• OMX Baltic−0,33%301,29
  • OMX Riga0,02%893,52
  • OMX Tallinn0,56%2 081,11
  • OMX Vilnius−0,12%1 199,62
  • S&P 500−0,11%6 198,01
  • DOW 300,91%44 494,94
  • Nasdaq −0,82%20 202,89
  • FTSE 1000,28%8 785,33
  • Nikkei 225−1,24%39 986,33
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,63
  • OMX Baltic−0,33%301,29
  • OMX Riga0,02%893,52
  • OMX Tallinn0,56%2 081,11
  • OMX Vilnius−0,12%1 199,62
  • S&P 500−0,11%6 198,01
  • DOW 300,91%44 494,94
  • Nasdaq −0,82%20 202,89
  • FTSE 1000,28%8 785,33
  • Nikkei 225−1,24%39 986,33
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,63
  • 28.09.10, 09:58
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Josing: ausa hinna lepet tabas halb õnn

Ebaõnn, et eurole üleminek ja turgudelt tulev inflatsiooniline surve sattusid lähestikku, rääkis konjunktuuriinstituudi juht Marje Josing.
„Kui oleks olnud stabiilsem hinnakeskkond, oleks kampaania palju paremini töötanud,“ ütles Josing. Tema sõnul on hinnatõusu põhjustanud eelkõige ikkagi tooraine kallinemine kuuma suve ja Venemaa suurpõlengute tõttu. Aga kuna riiklikke kampaaniaid planeeritakse väga pikka aega, ei osatud ausa hinna lepet kavandades ette näha, milline hinnasurve võib paari kuuga maailmaturgudel tekkida.
„Eestis on tekkinud inflatsioonisurve meeleolu. Ma ei seostaks seda euroga, see oleks võinud tekkida ka selles olukorras, kui me poleks eurole üle läinud,“ lausus Josing.
Josingu sõnul on varajasematel liitumistel hinnakampaaniad andnud hea tulemuse. „Kus räägiti rohkem hindadest, oli üleminekuprotsess rahulikum, kui riikides, kus jäeti kõik turujõudude otsustada,“ märkis Josing. Tema hinnangul on selliste kampaaniate korraldamine tavapärane ja annab enamasti ka tulemusi.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Teisalt nimetas Josing ausa hinna lepet pseudoprobleemiks. „Ei ületähtsustaks seda. See on üks kõige pisem asjake,“ lausus Josing.
Tema sõnul suhtuvad tarbijad liialt emotsionaalselt hinnateemasse. „Ühiskonnas tekib kergesti paanika, näiteks võib tuua tatrapaanika. Inimene näeb tatart, siis tal tuleb kiiresti seda osta, hoolimata võib-olla sellest, et ta tatart ei söögi.  Ühiskond kaldub käituma emotsionaalselt,“ lausus Josing.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 15 p 9 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele