Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Parim äriplaan - lüpsta riiki

    Eestis tegutseb mitu ettevõtet, mille äriplaan on välja rääkida riigilt võimalikult suured dotatsioonid, mis tagaksid ettevõttele mugava toimetulemise ning võimaldaksid toetatava tegevuse kõrvalt nagu muuseas ajada teistsugust äri, mis seejuures esimesega võrreldes on kordades suurem.
    Tänane Äripäev kirjutab ühest sellisest ettevõttest ? Edelaraudteest. Varem oleme mitmeid kordi kirjutanud teisest samasugusest ettevõttest ? Saaremaa Laevakompaniist (SLK). Mõlemad on aastatega riigilt saanud dotatsioone miljardi krooni ringis. Kummagi firma dotatsioonide kasutamise sihipärasusest pole riigil adekvaatset pilti.
    Edelaraudtee ja SLK on ses mõttes nagu kaks tilka vett ? mõlemast ettevõttest on sisuliselt saanud rahapump, mis paneb igal aastal kümneid miljoneid kroone jooksma riigikassast nende ettevõtete omanikeni. Raha teeb sel teel hulga käänakuid, läbib mitmeid tütarfirmasid ja hajub kusagil nende ja omakorda viimaste omanikfirmade vahel. Sama teed tagasi liiguvad peamiselt kulud ja veidi piletitulu.
    Rahapump ise kas ägiseb võlgade all või tuleb hädavaevu toime. Samal ajal rõõmustame, kui hästi läheb meie ettevõtetel ? SLK avab laevaliini Sillamäelt Kotkasse; Anti Selge, Tiit Pruuli ja Marcel Vichmann (Edelaraudtee omanikud) on aga käima lükanud Go Groupi nimelise impeeriumi, mille käibeks oodatakse 600 miljonit. Tasub mainida, et see grupp ühendab turismifirmade ja raudteefirma kõrval ka enamikku Eestis veel hiljaaegu iseseisvalt tegutsenud bussiettevõtteid, mis nagu Edelaraudteegi saavad riiklikku dotatsiooni.
    Keerulised omandiseosed on majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi tegelastele aga nagu pipar jälituskoera ninale ? (raha liikumise) jälgi ajada on raske või õieti lootusetu, nagu ongi näidanud mitmed tühja jooksnud auditid. Ja ministeerium ongi jännis ? mine võta kinni, kas on siis küsitavad dotatsioonisummad on õigustatud või mitte, maksab teenuseosutaja teenus ehk reisijate vedu laeva-rongiga just nii palju, kui too ise väidab.
    See aga ongi segaduse eesmärk ? et firmad saaksid segamatult riiki lüpsta. Äriringkondades heidetakse selle üle lausa nalja, Urmas Sõõrumaa olla öelnud, et sama raha eest, mis Edelaraudtee riigilt saab, veaks temagi rongireisijad oma turvafirma autodega ära.
    Ja firmadel jääb õigust veel ülegi ? kui riik ei anna küsitud summat, on ettevõttel varuks mõjuv ähvardus: reisijatevedu katkeb. Niimoodi ähvardas SLK, kui Meelis Atonen üritas doteerimist mõistusega tajutavamatesse piiridesse suruda. Novembris läbirääkimistel riigiga tänavuste dotatsioonide üle ähvardas Edelaraudtee sulgeda Lõuna-Eesti raudteeliinid ja vallandada poolsada rongijuhti.
    Atonen jäi monopolile alla ja pidi ministriportfelli loovutama. Savisaar läks kokkuleppele, Edelaraudtee sai ikkagi 15 miljonit rohkem, kui riik algselt kavatses maksta.
    Monopolistide rünnetele vastupidavamat dotatsioonipoliitikat meil ei ole. Riik on hästi haavatav ja manipuleeritav, kui suure hulga inimeste mingi igapäevavajadus ? siin liikumisvabadus ? sõltub sisuliselt monopoolsest ettevõttest. Eriti palju võimalusi olukorda muuta riigil ei ole. Iga katse seda teha on seetõttu eriti tervitatav ? riik üritab Edelaraudtee kõrvale saada konkurenti.
    Loodetavasti läheb sel ettevõtmisel paremini kui sama SLKga üritades. Soovita või riigil üles osta need inimesed, kes SLK ja Edelaraudtee kontrolle pidavad skeemid joonistasid.
    Autor: ÄP
  • Hetkel kuum
Kai Realo: riigi konkurentsivõime ei teki üleöö, ka majandust tuleb juhtida
Eesti majanduse jätkuvalt halvenev konkurentsivõime ja kestev majanduslangus kõnelevad sellest, et peame riigina majanduse konkurentsivõime tugevdamise fookusesse võtma, kirjutab Eesti Tööandjate Keskliidu volikogu esinaine Kai Realo.
Eesti majanduse jätkuvalt halvenev konkurentsivõime ja kestev majanduslangus kõnelevad sellest, et peame riigina majanduse konkurentsivõime tugevdamise fookusesse võtma, kirjutab Eesti Tööandjate Keskliidu volikogu esinaine Kai Realo.
OpenAI tegi tehisintellekti arendamiseks olulise ostu
OpenAI ostis otsingutele ja analüütikale keskendunud idufirma Rockset, mis tähendab kõrgetasemelise tehisintellekti ettevõtte jaoks seni kõige olulisemat omandamist.
OpenAI ostis otsingutele ja analüütikale keskendunud idufirma Rockset, mis tähendab kõrgetasemelise tehisintellekti ettevõtte jaoks seni kõige olulisemat omandamist.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Plaan küps: väikefirmadele terendavad soodsamad laenud
KredExi ja EASi ühendasutus tahab pakkuda mikro- ja väikeettevõtetele laenu võtmisel käendust, et nad saaksid finantseeringu parematel tingimustel. Plaan pole veel pankades vastu võetud, aga küpseb.
KredExi ja EASi ühendasutus tahab pakkuda mikro- ja väikeettevõtetele laenu võtmisel käendust, et nad saaksid finantseeringu parematel tingimustel. Plaan pole veel pankades vastu võetud, aga küpseb.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Pannkoogimeistrid uuendavad kasvuretsepti: tuleb Eestist väljas ise äri püsti panna
Kookeri minipannkookidega tuntust kogunud Mesti omanikud tunnistasid Äripäeva raadios, et olid frantsiisi avamisele väljaspool Eestit juba päris lähedal, kuid aeg polnud küps. Enne tuleb ka ise üks koht välismaal avada.
Kookeri minipannkookidega tuntust kogunud Mesti omanikud tunnistasid Äripäeva raadios, et olid frantsiisi avamisele väljaspool Eestit juba päris lähedal, kuid aeg polnud küps. Enne tuleb ka ise üks koht välismaal avada.
Parim noor juht: juhtimises on nagu spordis, hea kultuuriga meeskonnad on edukamad
Estanc AS kuulutati Eesti tööandja brändikonkursi „Unistuste tööandja 2024“ võitjaks, ettevõte on tuntust kogunud just oma paindliku ja inimkeskse juhtimise poolest.
Estanc AS kuulutati Eesti tööandja brändikonkursi „Unistuste tööandja 2024“ võitjaks, ettevõte on tuntust kogunud just oma paindliku ja inimkeskse juhtimise poolest.
Neste lahkus Rohetiigrist. Vastastikku jagatakse teravaid süüdistusi
Neste teatas, et lahkub Rohetiigrist, sest ei pea transpordi teekaardi koostamise protsessi läbipaistvaks ega teaduspõhiseks. Rohetiiger pole süüdistusega nõus ja heidab Nestele ette vähest panust teekaardi loomisesse, kirjutab kestlikkusuudised.ee.
Neste teatas, et lahkub Rohetiigrist, sest ei pea transpordi teekaardi koostamise protsessi läbipaistvaks ega teaduspõhiseks. Rohetiiger pole süüdistusega nõus ja heidab Nestele ette vähest panust teekaardi loomisesse, kirjutab kestlikkusuudised.ee.
Maailma autohiidudele tootev firma tegi käiberekordi. „Mis siin öelda, eks ikka tuleb rahul olla“
Mainekatele Euroopa autotööstustele allhankeid tegev Mistra-Autex lõpetas eelmise aasta rekordkasumiga ning ületas endagi ootusi. Sel aastal loodab ettevõte edu enam-vähem korrata.
Mainekatele Euroopa autotööstustele allhankeid tegev Mistra-Autex lõpetas eelmise aasta rekordkasumiga ning ületas endagi ootusi. Sel aastal loodab ettevõte edu enam-vähem korrata.
Puhkajad leidsid telgivaia maasse lükates lennukipommi
Eile pärastlõunal said demineerijad väljakutse Ida-Virumaale Alutaguse valda Rannapungerja külla, kus puhkajad leidsid telgivaia maasse lükates lõhkekehasarnase metallist eseme.
Eile pärastlõunal said demineerijad väljakutse Ida-Virumaale Alutaguse valda Rannapungerja külla, kus puhkajad leidsid telgivaia maasse lükates lõhkekehasarnase metallist eseme.
14 aastat menetlemist: linn peatas mõjuka ärimehe megaarenduse
Tallinna linn algul lõpetas, kuid otsustas ringi ja seejärel peatas suurärimees Margus Linnamäele kuuluva Paljassaare kinnisvaraarenduse detailplaneeringu menetlemise.
Tallinna linn algul lõpetas, kuid otsustas ringi ja seejärel peatas suurärimees Margus Linnamäele kuuluva Paljassaare kinnisvaraarenduse detailplaneeringu menetlemise.