Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Korterit ei saa valida vaid kohvipaksu pealt

    1Partner Kinnisvara elamispindade grupi juht Mihkel Oiderma soovitab kohe kodu ostmisel mõelda, kuidas seda kallimalt müüa saaks. Foto: Eiko Kink, Äripäev

    Uusarendusi kerkib järjest juurde, aga nende tase on kõikuv. Tarbija on küll hinnateadlikum ja nõuab kvaliteeti, kuid puuduste loetelu algab olematutest parkimiskohtadest ja jõuab ootamatult suurte kommunaalkuludeni välja.

    Pööra tähelepanu dokumentatsioonile

    Ehitusgarantii. Fikseeri kindlasti lepingus see, kes ja kuidas garantiid vajadusel realiseerib. Kui tegemist on vähetuntud arendaja või ehitaga, pööra tagatisele erilist tähelepanu.

    Detailplaneeringud ja lepingud. Selgita kohalikus omavalitsuses välja piirkonna perspektiiv. Süvene ka kasutuskorra kokkulepetesse, antavatesse volitustesse ja nende sõnastusele.

    Allikas: LVM Kinnisvara

    Uusarenduste puhul ei saa korterit valida vaid kohvipaksu pealt. Kui pilt uuest kodust on arendaja kodulehel ilus, siis tegelikkus võib olla hoopis teine, kirjutab 1. detsembri Äripäev kinnisvara rubriigis.
    Noor abielupaar võtab kodulaenu ning ostab korteri uusarenduses. Sobilik pind valitakse välja arendaja koduleheküljel olevate klantspiltide järgi. Joonisel paistab kõik ilus, aga kui viimaks korteri võtmed kätte saadakse ning üle kodu lävepaku astutakse, on jahmatus suur – magamistoa nime kandev tuba ei saa seda kindlasti olla, kuna pikka ja kitsasse ruumi ei mahu voodi mitte kuidagi. Hiljem selgub, et ka majaesisest parkimiskohast võib vaid unistada. Teine kodusoetaja ostis mõne aasta eest kodu miljonivaatega, mis tänaseks on minevik, kuna peagi kerkis akende ette tornmaja. Need on näited, mida maaklerid turu seisu kohta toovad.
    Parkimiskohta vaja ka siis, kui autot pole
    1Partner Kinnisvara elamispindade grupi juht Mihkel Oiderma märkis, et uusarenduste turul on pilt üsna kirju. “Kohati jääb mulje, et taas on kätte jõudnud buum, kraanasid kerkib ja nende järel ka hooneid igal nurgal. Sellest johtuval on ka  projekte igasuguseid. Üldiselt on tase siiski võrreldes eelmise buumiga oluliselt tõusnud,” selgitas ta.
    Igas meepotis on aga ka tilgake tõrva ja Oiderma sõnul jagub neid tõrvatilku ka praegustesse projektidesse. Oiderma soovitab korteriostjal esmalt silmas pidada parkimisvõimalusi. Inimene, kel autot pole, võib ju mõelda, et mis sellest parkimiskohast ikka, kuid Oiderma sõnul võiks kodu võtta kui investeeringut, mida ehk tulevikus müüa tahetakse. “Sellest johtuvalt, isegi kui peres parajasti pole autot ega isegi ei plaanita seda osta, ei soovita sellelt kokku hoida. Kui on ikka võimalik osta korteri juurde parkimiskoht, siis vähemalt üks koht peaks olema.”
    Domus Kinnisvara kutseline maakler Liia Laid soovitab jälgida, mis hinnas sisaldub, mis mitte. “Üks levinumaid erisusi on parkimiskohtade ja panipaikade hinna kajastamine. Mõnel juhul pakutakse neid hinna sees, teisel juhul lisanduvad need müügihinnale, mis mõjutab oluliselt ruutmeetri hinda ja kokkuvõtvalt võib ostjale eksitavalt mõjuda.”
    Oiderma soovitas panipaikadega seoses mõelda, kas vajadus nende järele on olemas või tasub lähtuda taas investeerimise perspektiivist –ehk võib tulevikus vaja minna. “On projekte, kus on panipaigad küll projekteeritud, kuid need on nii kitsad või väikesed, et sisuliselt ei mahu isegi uks käima, rääkimata sellest, et jalgratas sisse mahuks. Sellise eest ei ole mõtet sama raha välja käia, mis mõnes teises projektis mõistliku suurusega ühiku eest küsitakse.”
     

    Mida jälgida uusarendusprojekti korterit ostes?

    Parkimiskoht, ka juhul, kui seda kohe vaja ei lähe.

    Panipaik ja selle suurus.

    Asukoht koolide / kaupluste / ühistranspordi suhtes.

    Siseviimistlus, tegelikkuse vastavus paketile.

    Ruutmeetrite hulk, eriti rõdu olemasolul.

    Siseplaneering, üldine kasutajasõbralikkus.

    Kasutusluba, kas on olemas või kes peab hankima.

    Halduskulud, maa ja hilisem ekspluatatsioon.

    energiaklass, kavandatud kütte­kulud.

    Ehitaja/arendaja maine.

     

    Allikas: 1Partner Kinnisvara

    LVM Kinnisvara juhatuse liikme, maakler ­Indrek Peedo sõnul kannatab paber kõike ja kodulehe disainitud plaan ei pruugi realiseeruda. “Riidekapi jaoks ettenähtud nišš on selleks näiteks liiga kitsas, uksi ei ole võimalik korraga avada, lükanduste puhul pole arvestatud pistikute asukohtadega või on plaanil söögilauaks joonistatud mõnekümne sentimeetrise läbimõõduga laud.”
    Turuväärtus sõltub asukohast
    Praktika näitab, et enamik kinnisvaraoste toimub emotsioonide ajendil ja sageli on määravaks kardinate või tapeedi värv, mitte asukoht, tehnovõrkude või eluaseme terviklik seisukord ja lisaväärtused, nentis Ober-Hausi Kinnisvara analüütik Rain Rätt. Ta toonitas, et kõik saab siiski alguse asukohast. “Piltlikult öeldes võime ehitada kaks sarnast maja, ühe Tallinna lähedusse privaatsele krundile vaatega merele ja teise endise kolhoosikeskuse niinimetatud ­ääremaale, kus pole elementaarset infrastruktuuri ega töökohti. Ehitusmaksumus võib neil majadel olla enam-vähem võrdne, kuid turuväärtus ja likviidsus võib erineda kordades.”
    Rätt soovitab koduotsijal küsida, kuidas on korraldatud ühistransport, kui kaugel on kauplus, kool, lasteaed ja arstipunkt. “Võime tõdeda, et nii mõnigi uuselamurajooni lapsevanem on muutunud taksoteenuse osutajaks lastele.”
    Lisaväärtus on tema sõnul ka näiteks eramu paiknemine veekogu või metsa ääres, väärtust vähendavad asukoht raudtee, kõrgepingeliinide, tootmishoonete või elava liiklusega maantee läheduses.
    Oiderma soovitab lisaks uurida, kuidas on kavandatud maja haldus. Isegi kui leping on sõlmitud vaid esimeseks aastaks, peab teenust osutav firma olema kvaliteetne ning halduskulud mõistlikud. Majal võib olla väga kaunis välisviimistlus, aga huvi tasuks tunda, kui suured on hilisemad hooldamiskulud. Fassaad võib ju ostes kena välja näha, aga kui see on lohakalt ja odavalt tehtud, on olukord juba mõne aasta pärast teine.
     

    Priit Orasson, G4Si projektlahenduste osakonna juhataja

    Kuna osa arendajaid soovib esteetilistel kaalutlustel majade tarastamist ehk aedade ehitamist vältida, jääb maja ümbruse ruum kõigile avatuks. Kõige magusamad kuriteopaigad kortermajades on garaažid ja parklad. Näiteks maa-aluses parklas kortermaja 0-korrusel on vargal turvaline tegutseda – üldjuhul on parklad valveta, garaažist välja sõites jätab automaatika vargale alati võimaluse parklasse siseneda.Panipaigad satuvad samuti tihti varaste rünnaku alla, ära viiakse rattaid, suuski, lapsevankreid jms.

    Harva on arendaja läbi mõelnud panipaikade valvestamise ning kui ehituse käigus jääb nõrkvoolukaabel panipaiga ja sellega seotud korteri vahele vedamata, pole korteriomanikul võimalik oma panipaika valvesse panna.

    Kui elamul videovalvet pole, on vargal lihtne pääseda rõdule ja sinna jäetud jalgratas või mõni muu ese ära viia. Tihti satuvad rüüstamise objektiks prügialad või lastemänguväljakud.Üheks lahenduseks on videovalve garaažis, maja ümber ja keldrites. Kaamerate salvestatav pilt jõuab kas ühistu serveriruumi või valitud korteritesse.Teiseks heaks variandiks on keldriala valvestamine ja sidumine korteri valvega ühise kaabeldusega, mille arendaja tellib juba töö käigus – hiljem on elanikul seda eraldi projekti korras võimatu teha. Kaabeldusega saab elanik oma korteris panipaiga valvest maha võtta ja seda ka korterist valvestada.

    Energiaklassi ei tasu pimesi uskuda
    Liia Laid Domus Kinnisvarast sõnas, et praegusel turul on kliendi esimeseks huviks elamispinna ülalpidamiskulud. Uue maja puhul küll kuluarveid ette näidata pole, ent prognoosi võiks ostuhuviline küsida ning arendaja selle ka pakkuda.
    Samuti on suurarendajatel tihtipeale valminud juba analoogseid objekte, mille alusel saab arveid tutvustada. Maagiliseks sõnaks on viimasel ajal “energiaklass”. Arendajad lähtuvad ka hinna kujundamisel sellest, kui märgiseks on A või B.
    Peedo toonitas, et energiaklassist olulisemad on tegelikud kulud. “Uute korterite ja majade puhul on energiaklass arvestuslik ja tegelik kulustruktuur sõltub ehituse kvaliteedist, halduslahenduse valikust ja elanike tarbimisharjumustest. Seetõttu tasub küsida alati näidis- või prognoosi­arvet ja mitte lasta end pimestada hoone energiaklassist,”   soovitas ta.
    Kulude arvutamine on ilmne, kuid selle kõrval võib ununeda elementaarne – kes on sinu naaber? Peedo märkis, et tarvilik on välja selgitada, kes on või saavad olema uued korteriomanikud. “Üürikorteriteks ostetud kortermajas võib tekkida probleeme arvete õigeaegsete tasumise, tihedama kolimise ja heakorraga.”
  • Hetkel kuum
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Facebooki emafirma ületas ootusi ja valmistas pettumust üheaegselt
Facebooki emafirma Meta teatas kolmapäeval oma esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute ootusi. Samas avalikustas ettevõte teise kvartali prognoosi, mis valmistas investoritele pettumust ning viis aktsia pärast börsi sulgemist üle 10% langema, vahendas Yahoo Finance.
Facebooki emafirma Meta teatas kolmapäeval oma esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute ootusi. Samas avalikustas ettevõte teise kvartali prognoosi, mis valmistas investoritele pettumust ning viis aktsia pärast börsi sulgemist üle 10% langema, vahendas Yahoo Finance.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Eesti üks paremaid juhte: uhke tunnistada, et olen palju vigu teinud “Juhi juttude” värskes saates Annika Arras
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Robotit arendav Eesti idufirma kaasas 1,5 miljonit eurot
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Savisaare sõnul oli tema Tallinna tööots rohkem hobi
Tallinna linnainkubaatorilt 1500 eurot kuus tasku pistnud Erki Savisaare jaoks oli tegemist niisama lihtsa tuluga, mille jaoks vaeva ei pidanud nägema ja mis tema vallajuhi tööd ei seganud.
Tallinna linnainkubaatorilt 1500 eurot kuus tasku pistnud Erki Savisaare jaoks oli tegemist niisama lihtsa tuluga, mille jaoks vaeva ei pidanud nägema ja mis tema vallajuhi tööd ei seganud.