Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Veeteede ameti eksjuhist sai Tallinki suuraktsionär

    Veeteede ameti endise juhi aktsiate omamine on nn Hanschmidti juhtumi varjus siiani teadmatuks jäänud. See oli näiteks uudiseks isegi endisele teede- ja sideministrile Toivo Jürgensonile, kes oli Pedaku eraettevõtlusesse sukeldumise ajal tema otsene ülemus.
    Kaheksa aastat (1991-2000) veeteede ametit tüürinud Kalle Pedakul on enam kui seitsme miljoni krooni eest laevafirma aktsiaid. Veelgi enam, Pedak on viimase kahe aastaga veerandi oma aktsiapakist müünud. Realiseeritud aktsiatega maksaks Pedaku tänane aktsiaportfell 10 miljonit krooni ja see ületaks isegi Tallink Grupi nõukogu liikme Eve Pandi või Tallink Grupi juhatuse liikme Andres Hundi aktsiate arvu.
    Eraisikutest aktsionäride edetabelit iseloomustab üldjuhul aga see, et esikohad on hõivanud Tallinki tippjuhina töötanud või töötavad inimesed. Kalle Pedak on seal ainus erand. Huvitav, miks?
    Vastusele aitab lähemale teadmine, et Pedak omas Tallink Grupi eellase Hansatee aktsiaid juba sel ajal, kui oli kõige kõrgem riigi esindaja merendusvaldkonnas. Nimelt kuulus Pedakule vähemasti juba 1999. aasta jaanuaris 40 000 Tallinki aktsiat. Nominaalväärtuses 400 000 krooni eest, turuväärtuses arvatavasti rohkem.
    Huvitaval kombel oli toona Pedakul täpselt sama palju aktsiaid kui maksuameti juhi kohalt lahkunud Kalev Järvelillel, kes on tänaseni üks Tallinki võtmefiguure.
    Tekib küsimus, kuidas kõrge riigiametnik suutis nii palju otseselt tööga seotud ettevõtte aktsiad osta. Ametipalgast sellise raha kokkusaamine ei tundu lihtne. Õhku jääb kahtlustus, kas Pedakul võis olla tänu oma ametile lihtsam aktsiaid soetada. Pedak ise ei soovinud aktsiate saamist kommenteerida. "Ma olen tagasi Tallinnas 15ndal. Ma olen praegu Brasiilias," vastas Pedak 8. jaanuaril. Äripäev otsustas artikli ilmumise Pedaku Eestisse naasmiseni edasi lükata, et anda talle võimalus aktsiate soetamise tagamaid selgitada. Kuna aga ka sel nädalal ei olnud Pedak valmis teemat kommenteerima, otsustasime loo avaldada.
    Tallink Grupi nõukogu esimehe Toivo Ninnase kinnitusel ei ole keegi Kalle Pedakule aktsiaid andnud. Tallinki juht Enn Pant Äripäeva saadetud küsimustele ei vastanud.
    Intervjuu Toivo Ninnasega.
    Soovin Teiega rääkida veeteede ameti endisest juhist Kalle Pedakust, kes on eraisikutest kümnes Tallink Grupi aktsionär.
    Ei usu. Võib-olla. Ma pole vaadanud, palju tal neid on.
    Tal olid aktsiad juba 1999. alguses.
    Kindlasti võisid need tal olla.
    Kas Teie meelest võis olla tegemist huvide konfliktiga, kui veeteede ameti tippjuht omas Tallinki aktsiaid?
    Veeteede ameti peadirektor ei kontrolli ise ühtegi laeva. Kalle täitis direktorina täpselt oma ülesandeid. Temal huvide konflikti küll ei olnud. Mul oli temaga väga hea koostöö üldiste merendusküsimuste asjus. Aga kunagi pole juttu olnud laevade kontrollimisest. Sellega tegelevad seal ametnikud.
    Kas ta ostis need aktsiad?
    Kahtlemata. Me kõik oleme neid ostnud. Mitu korda on tehtud ka fondiemissioone. Kinkinud ei ole talle keegi mitte midagi. Võin selle peale mürki võtta. Ega neid ei ole kellelegi niimoodi kingitud.
    Kas tal polnud hüvesid neid lihtsamalt osta?
    Mina ei ole sellest küll kunagi kuulnud, et oleks mingeid hüvesid olnud. Kalle lahkus veeteede ameti peadirektori kohalt väga ammu. Ma ei teadnud, et tal nii palju aktsiaid on.
    Praegu on tal 443 000 aktsiat.
    Ega see väga palju olegi. Vahepeal on neid neljaga korrutatud. Mõnel mehel on neid ikka mitu miljonit. Minul isiklikult tuleb ka oma ettevõtetega miljon ära.
    Mulle on öeldud, et Pedakul oli veeteede ametis töötades kasutada Tallinki eelkäija Hansatee krediitkaart.
    Ei tea. Ei ole kuulnud mina seda. Ei usu. Meil on firmakaardid küll olemas, aga ma ei ole kuulnud, et neid oleks väljapoole kasutada antud.
    Veeteede ameti endine juht Kalle Pedak jäi Tallinki aktsiate saamisloost rääkides napisõnaliseks.
    Telefoniintervjuu Kalle Pedakuga
    Soovin teiega kohtuda, sest kirjutan artiklit, et veeteede ameti endisel juhil on arvukalt Tallinki aktsiaid.
    Te võite seda vaadata panga või kaitsepolitsei kaudu. See on õigem ja mõttekam. Kui suures koguses neid siis ikka nii väga on. Ja kas need üldse omavahel seotud on? Te unustate ära, et Tallinki aktsia läks börsile siis, kui ma juba ammu enam veeteede ametis ei töötanud.
    Teil olid need aktsiad ju väga ammu?
    Mul on ka teisi asju väga ammu. Ma olen 57 aastat vana. Aga kohtuda ma saaksin Teiega alles järgmine nädal. Mul on kõik õhtud kinni ja nädalavahetusel olen võistlustel.
    Me ei saa nii kaua seda infot kinni hoida. Isegi ootasime nädal aega Teie tagasitulekut.
    Te jätsite sõnumisse ka, et teil on mingi info, mida te ei saa kinni hoida. No avalikustage see siis. Ma ei saa sättida oma elu Äripäeva järgi.
    Aga kas Te mõnele küsimusele saate vastata? Näiteks, kuidas Te saite suure summa eest Tallink Grupi aktsiaid?
    Käisin teie juures kodus ja võtsin sealt. Telefoni teel ma sellistest asjadest üldse ei räägi. Eriti veel võõra inimesega. Esiteks, ma ei ole neid aktsiaid saanud. Ma olen need ostnud nagu kõik teised.
    Kas Te deklareerisite neid aktsiaid ka 1999. aastal majanduslike huvide deklaratsioonis?
    Ma ei kuulunud nende isikute ringi, kes seda pidi tegema.
    Kas Te oleksite nõus näitama Eesti väärtpaberite keskregistrist enda aktsiatehinguid?
    Ma veel korra ütlen, et ma ei vasta telefoni teel isegi sellistele küsimustele. Ma ei ole üldiselt huvitatud ajakirjanduses esinemisest.
    Kas lubate, kui me järgmise teisipäeva õhtul kokku saame, et vastate ka meie küsimustele?
    Oleneb küsimustest. Normaalsetele vastan. Aga mitte sellistele mõistusevastastele, nagu Teie vahel esitate. Normaalsetele küsimustele saate alati vastuse.
    Enn Sarap, endine Tallinna Sadama juht
    Ma siiralt kahtlen, et Kalle Pedakul oli Hansatee krediitkaart. Pedak ei olnud selline aktiivne ja edasiminev mees. Minu jaoks on täielik üllatus, et ta nii suures koguses aktsiaid on. Minul seda au ei ole.
    Toivo Jürgenson, tollane teede- ja siseminister
    Ma ei mäleta, et Pedakul oleks olnud mingi arusaamatus Tallinki aktsiatega.
    Lehelugejana tõden, et nii mõnegi ettevõtte aktsiate jaotuse juures on Äripäev väga õigesti tähelepanu juhtinud. Selliseid huvide konflikte oli tol ajal üpriski palju. Inimesed ei saanudki üleminekuperioodil väga täpselt aru, et ei tohi ühel ajal kahe posti peal olla.
    Pedak töötas veeteede ametis pikka aega ja lahkus rahuliku kokkuleppe alusel.
    Enn Rohula, Linda Liini ASi omanik
    Minu arvamus on, et Pedakul pole olnud eesmärki kuskilt sulkat teha. Võib-olla ostis ta õigel ajal aktsiaid. Mingil ajal müüdi neid väga soodsalt. Kui kümme aastat tagasi oleks kütust varunud, oleks ka väga rikas praegu. Sama kinnisvaraga.
    Tema plussiks oli ka see, et tema süda valutas Eesti mere ja selle arenemise eest. Ja ta tegi ka väga palju ära, et Eesti meremees pole jäänud kõlkuma ainult välislaevade peale.
  • Hetkel kuum
Raivo Hein: sotsid valetavad alati, aga jõudu neile Tallinnas! Vene- ja Savisaare-aegsetel lahendustel olgu lõpp
Kuulates linnaelanike, ettevõtjate ja asjatundjate häält, on nüüd võimalik kujundada Tallinnast kaasaegsem ja elamisväärsem linn võrreldes senise bütsantslikkusega, kirjutab ettevõtja ja investor Raivo Hein vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Kuulates linnaelanike, ettevõtjate ja asjatundjate häält, on nüüd võimalik kujundada Tallinnast kaasaegsem ja elamisväärsem linn võrreldes senise bütsantslikkusega, kirjutab ettevõtja ja investor Raivo Hein vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Kehv majandustulemus laskis Neste aktsia põhja
Neste aktsia kukkus prognoositust kehvemate esimese kvartali majandustulemuste peale Helsingi börsil üle kümne protsendi madalamale.
Neste aktsia kukkus prognoositust kehvemate esimese kvartali majandustulemuste peale Helsingi börsil üle kümne protsendi madalamale.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Swedbank kaotas kasumit vähem kui SEB
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Bolti lobi ei läinud Euroopas läbi, uus direktiiv sai rohelise tule
Euroopa Parlament andis lõpliku heakskiidu uutele reeglitele, mis parandavad platvormide heaks töötavate inimeste töötingimusi.
Euroopa Parlament andis lõpliku heakskiidu uutele reeglitele, mis parandavad platvormide heaks töötavate inimeste töötingimusi.