• OMX Baltic1,33%273,94
  • OMX Riga−0,11%871,18
  • OMX Tallinn2,32%1 749,54
  • OMX Vilnius0,09%1 058,76
  • S&P 5000,00%6 051,09
  • DOW 30−0,2%43 828,06
  • Nasdaq 0,12%19 926,72
  • FTSE 100−0,14%8 300,33
  • Nikkei 225−0,95%39 470,44
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%108,5
  • OMX Baltic1,33%273,94
  • OMX Riga−0,11%871,18
  • OMX Tallinn2,32%1 749,54
  • OMX Vilnius0,09%1 058,76
  • S&P 5000,00%6 051,09
  • DOW 30−0,2%43 828,06
  • Nasdaq 0,12%19 926,72
  • FTSE 100−0,14%8 300,33
  • Nikkei 225−0,95%39 470,44
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%108,5
  • 24.03.05, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Sideühendus peab olema kättesaadav

Universaalteenuse regulatsioon peaks tagama sideteenuse kättesaadavuse.
Universaalteenusena (UT) käsitletakse elektroonilise side seaduse kohaselt ühendust üldkasutatava telefonivõrguga, taksofoniteenust ja numbriinfo kättesaadavust, mis nii seaduse kui ka selle üheks aluseks oleva universaalteenuse direktiivi kohaselt peavad olema kättesaadavad igaühele. Lõppkasutajale peab olema tagatud võimalus riigisiseste ja rahvusvaheliste kõnede tegemiseks ja vastuvõtmiseks, andmeside kasutamine internetiühenduse toimimiseks piisava andmeedastuskiirusega ning tingimused faksi saatmiseks ja vastuvõtmiseks.
UT osutamise kohustusega ettevõtja määratakse avalikul konkursil või riigihanke korras. Neid võib korraldada erinevatele universaalteenuste elementidele (nt üksnes taksofoniteenus) ning piirkonniti. Riik ei ole õigustatud sekkuma piirkondades, kus UT on lõppkasutajale hinnalt ning ka faktiliselt kättesaadav.
Tegemist on riigi ja sideettevõtja tarbijakaitselise iseloomuga kohustusega. Teenuse osutamise kohustuse reguleerimise eesmärgiks on vältida olukorda, kus sideteenuse osutajad sisenevad vaid sellistesse turusegmentidesse, milles tegutsemine on neile majanduslikult kasulikum. Nii võib tekkida olukord, kus vähekindlustatud tarbijale ei ole sideteenus kättesaadav või on selle hind liiga kõrge.
Tarbijatel on rida õigusi: seadus kehtestab arvete detailsusastme, mis võimaldab saajal oma kulusid hinnata; õigus blokeerida kõned tasulistele teenustele; õigus kontrollida oma kulutusi ettemaksete abil ja tasaarvestada eelnevalt makstud liitumistasud.
UT üheks oluliseks komponendiks on hind, mille diferentseerimine on lubatud üksnes erinevate sotsiaalsete tarbijagruppide piires. Hinna määramisel tuleb lähtuda tarbija suutlikkusest kontrollida oma kulutusi. Tasu suuruse kehtestab riik (Eestis majandus- ja kommunikatsiooniminister), kes jälgib ka tarbijate tegelikku olukorda. Kuivõrd teenuse osutamine võib ettevõtjale olla äriliselt ebasoodne, tasub riik universaalteenuse osutajale kompensatsiooni, mille kannavad teised sideettevõtjad maksete kaudu riigile.
Autor: Eneken Tikk

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 09.12.24, 08:00
Wallester ühendab jõud MTÜ-ga Naerata Ometi, et toetada abivajavaid Eesti peresid
Eestis seisavad tuhanded lapsed ja pered silmitsi väljakutsetega, mida on raske ette kujutada. Üks väike heategu võib nende elus palju muuta. Sel aastal astus Wallester – innovaatiline finantstehnoloogia ettevõtte, mida tunnustati hiljuti Eesti edukaima idufirmana – olulise sammu ja asus partneriks MTÜ-le Naerata Ometi. Selle organisatsiooni eesmärk on tagada, et keegi ei peaks eluraskustega üksi silmitsi seisma.

Äripäeva TOPid

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele