Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Rail Baltic ühendab, mitte ei lahuta

    Foto: Panthermedia

    Rail Baltic laseb pärnakatel tagasi koju kolida, väidab Port Arturi omanik Viljo Vetik.

    Eesti on väike riik ja vahemaad pole pikad, kuid sotsiaalmajanduslik ebavõrdsus tähendab paljude jaoks, et väljaspool Tallinna polegi elu. Vähemalt mitte elamisväärset elu. Infrastruktuuri investeeringud aitavad neid vahemaid vähendada nii ajalises, ruumilises kui ka majanduslikus mõttes.
    Kui kahetunnise autosõidu asemel on kiirraudtee valmides Pärnu Tallinnast 40 minuti kaugusel, siis see muudab väga paljut. Maailma mastaabis mõeldes muutub Pärnu justkui Tallinna äärelinnaks. Lisaks annavad uued taristud uusi võimalusi ettevõtlusele, mis tähendab ka uusi töökohti ja võimalust üldse mitte pendeldada. Põlised pärnakad saaksid Tallinna lähiümbruse põldudelt kodulinna tagasi kolida. Uskuge või mitte, aga Tallinnas elamine ei ole iga eestlase unistus. Veelgi vähem on see igaühele taskukohane. Palju lähemale tuleb ka Riia, mis on pärnakatele olnud läbi ajaloo oluline linn.
    Kui nelja tunni asemel saaks Stockholmist Pärnusse tunniajase lennureisiga, muudaks see meid kohe kättesaadavaks ja Pärnu reaalseks puhkamisvõimaluseks ka rootslastele, kes seni paljuski logistiliste põhjuste tõttu Eesti suvepealinna kuigi palju ei jõua. Paaripäevase puhkuse jaoks ei viitsi keegi tunde reisimise alla panna.
    Muidugi ei ole taskukohane ega mõistlik ehitada lennujaamu igasse Eestimaa otsa, kuid selge visiooniga ettevõtjaid võiks siiski kuulata. Näiteks Pärnus on tegemist konkreetse vajadusega – on olemas spaad ja puhkamisvõimalused, nüüd on vaja ka üha enam turiste siia kohale tuua, et investeeringud ennast ära tasuks. Pärnus on võimalik kolme-neljakuulise sesoonsusega teenida tulu, mida Tallinnas kunagi ei teeni. Õnneks on majandus- ja kommunikatsiooniminister Kadri Simson seda vajadust ka mõistnud ning lennujaama renoveerimistööd on silmapiirile tekkinud.
    Muidugi on naeruväärne, et leidub poliitikuid, kes justkui elades elevandiluust tornis ütlevad avalikult, et ettevõtjad ärgu nurisegu, vaid huvi korral maksku ise infastruktuurirajatised kinni. Üks selline tuntud poliitik on meil ka siin Pärnu kandis olemas, kes paar aastat tagasi riigikokku suundudes lubas maad ja ilmad kokku. Paraku oli temast Pärnu rahvale tolku nii palju, kui ta ennast ise üleriigilises meedias eksponeeris kui suurt investorit. Julgen kahelda, kas see asjaolu meie kanti rohkem investeeringuid toob.
    Ettevõtluse ja seeläbi ka majanduse õitsemiseks ongi vaja luua eeldusi ning vahel ka neid toetada, et äri liikuma saada. Üksikute heade projektikirjutajate toetamise asemel annab infrastruktuur palju laiema abi – see on kala asemel õng. Piirkonnad, mis ei ole Tallinn, sh Pärnu, ei vaja isegi soodustusi, mida mõni erakond tahab peale suruda, vaid ikka eelkõige võrdväärseid tingimusi ja investeeringuid.
    Kusjuures riiklikeks investeeringuteks on ju võimalused odava raha ja madala võlataseme näol täiesti olemas ja kättesaadavad. Uskumatu, et on nii palju poliitikuid ja niisama arvajaid, kes seisavad selle võimaluse kasutamise vastu. Millal siis tegutsema peaks – kui Eesti on täiesti inimestest tühjaks jooksnud ja töökäte puuduse tõttu ka välisinvestoritest ilma? Haldusreformiga räägitakse tugevamatest omavalitsustest, aga mis kasu neist on, kui inimesed leiavad, et elada ja töötada väärib ainult pealinna ümbruses. Inimesed on vaja omavalitsustesse tagasi suunata – seda ei saa aga teha, kui riigi tasandil räägitakse kogu aeg ainult Tallinna ja Tartu niigi tugeva positsiooni tugevdamisest.
    Usku piirkondlikku potentsiaali näitaks ka Rail Balticu kaubaterminali ehitamine. Jällegi – kui ei anta isegi võimalust siinsetele ettevõtjatele infrastruktuuri täielikult kasutada, siis ei olegi mõtet rääkida, et Eestis võiks olla veel elu ja ettevõtlust väljaspool pealinna ja selle lähiümbrust.
    Ma usun, et Pärnu ei ole kümne aasta pärast enam seesama linn, mis ta on praegu. Tänu investeeringutele muutub see palju suuremaks ja elavamaks. Nutikatel ettevõtjatel tuleb aga tegutsema hakata juba praegu, mitte siis, kui muutused on toimunud ja turg täis. Üheskoos tuleb ka häält teha, et investeeringud realiseeruksid ja poliitikud ei unustaks, et kogu Eestimaa on ettevõtlikke inimesi täis.
    Metsad, rabad ja rohelus on väärtus, mida tuleb hoida, kuid kui ettevõtjatel pole tegevust toetavat kaasaegset infrat ja töötajaid, siis on sellest vähe kasu. Inimestele meeldib nokkida Rail Balticu tasuvusanalüüsi kallal ja öelda, et analüütikud ei tea, millest nad räägivad. Aga analüütikud on välja toonud potentsiaali, mida nüüd erksad noored, keskealised ja vanad ettevõtlikud inimesed peaksid ja kindlasti hakkavadki realiseerima. Antagu ainult võimalus.
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Tehnoloogiasektor sügavas languses: Nvidia kaotas oma väärtusest kümnendiku
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Usaldamatus valitsuse majanduspoliitika suhtes on järsult kasvanud
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.