Hansapanga makroanalüütik Maris Lauri
ütles, et maksumuudatused tõstavad kindlasti inflatsiooninumbrit, mis mõjutab
tarbimist ning ettevõtjad peavad leppima väiksema kasumikasvuga või
väiksemate käibenumbritega.
„Maksutõusud on plaanis järgmise aasta keskpaigast alates, mis tähendab, et inflatsiooninumber tõuseb kindlasti. Ja see mõjutab kahtlemata tarbimist,“ ütles ta.
Lauri rääkis, et maksumuudatuste mõju majandusele sõltub, mis seisus majandus järgmise aasta keskpaigas on. „Oleneb täpselt, kas majandus on kosumise alguses või on juba natuke rohkem hoogu sisse saanud. Kui ta on suhteliselt alguses, siis on mõju majandusele halvem. Kui kasvuhoog on hakanud tekkima, siis on tõenäoliselt nõrgem,“ selgitas analüütik.
Ettevõtjate olukorda kommenteeris Lauri, et kui nõudlus on nõrk, siis on ettevõtjatel kaupu raske müüa. „Arvestades seda, et tarbijate rahakotid sellel hetkel rohkem raha täis ei ole, ei tõtata rohkem kulutama ka.“
„Võib oletada, et sisenõudluse osas märkimisväärset edasiminekut ei ole ning hinnatõusu surve läheb rohkem müüjatele, kuna nad ei saa hindu tõsta sellises olukorras,“ lisas ta.
Ta rõhutas, et sõltub siiski kuidas konkreetsel hetkel on majanduse faasitsükkel. Kui majandus alles kasvab, siis ei saa ettevõtjad panna hinnatõusu koormat ostjatele, mis tähendab, et kasumid kannatavad rohkem. „Ettevõtjad peavad leppima väiksema kasumikasvuga või väiksemate käibenumbritega.“
„Kui majandus on hakanud juba kosuma ja kasv on sees, siis on hinnatõusu jaotumine võimalik nii ostjate kui ka tootjate vahel. Keegi selle kinni maksab, küsimus on selles kes,“ rääkis Lauri.
„Maailmas on majandusseis suhteliselt ebakindel, kui nafta hind on nõrk, siis see annab teatud mõttes lootust, et maailmas asjad väga hulluks ei lähe. See mõjutab ka kuidas Euroopa siit välja tuleb ja kuidas suudab Eesti eksporti suurendada. Siin on palju aspekte," ütles Lauri.