• OMX Baltic−0,27%301,45
  • OMX Riga0,06%893,9
  • OMX Tallinn−0,14%2 078,26
  • OMX Vilnius0,00%1 201,15
  • S&P 500−0,11%6 198,01
  • DOW 300,91%44 494,94
  • Nasdaq −0,82%20 202,89
  • FTSE 1000,25%8 807,19
  • Nikkei 225−0,56%39 762,48
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%92,76
  • OMX Baltic−0,27%301,45
  • OMX Riga0,06%893,9
  • OMX Tallinn−0,14%2 078,26
  • OMX Vilnius0,00%1 201,15
  • S&P 500−0,11%6 198,01
  • DOW 300,91%44 494,94
  • Nasdaq −0,82%20 202,89
  • FTSE 1000,25%8 807,19
  • Nikkei 225−0,56%39 762,48
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%92,76
  • 18.12.11, 23:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Pealt kullakarvaline, seest siiruviiruline

Rail Baltic on nagu sibul – pealt kullakarvaline, seest siiruviiruline. Mis võikski olla kellelgi selle vastu, et jõuda mugavas kupeevagunis loetud tundidega Euroopa südamesse, nautides samal ajal meeldivat seltskonda, maitsvat toitu, huvitavat raamatut või puhkehetke. Nagu kõik unistused ja osa unenägusid, on see ilus ja köitev.
Kuid siis lööb sisse reaalsus. Esiteks on kahtlane, kas sellisele rongile jätkuks reisijaid. Kui pole aga reisijaid, siis ei ole sellise unistusteliini ülevalpidamiseks vahendeid – raha. Reisijate arvukuse kasvatamise takistusena selgub teiseks, et kavandatud liin viib osaliselt läbi soode ja rabade, kus inimesi ei ela. Kolmandaks tuleks raudtee rajamiseks tegelda sundvõõrandamisega. Kusjuures sellest vajadusest ollakse teadlikud ning spekulandid on vastavaid maid juba kokku ostnud.
Neljanda kihina paljastub, et reisijateveo kahju kompenseerimiseks loodud kaubavood ei pruugi olla pooltki nii suured kui arvatud. Ja seda lihtsal põhjusel: osa kaupu liiguksid nii või naa teist teed, sest milleks minna ringi? Nii tekibki küsimus, kas juba eos tohutult kallis projekt, mille ainukeseks garantiiks on, et selle ülevalpidamiseks tuleb maksumaksjal järgnevate aastakümnetel peale maksa, on ikkagi mõistlik? Kas tegu on aruka või pigem rumala eurorahaga, mida valatakse raudteesse, mis jääb aga kas tühjalt seisma või nõuab pidevat pealemaksmist?
Poliitiline tahe plaan ellu viia, vähemalt Eestis, on suur. Tuleks siiski projekt lahti lõigata ja kontrollida, et sibul hiljem kedagi nutma ei ajaks.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 14 p 23 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele