Killustikku kulub ehitustel nii pinnasetäiteks kui betooni, sh asfaltbetooni valmistamiseks. Kui üldehituses võib ette näha mõningast hoo raugemist, siis uute teede rajamine ja vanade remontimine alles kogub tuure.
Just sellistest põhjustest ajendatuna soetas killustikutootja ja lammutaja OÜ ATI Grupp juulikuus Soome firmas Metso Minerals toodetud mobiilse, kaheksa miljonit krooni maksva kivipurustusseadme. Uus kivipurusti liideti Kose-Risti kruusakarjääris juba olemasolevate killustiku sõelumismasinatega nn rongiks.
Säärane rong võimaldab kaevandatavast pinnasest kivid eraldada, need rootorpurustisse suunata ning toota kolme fraktsiooniga killustikku. Lõviosa ATI Grupi Kose karjääris toodetud killustikust läheb Tallinn-Tartu maantee Vaida ja Kose vahelise lõigu rekonstrueerimisele.
ATI Grupi juhatuse liige Vello Helm märgib, et mobiilne purusti on firmale vajalik eelkõige sellepärast, et seda saab suhteliselt lihtsalt "kokku pakkida", seade sõidab ise treilerile ning nõnda on võimalik kiiresti objektilt teisele liikuda. Samuti saab kivipurustusrongiga karjääris ühest kohast teise sõita ning seda on võimalik distantsilt kaugjuhtimispuldi abil juhtida. Suuremad kivitükid, mis läbi sõela ei lähe, suunatakse uuesti purustisse.
"Mobiilsus on eriti oluline lammutustööde puhul, sest purusti saab otse objektile viia, üleliigseid kulukaid vedusid jääb vähemaks," kinnitab Helm. "Uus purusti on kaks korda tootlikum kui see, mida varem kasutasime."
Eestis Metso Minerals karjääriseadmeid müüva ASi Baltem müügikonsultant Helmuth-H. Rähesoo andmeil on Eestis levinuimad lõugpurustid ja rootorpurustid, on ka koonus- ja vertikaalrootoriga kivipurusteid. Pae- ja lubjakivi ning kruusa purustamiseks sobib rootorpurusti, ehitusjäätmed saab killustikuks lõugpurusti abil.
"Seadme vastupidavus oleneb sellest, millist kivimit purustatakse. Eelkõige kuluvad ja vajavad väljavahetamist purusti haamrid, neid tuleb umbes kuue kuu järel uuendada," nendib Rähesoo.
Lammutustöödele spetsialiseerunud OÜ Digistar Ser-vice kasutab betoonijääkide purustamiseks 55 tonni kaaluvat Lokotrack LT116 lõugpurustit. Firma käsutuses on täiskomplekt seadmeid: betooni pulbristaja, lõugpurusti ning sõel. Toodetakse teede ja vundamentide põhjatäiteks sobivat jämedat betoonkillustikku.
Praegu Narvas endise Baltijetsi tehasehoone vundamentide lammutamisega tegeleva Digistari omanik Roland Pullerits märgib vastse seadme eelistena tolmuvaba süsteemi ja suurt tootlikkust.
"Seade on meil kolm kuud. See on varustatud eelseparaatoriga, mis eraldab betoonist raudarmatuuri, ning seetõttu on masin mõeldudki just lammutusjääkide purustamiseks," selgitab Pullerits.
Raudbetooni purustamiseks peab kasutama eelpurustit, sest raudarmatuur tuleb betoonist enne selle purustisse saatmist eemaldada.
Hetkel kuum
Võlavaidlus ja müügiplaanid
“Aktsiad müüsin maha, mul oli vaja Hispaaniasse asju osta.”
Uue kivipurusti transportimine on Pulleritsu arvates lihtne. Eestis tegutseb mitu firmat, kelle käsutuses on raskeveoste transportimiseks mõeldud treilerid, mille teljekoormus jääb lubatu piiridesse ka mitukümmend tonni kaaluva lasti vedamisel.
Uued mobiilsed kivipurustid suurendavad oluliselt killustikutootmise efektiivsust, samuti on nad keskkonnakaitseliselt otstarbekad.
Näiteks paekivi lõhkamise teel kaevandades kaasneb müra ja suur kogus tolmu, samuti põhjustab lõhkamine sageli põhjavee taseme alanemist. Ekskavaatoritega kaevandades ja paasi rootorpurustiga purustades on müratase suhteliselt väike, ka tolmu ei eraldu. Kuna purusti suudab ise karjääri piires liikuda, jäävad ära kulukad ja aeganõudvad veod. Kui vana süsteemiga võrrelda, on mobiilse kivipurustusrongi tootlikkus vähemalt kaks korda suurem. Saame toota kolme fraktsiooniga killustikku - jämedat täitekillustikku ja peenemaid fraktsioone, mida kasutatakse betooni või asfaldisegu valmistamiseks.
Uus purusti maksis kaheksa miljonit krooni, üldse on siin karjääris tehnikat vähemalt 20 miljoni krooni eest.