidlikku mõtet proovivad tõestada uued tegijad ? Zorro ja Diil,? ütles Reinaas.
Reinaasi sõnul pole Tele2 Diili kampaaniale piisavalt hästi vastanud. Tele2 loodab sellele, et tarbijal on pikk mälu, tegelikult on lühike mälu, mistõttu tuleb hinnaargumenti ikka ja jälle rõhutada, lisas Reinaas.
Möödunud aasta lõpus teatas Pranas Kuisys, Tele2 kommertsdirektor Balti riikides, uudisteagentuurile BBN, et kontsern kärbib jõuliselt reklaamikulusid Baltimaades.
?Tegemist on päris julge reklaamiagentuuriga ja tegemist on päris julge ettevõtte juhtkonnaga, kes sellele alla kirjutab,? märkis Diili kohta Tele2 Eesti juht Üllar Jaaksoo. Tema sõnul on reklaamikeeles raske midagi odavama väljanägemisega luua. Diili Jaaksoo Tele2 jaoks siiski väga ohtlikuks ei pidanud: ?Ei ole nii, et üks jääb nälga ja teine sööb kõik ära, sellist asja ei juhtu kunagi.?
Seotud lood
Tartu Ringtee suurema liiklustihedusega lõigu äärde kerkib 2025. sügiseks uus omanäolise modernse arhitektuuriga pilkupüüdev ärihoone „Raja Keskus“. Ärihoone toob Tartu linna juurde umbes 2500 ruutmeetrit kvaliteetset kaubandus-, teenindus- ja büroopinda.