Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Auto. Täbar olukord kasutatud autode turul
Kolme ametkonna algatatud kampaania valguses tuleb tõdeda, et olukord kasutatud autode turul on tõesti halb. Kuidas aga osta pruugitud auto targalt?
Euroopa Komisjoni iga-aastase tarbijaturgude tulemustabeli järgi on Eestis kõige madalama turu toimimise näitajaga just kasutatud autode turg. Massiliselt keritakse läbisõidumõõdikuid, varjatakse vigu, valetatakse ostjale endiste omanike kohta, võltsitakse hooldusraamatuid. Tagatipuks hoitakse kõrvale maksudest. Hädas on nii auto ostjad kui ka ausad müüjad. Ostjal napib võimalusi auto tausta kontrollida, aus müüja kannatab sulide tekitatud halva maine tõttu.
Osta targalt! Tarbijakaitseamet, maksu- ja tolliamet ning maanteeamet võtsid koos AMTELiga (Autode Müügi- ja Teenindusettevõtete Eesti Liit) teema lõpuks tõsisemalt ette. Maksuametit huvitavad eeskätt automüüjad, kes vahendavad Eestisse kas ülikalleid või siis suuremates kogustes sõidukeid ning näitavad olematut käivet ja palgakulu. Tarbijakaitseamet avas autoostu abi andva portaali ostatargalt.ee ning maanteeamet valmistab ette täiesti uut veebikeskkonda, kust autoostja saaks võimalikult palju taustinfot huvi pakkuva auto kohta: läbisõit, VIN-kood, avariid jms. See portaal loodetakse avada tuleva aasta alguses.
Samuti on plaanis seadusemuudatus, mille käigus pannakse raske avarii läbi teinud autodele vastav märge, et neid ei tohi ülevaatuselt läbi lasta enne, kui ekspertiis pole taastamise kvaliteedis veendunud.
Kontrolli tehnilist seisukorda
Kui taustatöö internetis ja andmebaasides midagi kahtlast ei tuvasta, võib minna autot oma silmaga kaema. Lisaks proovisõidule on olulised vihjed kulumisjäljed. Eriti tasub jälgida kirjade kulumisastet lülititel, süütevõtme kulumist jms, sest pedaalikumme ja käigukanginuppu on lihtne vahetada. Isegi uksepolstrit vahetatakse, et näidata autot värskemana. Ehk kui hodomeetril seisab 150 000 km, aga auto võti on ümaraks kulunud, on tegu petukatsega.Isegi kui ostuhuvi proovisõiduga ei kahane ja kõik tundub aus, tuleks auto viia tehnilisse kontrolli kas margiesindusse või usaldusväärsemasse teenindusse, kus selle margi remondiga tegeldakse. See maksab küll oma poolsada eurot, kuid on üsna väike investeering võimalike üllatuste vältimiseks. Ühtlasi tasub esinduses lasta teha ka kalkulatsioon kiiresti vajaminevate tööde kohta. Seda kas või õiglase hinnakokkuleppe saavutamise pärast. Kui aga ühtegi teenindust kohe võtta pole, on sageli abiks ka lähim tehnoülevaatuse punkt, mis suudab suuremad vead samuti tuvastada. Kui ka teenindus midagi kahtlast ei leia, tasub enne ostma hakkamist välja uurida ka müüja taust. On see juriidiline- või eraisik? See on oluline vahe, sest kui müüb eraisik, saab hilisemate probleemide ilmnemisel abi vaid kohtust, kui aga juriidiline, saab aidata ka tarbijakaitseamet. Sageli saavad ostjad tegeliku müüja teada aga alles siis, kui hakatakse sõlmima ostu-müügilepingut.Kõige usaldusväärsemad müüjad on tavaliselt eraisikud, kes on auto Eestist uuena ostnud, kuid liisingu lõpu lähenedes üritavad masina ise ära müüa, sest autofirmade pakutav hind on tavaliselt oluliselt madalam. Müüjaks jääb sellistel puhkudel aga tavaliselt siiski juriidiline isik ehk liisingufirma. Sellistel puhkudel saab üsna lihtsalt teada, kes autoga sõitis, kui palju ja kus on autot hooldatud jne.Kasulikku infot teemal, kuidas targalt osta, leiab leheküljelt ostatargalt.ee veel küllaga. Üks on aga selge: kui tekib vähimgi kahtlus, et sinu eest püütakse midagi varjata või midagi ilusamaks rääkida, siis parem loobu ostust.
Tasub teada
Autoostja kodutöö
Müügikuulutustes orienteerumise esimesi filtreid on kindlasti auto hind ja VIN-kood. Kui hind on keskmisest tunduvalt soodsam, on asi kahtlane. Kui aga ka VIN-koodi ei ole kuulutuses, pole müüja järelikult huvitatud, et ostja saaks teha taustakontrolli.Ohu märk on ka registreerimisnumbri puudumine Eesti registris oleva auto fotolt. Järelikult üritab müüja midagi varjata.VIN-koodi tasub alati “guugeldada”, sest sageli esitatakse kuulutuses ka vigane VIN-kood. Samuti võib sama VIN-koodiga auto olla osalenud mõnel kindlustusfirma oksjonil (taastamiskõlbmatuks tunnistatud autode müügis) vms. Edasi tasub sama VIN-kood sisestada liikluskindlustusfondi (LKF) kodulehele avariide registrisse. Kui auto on osalenud avariis, siis kui suurtest kahjusummadest käib jutt? Kui see jääb näiteks alla 500 euro, pole avarii olnud kuigi tõsine, selle pärast autot ostmata jätma ei pea. LKF kodulehel saab küsida ka registreerimisnumbri alusel kehtiva kindlustuse olemasolu.Maanteeameti kodulehel saab lihtpäringust auto registreerimisnumbri alusel teada, kas ülevaatus kehtib, kas võõrandamisele ei ole seatud piiranguid jne. Laiendatud päringust, mis maksab 2 eurot, saab teada juba kogu tehnilises passis oleva info (v.a isikuandmed omanike kohta), ülevaatuste, kordusülevaatustele suunamise ja muude tehingute kohta. Näiteks kui auto on igal aastal saadetud kordusülevaatusele, on see vihje omaniku suhtumise kohta auto tehnilisse seisukorda.Kui auto on Ameerika päritolu, tasub kindlasti teha päring tasulisele lehele carfax.eu.Kui ükski päring auto kohta midagi kahtlast ei anna, tasub astuda läbi ka margiesindusest ja paluda uurida auto hoolduse ajalugu. Mitmel esindusel on ka üle-euroopaline andmebaas, kust näeb, millal ja kus auto viimati hoolduses käis.See omakorda annab võimaluse tuletada, kas ja kui palju on sama auto läbisõidunäidikut keritud. Kuna VIN-koodi järgi auto taustakontroll nõuab esindustelt lisatööd, tasub arvestada, et esindus võib selle eest ka tasu küsida.
Tasub teada
Mida jälgida proovisõidul?
Kontrolli rehvide seisukorda. Ebaühtlaselt kulunud rehvimuster võib tähendada, et sillad on valesti reguleeritud.Rooliratas peab ühest piirasendist teiseni pöörduma sujuvalt.Käigud peavad lülituma kergelt ja sujuvalt, täielikult lahutatud siduri korral ei tohi kosta hammasrataste müra.Mootor peab tühikäigul ühtlaselt töötama ning gaasipedaali vajutamisel viivituseta ja sujuvalt pöördeid tõstma.Kontrolli, et mootori pöörete tõstmisel ei väljuks summutist sinist suitsu – see viitab väga kulunud mootorile.Kontrolli, et kere välispindadel ja auto põhja all poleks roostekohti. Uuri, mis seisus on väljalasketorustik.Proovisõidul kontrolli pidureid: need peavad kergelt rakenduma ja suutma autot kiirelt sõidult hästi peatama, ilma et auto tahaks sealjuures kurssi muuta.