Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Suurimad ekspedeerijad kasvasid rohkem kui majandus

    DSV Transport juhatuse esimees Jaan Lepp ettevõtte hoone katusel Tallinnas Laagris. Foto: Andres Haabu

    Kuigi mullu oli olukord veovahendusfirmade turul keeruline, suutsid Eesti suurimad ekspedeerijad oma müügitulu kasvatada enam, kui kasvas Eesti majandus üldiselt.

    Vaatamata 8%lisele müügitulu vähenemisele mullu, suudeti hoida kasumlikkust, nägi DHL Estonia juhatuse liige Mati Kärt asja positiivsest küljest.

    Müügitulu oli mullu 48,3 mln eurot ja ärikasum 2,3 mln eurot. „Samas kogu DHL Estonia suutis vaatamata mõningasele käibelangusele hoida kasumlikkust, ja kui vaadata töömahtu, siis saadetiste arv kasvas, kuid tänu transiidile tonnid langesid,“ kommenteeris Kärt majandustulemusi.

    Käive vähenes just ekspedeerimise äriüksuses ja selle põhjuseks olid Kärdi sõnul peamiselt 5 tegurit:

    Venemaa ja sanktsioonid, tänu millele DHL-i kaudu läbi Eesti toimunud transiit lõppes pea täielikult, kuna kaubagrupid, mida vedasime, olid lääne sanktsioonide all.

    Korporatiivse suurkliendi mahtude oluline vähenemine.

    Muudatused  erinevate veoviiside vahel, kus enne näiteks lennutranspordil olnud kaup liigub nüüd konteineris või mööda raudteed, sama töö, aga käive on väiksem.

    Veohindade langus.

    Ühe tegevuse suundumine Eestist Lätti.

    Mullu oktoobris alustati ka Betooni tänava logistikakeskuse laiendusega. 

    Turu muutis keeruliseks sanktsioonidest tingituna Venemaa suunalise transiitkaubaveo ärakukkumine ja nõudluse suurenemine kaupade veos Eestist Lääne-Euroopasse, mis omakorda nõudis kiiret ümberorienteerumist ning tekitas tugevat hinnakonkurentsi. Kuigi suurimate ekspedeerijate müügitulud reeglina kasvasid, siis ärituludele avaldas see negatiivset mõju.Suurimatest ainult DSV Transporti ärikasum kasvas mullu 5%, sealjuures müügitulu kasvas 7%. Ärikasum oli 3,4 mln eurot ja müügitulu oli pea 73 mln eurot.
    Merevedude mahud suurenesid
    „Põhiline kasv tuli merevedude mahtude suurenemisest ja erivedude osakonna suurprojektidest. Eesti tavakaupade turul me 2014. a ei kasvanud,“ ütles DSV Transport juhatuse esimees Jaan Lepp.„2014. aasta oli DSV jaoks stabiilselt edukas. Kuigi protsentuaalsed kasvunumbrid polnud kõige suuremad, siis ise oleme uhked käibe absoluutnumbri kasvu üle 5 mln euro võrra,“ lisas Lepp.Teise suurema ekspedeerija, Schenkeri, müügitulu kasvas mullu pea 13%, jõudes 42 mln euroni. Ärikasum kahanes aga 32%, langedes veidi alla 1 mln euro.

    Mida ootate tänavuselt aastalt?

    DSV Transport juhatuse esimees Jaan Lepp:

    Oleme plaaninud analoogseid kasvnumbreid võrreldes eelmisega. Ega see lihtne saa olema. Häid majandusuudiseid on vähe nii Eestis kui ka meie lähiriikides. Eesmärgi saavutamiseks oleme suurendanud selle aasta veebruarist ladude pinda 6000 m2 võrra ja kasvatanud oma alalist treileriparki 60 ühiku võrra.

    Ookeani Konteinervedude tegevdirektor Alar Valt:

    Oleme natuke eelmisest aastast taga vist. Praegu on vara veel järeldusi teha, kuna see (äri – toim) käib ju tsükliliselt – suveperiood on vaiksem, neljas kvartal on kõige aktiivsem. Ei oska praegu küll veel hinnangut anda. Turu väiksuse tõttu Eesti ei vaja nii palju konteinerikaupu, mis siia sisse tulevad.

    DHL Estonia juhatuse liige Mati Kärt:

    Saavutada netokäibeks 50 mln eurot. Jätkata investeeringuid IT-rakendustesse. Suunata ekspedeerimise äriüksuse kliendid kasutama online teenuseid. Viia lõpule logistikakeskuse laiendus ja selle efektiivne kasutusele võtmine.

    CF&S Estonia tegevjuht Harri Rästas:

    Paremat, kui 2014. aastal. Kasvuprognoosi ei kommenteeri.

    Schenkeri tegevjuht Janek Saareoks:

    Käesolev aasta on palju keerulisem. Reaalne kaubavahetus kahaneb võrreldes eelmise aastaga ja konkurents on väga terav. Seega ei taha isegi prognoosida. Majanduse väljavaated on väga kehvad.

    Kõige suuremaks mõjutajaks on siiski kaubavahetuse kasinus idanaabri suunal, mis pärsib otseselt ka veosektorit, Eesti majandust ja laiemalt kogu Euroopa majandust. Nõudlus on väiksem, seega pole ka mida vedada. Teine oluline mõjur on eelmisest tingituna transporditeenuste ülepakkumine turul, hinnasõda.

    Kolmas oluline faktor on Ida-Euroopa vedajate parem konkurentsivõime just läbi hinna. Eesti vedajal on väga raske ja läheb veelgi raskemaks, kuna valitsuse maksupoliitika lööb valusalt just Eesti transpordiettevõtteid.

     

    Kliendid vedasid kasvu
    Schenkeri tegevjuhi Janek Saareoksa sõnul õnnestus neil kasvada tänu klientidele. „Suutsime oluliselt parandada teenuste hinnakonkurentsivõimet. Täna kahjuks ostetakse ainult hinda. Eks mujal tuli jälle lõivu maksta,“ kommenteeris ta lähemalt. Põhiliselt konteinervedudega tegeleva Ookeani Konteinerveod suutis kasvatada oma tulusid ennekõike tänu nõrgale euro kursile, kuna ettevõte arveldab enamike välispartneritega dollarites. „Kogu see kasv on tänu sellele, et meil on paljud arved USA dollarites ning vahe euro ja dollari vahel vähenes märgatavalt,“ märkis ettevõtte juht Alar Valt.„Kui tähelepanelikult meie majandusaruannet vaadata, siis meie äritulud 2014. a vähenesid võrreldes 2013. aastaga,“ lausus Valt. Põhipõhjus oli tema sõnul üleüldine majanduslangus meie piirkonnas, kuigi vaatamata sellele suudeti säilitada olemasolevat kliendibaasi. 
     

    2,1 % kasvas Eesti sisemajanduse koguprodukt (SKP) 2014. aastal võrreldes tunamullusega.

    Allikas: statistikaamet

    Sanktsioonid Venemaale avaldasid mõju
    „2014. a alguses alanud konflikt Ukrainas, millele järgnesid vastastikused sanktsioonid nii lääneriikide kui ka Venemaa poolt, samuti aasta viimastel kuudel märkimisväärselt langenud Venemaa rubla kurss teiste juhtivate valuutade suhtes, mõjutasid Ookeani Konteinervedude majandustegevust, mis väljendus ärikasumi märkimisväärses vähenemises,“ võis Ookeani Konteinervedude mullusest majandusaruandest lugeda. Müügitulu kasvas 6%, jõudes pea 33 mln euroni. Ärikasum vähenes märkimisväärselt, 21%, olles 1,1 mln eurot. CF&S Estonia kontserni tegevjuht Harri Rästas kommenteeris vaid lühidalt ettevõtte kasvu põhjuseid: „Kasvu tõi efektiivsem töö ja motiveeritud inimesed.“ Müügitulu kasvas mullu 3%, moodustades 57,5 mln eurot, ja ärikasum oli 2 mln eurot, vähenedes aastaga 9%. „Puhaskasumi vähenemise tingisid turukonjunktuur, Venemaale kehtestatud majandussanktsioonide mõju ja laokompleksi töölerakendamisega kaasnenud kulud,“ seisis CF&S Estonia möödunud aasta majandusaruandes. Kontsern suurendas aruande kohaselt oluliselt laopindu nii Tallinnas kui Riias, sealhulgas alustas CF&S Estonia tavalaost, tolliterminalist ja -laost koosneva umbes 13 500 m² suuruse laokompleksi opereerimist Jõelähtme vallas Lool.
    DHL Estonia käive langes
    Olukorras, kus vaatamata 8%lisele müügitulu vähenemisele suudeti hoida kasumlikkust, nägi DHL Estonia juhatuse liige Mati Kärt asja positiivsest küljest.
    Müügitulu oli mullu 48,3 mln eurot ja ärikasum 2,3 mln eurot. „Samas kogu DHL Estonia suutis vaatamata mõningasele käibelangusele hoida kasumlikkust, ja kui vaadata töömahtu, siis saadetiste arv kasvas, kuid tänu transiidile tonnid langesid,“ kommenteeris Kärt majandustulemusi.
    Käive vähenes just ekspedeerimise äriüksuses ja selle põhjuseks olid Kärdi sõnul peamiselt 5 tegurit:
    Venemaa ja sanktsioonid, tänu millele DHL-i kaudu läbi Eesti toimunud transiit lõppes pea täielikult, kuna kaubagrupid, mida vedasime, olid lääne sanktsioonide all.
    Korporatiivse suurkliendi mahtude oluline vähenemine.
    Muudatused  erinevate veoviiside vahel, kus enne näiteks lennutranspordil olnud kaup liigub nüüd konteineris või mööda raudteed, sama töö, aga käive on väiksem.
    Veohindade langus.
    Ühe tegevuse suundumine Eestist Lätti.
    Mullu oktoobris alustati ka Betooni tänava logistikakeskuse laiendusega. 
     
  • Hetkel kuum
Seotud lood

TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Tesla halbadele tulemusele vaatamata lõpetasid USA indeksid tugevalt rohelises
Wall Street lõpetas teisipäevase kauplemispäeva üle ootuste tugevalt: S&P 500 tõusis +1,20%, Dow 30 kerkis +0,69% ning Nasdaq edenes +1,59%. USA turge vedasid tehnoloogiasektori aktsiad, millele keskendunud investorid valmistuvad „maagilise tehnoloogiaseitsmiku” tulemusteks ning ei lasknud end kohutada Teslast, kellelt oligi oodata halbu kvartalinumbried.
Wall Street lõpetas teisipäevase kauplemispäeva üle ootuste tugevalt: S&P 500 tõusis +1,20%, Dow 30 kerkis +0,69% ning Nasdaq edenes +1,59%. USA turge vedasid tehnoloogiasektori aktsiad, millele keskendunud investorid valmistuvad „maagilise tehnoloogiaseitsmiku” tulemusteks ning ei lasknud end kohutada Teslast, kellelt oligi oodata halbu kvartalinumbried.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.