Piret Reiljan • 15. juuli 2014 • 5 min
Jaga lugu:

Krossi kirjavahetus aseri ärimeestega

Äripäev avaldab osa Eerik-Niiles Krossi ja Jürgen Järviku suhtlusest aseritega, kelle vahendusel loodeti hakata Eestisse kütust importima.

Kross ja Järvik arutasid Krossi aseritest kontaktisikutega, mis hinnaga, millises mahus ja kust saaks diislikütust osta. Jutt käis 5000 tonnist kütusest kuus ja ostukohaks lepiti kokku Valgevene-Läti piir. Üllatav on, et aserite vahendatud kütus olnuks maailmaturu hinnast märgatavalt soodsam. Võimalik, et soodsa hinna taga peitus kas maksu- või muu pettus. Nafta päritolu ja teekond pole selged, ent Kross on Äripäevale öelnud, et tema kontaktid on seotud Aserbaidžaani riikliku naftafirmaga SOCAR. On teada, et SOCAR tarnib naftat Valgevene rafineerimistehastesse.

Teimur Tagijev on Bakuu-afäärist tuttav aser, kellega praegu Eestis investeerimiskelmuse süüdistusega kohtu all olijad koostööd tegid. Tema oligi Krossi kontaktisik, nagu vestlusest paistab. Tagijev töötab Aserbaidžaani suurettevõttes ATL Group. Vestluses osales ka ärinõustamisega tegelev Shahin Bayramov, kes on töötanud keemiaettevõttes Azerbaijan Methanol Company. Samuti oli kirjavahetusse kaasatud Emil Majidov, kes juhtis 2009. aasta alguseni Aserbaidžaanis meie EASile sarnast asutust, lühendatult AzPromo. AzPromos on töötanud ka Tagijev.

Kross on Äripäevale öelnud, et tema roll järgnevas suhtluses oli kontaktide vahendamine Järvikule. Kirjavahetus meeste vahel toimus 2012. aasta suvel ning avaldame sellest osa tõlgituna inglise keelest.

20. juuniShahin Bayramov kirjutab Teimur Tagijevile ja Emil Majidovile:„Salam, TimaPalun vaata toote andmeid („spec“) ja tingimusi*. Hind on -20 USD, aga see isik („the guy“) küsib 5 USD vahendustasu, kuna ta ei lisa oma tasu hinnale läbipaistvuse huvides.Anna teada, kas sinu ostjatel on huvi./…/“

*Kirjale on lisatud diislikütuse info, sh kood, mis viitab Valgevene Mozyr Oil Refinery rafineerimistehasele.

21. juuniTeimur Tagijev kirjutab Eerik-Niiles Krossile:„Tere, EerikPalun vaata kirja (ülaltoodud Shahin Bayramovi kiri – toim). Kõik info on seal.Nagu näed, tahab vahendaja 5 USD, minu ettepanek on, et lisame 5 USD mulle ja minu partnerile ja 5 USD sinule, ja hind on ikka -5.Võid mulle helistada./…/“

22. juuniEerik-Niiles Kross kirjutab Teimur Tagijevile„TereTäiendavad küsimused potentsiaalselt ostjalt:1. Soodustus on millelt? Platts*, screen…?2. Kas seda saaks osta ka Hispaanias? Vahemere piirkonnas?“

*Platts on kütuse maailmaturuhind, täpsemalt rahvusvahelise agentuuri Platts poolt noteeritud keskmine hind piirkonniti.

22. juuniTeimur Tagijev kirjutab Shahin Bayramovile:„Bro, mul on vaja vastuseid nii ruttu kui võimalik.“

23. juuniShahin Bayramov kirjutab Eerik-Niiles Krossile, Teimur Tagijev ja Emil Majidovile:„Hea EerikSain Teimurilt kirja.Palun lubage mul selgitada olukorda seoses selle kaubaga.Kahjuks sõlmisid nad selle kauba osas juba kellegi teisega lepingu Baltikumi sadamasse. See oli väga likviidne tehing, kuna saime selle Valgevene kontakti kaudu.Kuid saame hankida sama toote („same spec“) Valgevene piirile odavama hinnaga, suurusjärgus Platts -25 kuni -27 USD. /…/Palun anna teada, kas ostmine Valgevene piiril oleks teie jaoks mõeldav./…/“

24. juuniTeimur Tagijev kirjutab Eerik-Niiles Krossile:„Tere, EerikVõid kontakteeruda Shahiniga igas küsimuses otse, ta on minu pikaaegne sõber ja äripartner./…/“

25. juuni Eerik-Niiles Kross kirjutab Shahin Bayramovile, Jürgen Järvikule ja Teimur Tagijevile:„Hea ShahinTänan kirja eest.Saadan koopia sellest Jürgenile, oma äripartnerile, kes saab edaspidi kiiremini vastata ja tegeleb otseselt õlitoodetega.Et saaksime asja liikuma („to get us going“), on otsesuhtlus parim, ma arvan.“

26. juuniShahin Bayramov kirjutab Eerik-Niiles Krossile, Jürgen Järvikule ja Teimur Tagijevile:„Hea EerikUsun, et 10 000 tonni on võimalik. Oleksin väga tänulik, kui annaksite mulle palun teada, millisesse sihtpunkti Valgevene piiril kaupa soovite ja ka muud detailid./…/“

28. juuniJürgen Järvik kirjutab Shahin Bayramovile, Eerik-Niiles Krossile ja Teimur Tagijevile:„Hea ShahinSiin on Valgevene-Läti piiril oleva jaama andmed:Indra-BigosovoBigosovo 161700Ekspordijaam Bigosovo ex 161401/…/Jürgen JärvikOK Oil Llc.“

28. juuni Shahin Bayramov kirjutab Jürgen Järvikule, Eerik-Niiles Krossile ja Teimur Tagijevile:„Hea Jürgen JärvikSuur tänu kirja eest.Nagu ma aru saan, tahate osta sellest jaamast? Kas palun annaksite mulle teada ka täpse koguse?Siis saan öelda täpse hinna selles jaamas./…/“

3. juuliShahin Bayramov kirjutab Jürgen Järvikule, Eerik-Niiles Krossile ja Teimur Tagijevile:„Hea Jürgen JärvikManusest leiate lepingu mustandi, olge lahked muutma jaam Kuznitsa asemel Bigosovoks. Kõik muud tingimused jääksid samaks nagu lepingus.Soodustus on -27 USD ja nagu ma Teimurile ütlesin, siis isik, kes seda korraldab, tahab 5 USD vahendustasu, sest ta ei pane oma tasu hinna sisse.Palun anna teada, mida arvate.“

6. juuliJürgen Järvik kirjutab Shahin Bayramovile, Eerik-Niiles Krossile ja Teimur Tagijevile:„Hea hr BayramovAitäh lepingu eest.Et edasi liikuda, soovin täpsustada mõningaid detaile1. Me soovime alustada kogusega 5000 tonni kuus.2. Meil on vaja toote sertifikaati, peame teadma toote spetsiifilisi andmeid.3. -27 USD Bigosovo jaamas on meile sobiv, kuid 5 USD vahendustasu on liiga suur. Kui lisada ostuhinnale edasine transpordikulu  ja 5 USD vahendustasu, ei ole hind enam konkurentsivõimeline.Palun andke teada, kuidas saaksime edasi liikuda.“

9. juuliShahin Bayramov kirjutab Jürgen Järvikule, Eerik-Niiles Krossile, Teimur Tagijevile ja Emil Majidovile:„Hea Jürgen JärvikSuur tänu vastuse eest.1. Rääkisin müüja poolega, nad nõustusid 5000 tonniga, kuigi tavaliselt on miinimum 10 000 tonni.2. Võimalik on saada originaal sertifikaat.3. Nad soovivad sihtkoha kinnitust.4. Nad on kõhklevad 5 USD vahendustasu osas, eriti seetõttu, et kogus on väike. Nad nõustusid, et kui kogused suurenevad, võivad nad kaaluda väiksemat vahendustasu./…/“

Osapoolte suhtlus jätkus. Sama aasta oktoobris sai aga avalikuks, et maksu- ja tolliamet on saanud jälile Jürgen Järviku ja Marko Kalevi punutud petuskeemile Eestis, Soldina kütuseterminalis. Soldinasse pidi hakkama liikuma ka Valgevene piirilt veetav kütus, kuigi kirjavahetuses on korraks juttu ka Hispaaniast, kus oli samuti üks potentsiaalne ostja. Kavandatud tarned jäid Äripäeva andmetel lõpuks siiski ära ja selle üks põhjus võis olla ka siinne kriminaaluurimine.

Jaga lugu:
Seotud lood
Kõik seotud lood
Hetkel kuum Äripäevas

Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Veebilehe kasutamist jätkates nõustute küpsiste kasutamisega. Loe lähemalt