• OMX Baltic0,01%300,04
  • OMX Riga0,11%893,97
  • OMX Tallinn0,00%2 068,71
  • OMX Vilnius0,21%1 204,98
  • S&P 5000,85%6 280,33
  • DOW 300,77%44 825,06
  • Nasdaq 1,05%20 606,42
  • FTSE 1000,55%8 823,2
  • Nikkei 2250,06%39 785,9
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,88
  • OMX Baltic0,01%300,04
  • OMX Riga0,11%893,97
  • OMX Tallinn0,00%2 068,71
  • OMX Vilnius0,21%1 204,98
  • S&P 5000,85%6 280,33
  • DOW 300,77%44 825,06
  • Nasdaq 1,05%20 606,42
  • FTSE 1000,55%8 823,2
  • Nikkei 2250,06%39 785,9
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,88
  • 02.12.08, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Kohtuskäik võib olla veokahjust kallim

Logistikafirmad jäävad sageli lootma autovedaja vastutuskindlustusele, kuid sellega määratud kompensatsioonisumma ülemmäär ei pruugi kaubaomanikule tekkinud kahju korvata. Pooltevahelised juriidilised vaidlused võivad aga neelata üsnagi kopsakaid summasid ning takistada ettevõtte põhitegevust.
ASi Codan Forsikring Eesti filiaali juht Ilmar Vissak jagas 11. novembri Äripäevas näpunäiteid veosekindlustuse kohta, mis on mõeldud eeskätt kaubaomanikele. Samas pole kindlustus kasulik mitte ainult kauba saatjale, vaid ka logistikaettevõttele.
Enamik veoteenuse osutajaid on oma isikliku rahakoti kindlustanud autovedaja vastutuse kindlustusega (CMR-kindlustus), mis aitab hüvitada võimaliku kahju kauba kaalu järgi. Võlaõigusseadusega paika pandud vedaja vastutuse hüvitise ülemmäär on 9600 krooni kuupmeetri kohta. Lihtsa võrdluse põhjal saab siiski selgeks, et kuupmeetri jäätise sulamisel tekkinud kaubaomaniku kahju on tunduvalt väiksem kui tonni sülearvutite hävimisel.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Suure tõenäosusega hakkab kaubaomanik tagasi nõudma ka seadusega ettenähtud hüvitise ülemmäära ületavat kahjusummat. Transpordifirmal on võimalus sellest keelduda, viidates just nimetatud võlaõigusseaduse sättele. Samuti võib kaup olla ebakvaliteetseks muutunud hoopis omaniku enda süül. Tekkinud vaidluste lahendamine võib tipneda kohtutee jalge alla võtmisega, mis võib üsna pika aja vältel takistada logistikafirma põhitegevust.
Oma õiguste eest seismisega kaasnevad sageli aga kopsakad õigusabikulud ning ebakindlus protsessi lõpptulemuse suhtes. Seepärast on paljudes Lääne-Euroopa riikides tavaline, et transpordi ja logistikaga tegelevad firmad on lisaks sõlminud ka sõidukiomaniku õigusabikulude kindlustuse, mis kaitseb juriidiliste vaidluste korral nii sõidukite omanikku, volitatud juhti kui ka kõiki kaasreisijaid.
D.A.S.i kogemused näitavad, et õigusabikulude kindlustuse kliente võtavad vastaspooled märksa tõsisemalt. Tihtilugu ei jõuagi vaidlused kohtusse, vaid küsimused lahendatakse kohtuväliselt läbirääkimiste teel. Kui vastaspool saab aru, et ka väikesel logistikafirmal või autovedajal on tänu kindlustusele piisavalt ressursse kohtuskäimiseks, soovitakse probleem lahendada kiiresti ja väiksemate kuludega.
Kui asi siiski kohtukullini jõuab, on õigusabikulude kindlustuse mõtteks hüvitada õigusabi maksumus ja muud kulud ning nõustada kindlustusvõtjaid juriidilistes küsimustes. Õigusabikulu korvab advokaatide, tunnistajate ja ekspertide tasud, riigilõivud, kohtuotsuse järgi väljamõistetud vastaspoole kohtu-, täite- ning reisikulu välismaistes kohtutes toimuvatele istungitele. Sõidukiomaniku õigusabikulude kindlustus tagab firmale kaitse ka praktiliselt kogu Euroopas juhtuvatel õnnetustel.
Rait Elvak, DHL Estonia ASi maanteetranspordi müügi- ja marketingijuht
Oleme teadlikud õigusabikindlustusest, kuid siiani ei ole seda kasutanud. Meie ettevõttes on olemas juriidilise taustaga inimesed ning õnneks väga tihti vaidluste lahendamiseks ettevõtte välist juriidilist abi vaja ei ole läinud. Pigem usun, et sellist teenust võiks vaja minna just väiksematel ettevõtetel või eraisikutel, kelle puhul võib vaidluse lahenduse leidmine takerduda just õigusabi kõrge hinna taha.
Indrek Reismann, Rautakesko ASi logistikajuht
Oleme teenusest teadlik, kuid logistikavaldkonnas ei ole seda seni vajalikuks pidanud. Olen kogemuse põhjal pigem seisukohal, et risk on sedavõrd väike, et pigem oleme valmis ühekordselt kandma teatud võimalikud suuremad kulud, kui et pidanud vajalikuks kõnes olevat kindlustusliiki osta.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 13 p 13 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele