Töötaja üleostmine nõuab müügitööd

Töötajaid tuleb leida teistest ettevõtetest ja meelitada neid justkui müügitööga.  Foto: Andres Haabu
Kristel Härma • 20. detsember 2017 • 3 min
Jaga lugu:

Värbamisspetsialistide kogemus näitab, et tööandjad võistlevad juba töötavate inimeste nimel – uute töötajate saamiseks tuleb teha „müügikõnesid“.

CV Keskuse värbamiskonsultant Jaana Rästas rääkis Palgainfo Agentuuri tööturu trendide seminaril, et töötajate värbamine on muutunud niivõrd keeruliseks, et tööandjad palkavad juba värbajaid. Töötajate leidmise teeb keerulisemaks see, et inimesed on küll pakkumistele avatud, aga nad ei otsi ise aktiivselt uusi töökohti.

Samuti ei tea töötajad, mida nad otsivad, ja seetõttu on keeruline potentsiaalsel tulevasel tööandjal neile pakkumisi teha. HR factory müügijuht ja juhatuse liige Pille Semjonov ütles, et hea pakkumine on kandidaadi jaoks lahti mõtestamata ja ta hakkab mõtlema sellele, mida küsida, alles siis, kui on saabunud kutse tulla kandideerima. „Head pakkumist on ka tööandjal väga keeruline kokku panna. Lõpuks lõpetame üleostmisega, suurema palga pakkumisega ja kandidaat otsustab teiste väärtuste põhjal,“ tõdes ta.

Semjonov märkis, et murekoht on ka see, et eestlased ei planeeri kuigi konkreetselt oma karjääri. „Karjäär ongi see, kui mu järgmine ametikoht sisaldab sõna „juht“. See ei ole sisuline karjääri planeerimine,“ ütles ta. Semjonov lisas, et tegelikult on oluline pakutava töö sisu ja see, mis moodustab pakutava palganumbri. Tema sõnul räägime nii palju palgast, et see on tekitanud inimestel ka justkui ootuse, et tuleb kogu aeg küsida 30% suuremat palka.

Töötajad saavad müügikõnesid

CV Keskuse värbamiskonsultant Annela Mets ütles, et nad soovitavad tööandjatel läbi mõelda, mida nad suudavad ise uuele inimesele pakkuda. „Tuua välja see, mis on just nende plussid. Uue töötaja meeskonda värbamine hakkab järjest enam sarnanema müügitööga,“ rääkis ta. „Meie igapäevane töö osa on teha inimestele otsekõnesid, mis võivad natuke meenutada juba müügikõnet. IT-arendajad juba teavad, et neile helistab jälle värbaja.“

Rästas märkis, et otsepakkumisi ei tehta vaid IT-sektoris, vaid ka näiteks klienditeenindajatele. Näiteks kui töötaja on uuendanud pühapäeval oma CV-d, on tal esmaspäevaks juba kolm pakkumist.

Semjonov rääkis, et väärtuspakkumine on mõistlik, aga mõnikord ei mängi ka see mingit rolli, kuna tööjõuturg on niivõrd keerulises seisus. Ta märkis, et kandidaati survestada on keeruline, sest tal ei ole üldjuhul teise ettevõttesse üleminekuga kiire. Oluline on motivatsioon, miks ta peaks töökohta vahetama, sest sama tööga töötajat endale ei meelita. „Me liigume Kesk-Euroopa poole, kus võib värbamine kesta pool aastat. Ja töötaja võib jääda lõpuks siiski truuks oma tööandjale,“ tõdes ta.

Ehituses kõige keerulisem

Värbamisspetsialistid ütlesid, et kõige lihtsam on töötajaid leida turunduses ja personalijuhtimises, raskusi tekitab aga praegu töötajate leidmine ehitussektoris. Tiheda konkurentsi tõttu on ehituses pidevalt töötajaid juurde vaja, kuid värbamisprotsessid on seal Semjonovi sõnul märksa keerulisemad kui näiteks ITs. Töökohad levivad ehituses palju tutvuste kaudu ja seetõttu on ettevõtte kuvand oluline, sest määravaks saab see, kas tööandja kohta on kuuldud head või halba.

Viis kõige olulisemat tegurit tööandja valikul peale palga:

Organisatsioon on stabiilne ja kindel tööandjaTööandja investeerib kaasaegsetesse töövahenditesseTööandja on loonud mugava töökeskkonnaTöötajal jääb piisavalt vaba aega hobide, perega jms tegelemiseksTööandja väärtustab töötajate erialast arengut

Allikas: Palgainfo Agentuuri uuring

Jaga lugu:
Hetkel kuum Äripäevas

Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Veebilehe kasutamist jätkates nõustute küpsiste kasutamisega. Loe lähemalt