• OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • 24.03.05, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Sideühendus peab olema kättesaadav

Universaalteenuse regulatsioon peaks tagama sideteenuse kättesaadavuse.
Universaalteenusena (UT) käsitletakse elektroonilise side seaduse kohaselt ühendust üldkasutatava telefonivõrguga, taksofoniteenust ja numbriinfo kättesaadavust, mis nii seaduse kui ka selle üheks aluseks oleva universaalteenuse direktiivi kohaselt peavad olema kättesaadavad igaühele. Lõppkasutajale peab olema tagatud võimalus riigisiseste ja rahvusvaheliste kõnede tegemiseks ja vastuvõtmiseks, andmeside kasutamine internetiühenduse toimimiseks piisava andmeedastuskiirusega ning tingimused faksi saatmiseks ja vastuvõtmiseks.
UT osutamise kohustusega ettevõtja määratakse avalikul konkursil või riigihanke korras. Neid võib korraldada erinevatele universaalteenuste elementidele (nt üksnes taksofoniteenus) ning piirkonniti. Riik ei ole õigustatud sekkuma piirkondades, kus UT on lõppkasutajale hinnalt ning ka faktiliselt kättesaadav.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Tegemist on riigi ja sideettevõtja tarbijakaitselise iseloomuga kohustusega. Teenuse osutamise kohustuse reguleerimise eesmärgiks on vältida olukorda, kus sideteenuse osutajad sisenevad vaid sellistesse turusegmentidesse, milles tegutsemine on neile majanduslikult kasulikum. Nii võib tekkida olukord, kus vähekindlustatud tarbijale ei ole sideteenus kättesaadav või on selle hind liiga kõrge.
Tarbijatel on rida õigusi: seadus kehtestab arvete detailsusastme, mis võimaldab saajal oma kulusid hinnata; õigus blokeerida kõned tasulistele teenustele; õigus kontrollida oma kulutusi ettemaksete abil ja tasaarvestada eelnevalt makstud liitumistasud.
UT üheks oluliseks komponendiks on hind, mille diferentseerimine on lubatud üksnes erinevate sotsiaalsete tarbijagruppide piires. Hinna määramisel tuleb lähtuda tarbija suutlikkusest kontrollida oma kulutusi. Tasu suuruse kehtestab riik (Eestis majandus- ja kommunikatsiooniminister), kes jälgib ka tarbijate tegelikku olukorda. Kuivõrd teenuse osutamine võib ettevõtjale olla äriliselt ebasoodne, tasub riik universaalteenuse osutajale kompensatsiooni, mille kannavad teised sideettevõtjad maksete kaudu riigile.
Autor: Eneken Tikk

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 11 p 4 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele