Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Ettevõtted ostivad uusi turge
Eksporditoetuse taotlejate äriplaanid näitavad selgelt, et üleilmne majanduskriis on tublisti mõjutanud Eesti ettevõtjate hoiakuid, aga tulnud osalt isegi majanduskeskkonnale kasuks. Paljud siseturule orienteeritud ettevõtted püüavad nüüd aktiivselt välisturgudel kanda kinnitada.
Hoolimata majanduslangusest saavutasid Eesti eksportöörid mullu hea tulemuse - ekspordimaht kasvas 5%, ulatudes 132 miljardi kroonini. Kasvunumber on muidugi tagasihoidlikum 2005. ja 2006. aastaga võrreldes, kuid suurem kui 2007. aastal.
Enim eksporditi elektrimasinaid ja seadmeid, nende müük välisturgudele suurenes mullu 12%. Kui lisada masinate ja mehaaniliste seadmete mullune ligi 4% ekspordikasv, on see märk Eesti masina- ja aparaaditööstuse heast rahvusvahelisest konkurentsivõimest. Suur langus oli puidu ja puittoodete ekspordil, mille maht jäi mullu 2006. aasta tasemele. Peamised ekspordipartnerid on endiselt lähinaabrid - pool ekspordist läks Soome, Rootsi, Venemaale ja Lätti, kuid esikümnesse kuulusid veel Leedu, Saksamaa, USA, Norra, Taani ja Suurbritannia.
EAS pakub eksportööridele kuut toetusvõimalust, tänu millele näeme ka, kuidas majanduskriis on ettevõtteile mõjunud. Ettevõtjatega suheldes ja toetustaotlusi analüüsides on esimene positiivne muutus, et paljud seni siseturule keskendunud firmad püüavad laieneda välisturgudele. Teiseks on eksportöörid selgema visiooni ja pikaajalisema tegevuskavaga, plaanides viie aastaga ekspordimahu kahekordistada.
Kolmas pluss on see, et eksportöörid keskenduvad sellele, mida kõige paremini oskavad. Valitakse välja tõhusaimad turundustegevused, tootearendus on tõusnud prioriteetide hulka ja uuele turule minnes tehakse varasemast põhjalikumat eeltööd. Pigem võetakse ette vähem uusi turge, kuid seda tõhusamalt neil toimetatakse. Kadunud on mõtteviis, et aastaga vallutatakse oma toodete või teenustega kogu maailm, nagu varem nii mõnigi alustav eksportöör oma äriplaanis kirjutas.
Varem kiputi teisi firmasid konkurentideks pidama, nüüd on ettevõtete vahel tekkimas senisest tihedam koostöö välisturgudele pürgimisel. Vedava rolli on võtnud erialaliidud. Konkreetne näide on Ülemiste Citys avatud IT-ettevõtete ühine demokeskus.