• OMX Baltic−0,08%302,85
  • OMX Riga0,05%869,91
  • OMX Tallinn−0,29%1 989,15
  • OMX Vilnius0,16%1 197,64
  • S&P 500−0,07%5 659,91
  • DOW 30−0,29%41 249,38
  • Nasdaq 0,00%17 928,92
  • FTSE 1000,27%8 554,8
  • Nikkei 2251,56%37 503,33
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,89
  • GBP/EUR0,00%1,18
  • EUR/RUB0,00%92,8
  • OMX Baltic−0,08%302,85
  • OMX Riga0,05%869,91
  • OMX Tallinn−0,29%1 989,15
  • OMX Vilnius0,16%1 197,64
  • S&P 500−0,07%5 659,91
  • DOW 30−0,29%41 249,38
  • Nasdaq 0,00%17 928,92
  • FTSE 1000,27%8 554,8
  • Nikkei 2251,56%37 503,33
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,89
  • GBP/EUR0,00%1,18
  • EUR/RUB0,00%92,8
  • 16.04.10, 16:11
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Endine hävituspiloot kiidab lennufirmasid

Õhuväe erukindralmajor, ekshävituslendur Teo Krüüner kiidab lennukompaniisid nende ettevaatlikkuse pärast, sest lendamine vulkaanituhas oleks liigne loterii.
"Teate, see on väga hea ja igati põhjendatud otsus, et lennufirmad on lennud tühistanud. On neid inimesi vaja siis niimoodi tappa!? Kui mõni lennuk nüüd vulkaanituha tõttu alla kukuks, saaks niigi hapra mainega lennundus veelgi suurema löögi. Eriti veel pärast seda, mis seal Smolenskis juhtus," kiidab Krüüner.
Ta tunnistab, et ei ole kunagi läbi vulkaanitolmu pilve pidanud lendama. Ka liivatormidest on tal õnnestunud pääseda. "Mina lendasin muidugi sellise lennukiga, kust sai välja hüpata, aga...," naerab Krüüner.
Samas kirjeldab ta Äripäevale, mis juhtub siis, kui reisilennuk tõepoolest satuks pikemaks ajaks vulkaanituha pilve.
"Esiteks, kõige hullem on see, et vulkaanituha pilve on nn tavalisest pilvest raske eristada. Lendur ei suuda sel visuaalsel vaatlusel lihtsalt vahet teha. Teiseks, kui lennuk pikemalt pilves viibib ja sel ajal satub vulkaanitolm mootori põlemiskambrisse, kus temperatuur on ligikaudu 1500 C, siis... Sel temperatuuril see tuhk sulab seal lihtsalt ära. Muutub massiks, mis sellisel juhul saab kindlasti lennukile saatuslikuks," selgitab Krüüner.
Lennuki mootorite jõudlus hakkab kiiresti vähenema või jäävad need kohe seisma ning edasine võib suure tõenäosusega jõuda maailma uudisteagentuuride esiuudistesse.
Ka võib tolm mootori jahutussüsteemi niivõrd ummistada, et mootor kuumeneb üle ja lahvatab põlema. Lennukite jaoks ei ole ka põlemasüttimise variant teatavasti kuigi paljutõotav, selgitas ta.
Kui tolm jõuab jahedamate mootori detailideni, siis see võib seal omakorda ladestuda.

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele