Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Laenata võib vaid siis, kui on suur eesmärk

    Priit Pekarev.Foto: Erakogu

    Riigivõla suurendamise korral tuleb vastata küsimusele, millistest hüvedest oleme valmis järgnevatel aastatel loobuma, kirjutab TTÜ ärirahanduse eriala magistrant Priit Pekarev.

    Võlg on üks ettevõtluse nurgakive. Enamiku majandusteooriate kohaselt on võlg kapitalimahutusega, mis eelduslikult toob tulevikus rohkem raha tagasi, kui esialgu sisse pandud. Aga sel hetkel, kui võõrkapitali hakatakse kaasama investeeringute asemel jooksvateks kuludeks, võime juba rääkida pankroti tunnustest.
    Millised siis on need kuldmuna mõõtu taristuprojektid-investeeringud, kuhu kibeletakse nii hirmsasti võlgu võtma? Kas järgmine sohu ehitatud 15 km maanteetrass või Saaremaa rippsild? Kui sentimentaalsed väärtused kõrvale jätta, siis ei ole võlalembeliste inimeste suust kuulda olnud ühtegi mõistliku plaani, mida saaks nimetada klassikaliseks investeeringuks.
    Argumentatsioon suunata laenuraha suurtesse taristuprojektidesse töökohtade loomise eesmärgil viib tegelikult ainult kapitali koondumisele kindlatesse sektoritesse. Rahakraani  kinnikeeramise korral tekitab see veel rohkem probleeme, kui neid enne oli. Sealjuures tuleb arvestada, et järgneval kümnel või kahekümnel aastal on riigil võla tagasimaksete võrra vähem riigieelarves kulutada (st tuleb küsida,  millistest hüvedest oleme järgneval kümnendikul nõus loobuma). Seetõttu tuleks tavapäraseid infrastruktuuri- või muid projekte finantseerida maksutuludest või siis minimaalse võlaga.
    Arvestades vähenevat sündimust, euroraha vähenemist ja juurde tekkivaid pensionäre, ei tohiks Eesti võlgu võtta. Juba praegu näitab eelarve maht tulevikus negatiivset trendi, mis tõmbab järgnevatel perioodidel ilmselt riigieelarvet veelgi koomale.
    Kui väikekodaniklust vaatevinklist võiks isegi sellest kibelevast tungist laenu võtta aru saada, siis projektideta, mis hakkavad ka tulevikus selgelt midagi tagasi tootma või mis lahendaks mingi põletava sotsiaalse probleemi, peaks valitus laenu võtmise vajalikkust väga hoolikalt kaaluma. Võlg ei ole iseenesest halb, pigem tuleks läbi mõelda kulutused.
    Investeeringud, mille tarbeks tasuks laenu võtta, peaksid olema strateegilised ja kätkema endas visiooni, kuidas suurendada riikliku rikkust ja heaolu. Vaevalt kiirendaks neljarealiste teelõikude ehitamine  või muu taoline investeering hüppeliselt kaubavahetust või soodustaks muul moel ettevõtlust. Pigem meenutab see sihipäratut rapsimist.
    Kui me räägime lisandväärtuse suurendamisest või ekspordi kasvatamisest, siis tuleks mõelda sarnaselt kunagise tiigrihüppega. Kas meil oleks reaalseid strateegiaid ja projekte, mis kasvataksid ettevõtluses lisandväärtust? Kas on selliseid infrastruktuuriobjekte, mis soodustaksid oluliselt ekspordikasvu  või muudaksid eksportimise efektiivsemaks? Kas me saame muuta avaliku sektorit õhemaks? Kas meil on projekte, kuidas luua innovatsiooni?
    Kui taandada põhimõte indiviidi tasandile, siis selle asemel, et laenuraha eest vahetada välja uuema seeria plasmateler, peaks laenu tark kasutamine eelduslikult suurendama ka tuleviku reaalset sissetulekut. Meil peab olema väga põhjendatud eesmärk, mille nimel loobume järgnevatelt aastatel teatud osast avalikest teenustest.
     
  • Hetkel kuum
Ain Kivisaar: kolm soovitust uuele linnavõimule
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
ExxonMobile ja Chevroni tulud põrutavad allamäge
Naftahiiglased Chevron (CVX) ja ExxonMobil (XOM) teatasid esimese kvartali kasumite langusest, mida mõjutasid madalamad maagaasi hinnad ja väiksemad rafineerimise marginaalid.
Naftahiiglased Chevron (CVX) ja ExxonMobil (XOM) teatasid esimese kvartali kasumite langusest, mida mõjutasid madalamad maagaasi hinnad ja väiksemad rafineerimise marginaalid.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Uus tehnoloogia hirmutab? Madalal rippuvad digiõunad toovad kiire võidu
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Raport Ukrainast: nädal on olnud pingeline
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Oodatud tõusu eelõhtu: kinnisvaraturg lükkas täiskäigu sisse
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.