Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Autoliisingud püstitavad uusi tippe

    Eesti inimesed ja ettevõtted liisivad rohkem autosid kui kunagi varem. Liisingufirmade kinnitusel on tegu loomuliku kasvuga ja pole põhjust ülekuumenemise pärast muretseda.

     19 346 uut sõiduautot on tänavu üheksa kuuga AMTELi andmeil ostetud. Seda on 11,1% rohkem kui mullu samal perioodil.
    Tänavu esimese üheksa kuuga ulatus sõiduauto liisingute uusmüük 433,7 miljoni euroni. Võrdluseks müüdi buumi tippajaks jäänud 2008. aastal 12 kuuga 466 miljoni eest, selgub Eesti Liisinguühistute Liidu statistikast.
     „Keskmine finantseeritav sõiduk on tõesti juba paar viimast aastat järk-järgult kallinenud. Nii uus kui ka kasutatud. Ka eraisikute seas,“ möönis AS SEB Liisingu tegevdirektor Rein Karofeld.
    Ka UniCredit Leasingu juhataja Rainer Moppel viitas, et kuigi võrreldes 2008. aastaga on keskmine finantseeritav summa sõiduki kohta 3000-4000 eurot tõusnud, ei saa öelda, et liisitakse rohkem luksussõidukeid. „Pigem on autode hinnad ajas kasvanud ja võrreldes kümne aasta taguse ajaga maksavad analoogsed mudelid praegu kindlasti rohkem,“ sõnas ta.
    Ka Swedbanki eralaenude portfelli juht Kersti Arro viitas, et kallimad autod tähendavad  suuremaid liisinguid. Kui 2008. aastal oli keskmine liisingusumma eraisikute puhul 13 300 eurot, siis tänavu ulatub see 16 700 euroni. Kui juurde liita juriidiliste isikute liisingud, jääb suurusjärk samaks (15 900 pealt 19 600 peale). „Ostetava vara puhul saab välja tuua, et sel aastal on mõnevõrra kasvanud linnamaasturite osakaal, kuid ilmselt on see mõjutatud uute mudelite turuletulekust,“ lisas ta. 
    Üldjoontes kasvab liisingfinantseerimine Arro kinnitusel muude laenamislahendustega sarnases tempos – üheksa kuu arvestuses on aastane kasv ca 18-19%. Ka Moppel möönis, et liisimise kasv on otseses seoses majanduse heaoluga - eraisikute sissetulekud on kasvanud ning sama on juhtunud ka nende julgusega kestvuskaupade soetamiseks, tõdes ta.
    Vastakad seisukohad
    Uusmüügi kõrval on jõudsalt on kasvanud ka liisinguühistute laenuportfell. 2008. aastal 1,11 miljardini küündinud laenujääk kukkus 2011. aastal 717,7 miljonini, kuid on tänavu III kvartali lõpuks tõusnud juba 1,18 miljardini. Kokku on mulluse ja tänavuse septembri lõpu seisuga sõidukite laenuportfell kasvanud ca 12%.
    Võrreldes kümne aasta taguseid aegu tänasega, kasutatakse praegu autode soetamisel liisingut vähem, tõdes Moppel. „Paljudel firmadel ja eraisikutel on võimekus sõiduk koheselt välja osta,“ kinnitas ta, lisades, et kuigi turumaht on 2008. aastaga võrreldes samas suurusjärgus, sõlmitakse tänavu uusi liisingulepinguid selgelt vähem.

     Portfelli kvaliteet on väga heal tasemel. Võlglaste osakaalu suurenemist autoliisijate hulgas ei ole märgata.

    Rainer Moppel,
    UniCredit Leasingu juhataja
    Arro aga väitis, et kui 2008. aastal finantseeriti uute autode ostu liisinguga 75% juhtudest, siis tänasel päeval ulatub sama näitaja 80%ni. „Saab öelda, et kindlasti ei ole tegemist inimestele üle jõu käiva laenamisega,“ kinnitas Arro, viidates, et täna hoitakse laenude väljastamisel selgelt konservatiivset joont. Samuti on tema sõnul tänapäeval võetud finantskohustused kindlasti hoolikamalt läbi mõeldud kui buumi ajal. Kui 2008. aastal võeti liisingusse 22 000 autot, siis tänavu võetakse 20 000, prognoosis Arro.
    Laenajatega probleeme pole
    Tänavuse aasta esimese üheksa kuuga on eraisikud võtnud kanda 215 miljoni eest liisinguid. 2008. küündis liisingmüük 236 miljonini. Moppeli sõnul on see tänases majanduskeskkonnas normaalne maht. Ka nii-öelda hapuks läinud laene on Moppeli sõnul UniCreditil vähe. „Portfelli kvaliteet on väga heal tasemel. Võlglaste osakaalu suurenemist autoliisijate hulgas ei ole märgata,“ sõnas ta. Ka Arro sõnul on makseraskustes liisinguvõtjate osakaal minimaalne. Seda kinnitab ka liisinguühistute statistika – üle 60 päeva tähtajaks tasumata jäänud sõiduauto liisingunõuete jääk moodustab turu koondportfellist 3,6 miljonit eurot ehk 0,3%. Arro sõnutsi on eraisikute arvestuses üle kahekuise võlgnevusega liisijaid vaid 0,01% kõigist klientidest.
    Konkurentsi liisingufirmade vahel hindasid nii Arro kui ka Moppel aktiivseks ja tihedaks. „Väike eelis on neil liisingufirmadel, kelle emapankadel on suurem kliendibaas,“ möönis Koppel, kuid lisas, et alati tasuks liisingupakkumisi uurides turul ringi vaadata. „Väiksematel teenusepakkujatel on ambitsiooni kasvada ning klientidele paindlikumaid ja kiiremaid lahendusi pakkuda,“ kommenteeris ta.
    Kasv jätkub, tempo raugeb
    „Numbritest rääkimata julgen ennustada mõõdukat kasvu ka aastaks 2018,“ arvas Karofeld ja viitas, et ka uuest aastast rakenduvad maksumuudatused pigem soosivad seda, et eraisikute liisitud autode arv kasvab. Rõõmu valmistaks Karofeldi sõnul just mõõdukas, viieprotsendiline kasvutempo. Moppel prognoosib järgmiseks paariks aastaks aga 7-8% turukasvu. Arro arvates kasv küll jätkub, kuid mitte senises tempos.
    Piiri ja suure lombi taga
    Üle 85 protsendi Suurbritannias ostetavatest uutest autodest on Suurbritannia liisingufirmade liidu FLA andmeil finantseeritud laenudega. Võrdluseks ulatus 2009. aastal sama näitaja pisut üle 50 protsendi, vahendas Bloomberg.
    Teisel pool Atlandi on pangad asunud autolaenuturult tagasi tõmbuma, kartes, et tarbijad on endale võtnud rohkem kohustusi kui nad kanda suudavad, kirjutas juba maikuus Financial Times. Tänavu teise kvartali lõpuks tõusis New Yorgi Föderaalpanga andmeil kogu USA autolaenude portfell 1,16 triljoni dollarini, mis tähendab 2010. aastaga võrreldes 70protsendist kasvu. Juuli lõpu seisuga on autolaen 107 miljonil ameeriklasel. Tegu on rekordiga – veel kümne aasta eest ei ületanud laenajate arv 80 miljonit.
  • Hetkel kuum
Ain Kivisaar: kolm soovitust uuele linnavõimule
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
USA turuindeksid lõpetasid nädala korraliku tõusuga
Aktsiaindeksid sulgesid kauplemisnädala roheliselt ja kvartalitulemuste infokeerises on palju mitmekülgseid teadaandeid, mis turu aktiivselt liikuma on pannud.
Aktsiaindeksid sulgesid kauplemisnädala roheliselt ja kvartalitulemuste infokeerises on palju mitmekülgseid teadaandeid, mis turu aktiivselt liikuma on pannud.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Uus tehnoloogia hirmutab? Madalal rippuvad digiõunad toovad kiire võidu
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Raport Ukrainast: nädal on olnud pingeline
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Oodatud tõusu eelõhtu: kinnisvaraturg lükkas täiskäigu sisse
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.