Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Riik tahab ideed ilma rahata

    Reklaamiagentuuride juhtide seisukohast nõuab riigihankekonkurssidel osalemine liiga suurel määral tasuta töö tegemist ning võitja valiku protsess ei ole tihtipeale läbipaistev. Riik on aga üks suurimaid reklaamitellijaid ja märkimisväärne leivaandja terve tegevusharu jaoks.

    Reklaamivaldkonna riigihangetest kumab sageli läbi tellija pealiskaudsus. Hangete korraldajad võtavad protsessi kui võrdlevate hinnapakkumise koostamist. Tegelikult tuleb välja pakkuda detailne kampaania, alustades ideest kuni teostuse ja maksumuseni. Selline põhjalikkus nõuab energiat, aega ja rahalist kulu, mis kaotuse korral osutub tasuta tööks. Reklaamiagentuuride hiljutine ümarlaud leidis üksmeelselt, et ideed ja konkreetset nägemust küsitakse, ilma et see kompenseeritud saaks.
    Ideel aga on reklaamimaailmas kõige suurem väärtus. Kui kampaaniate vormilised lahendused on autorikaitseobjekt, siis praeguse seisuga ideelahendustel see väärtus puudub.
    Jana Koppel agentuurist DDB netis ümarlaual, et praegune süsteem raiskab inimressurssi. Majanduse hetkeseis on sundinud meiegi sektorit oma tööprotsesse oluliselt efektiivsemaks muutma, mis on aga keeruline, kui mitmel inimesel tuleb 2-3 nädala jooksul teha tööd, mille eest tasu ei tule. Lisaksin, et tihtipeale muudab see mitmel väikeettevõttel hankekonkurssidel osalemise pea võimatuks, sest ressurssi, mida mahukas eeltöö nõuab, ei ole kusagilt võtta, ja nii on agentuurid paratamatult ebavõrdses olukorras.
    On teisigi aspekte, mida riigihankeolukord küsimärgi alla lubab seada. Võtame või juhtumid, kus pakkuja, kel on eelnev hankekogemus sama tellijaga, on taustinfo omamise tõttu pea alati eelisseisundis. Või siis olukorrad, kus tellija oleks justkui juba eelnevalt ära otsustanud, millise firmaga koostööd teha, ja seab siis hanketingimused sellele sobivaiks.
    Veelgi olulisem - tihti puuduvad konkurssidel üheselt mõistetavad hindamiskriteeriumid. Kuigi hindamine kui selline on alati subjektiivne nähtus, peaks konkursi korraldaja kohus olema subjektiivsuse astet vähendada. Hiljutisel "Tere, Euro" kampaania hankel erinesid pakkumused nii sisulises mahus kui ka maksumuses 15-20 korda. Kui aga pakkumused ei ole võrreldavad, ei saa rääkida hanke läbipaistvusest ega kontrollitavusest.
    Sageli ei saa pakkujad ka piisavat tagasisidet hindamistulemuste kohta: mille alusel võitja valiti, miks on hinnatud üht- või teistmoodi. Hangete tulemused peaksid olema põhjendatud ja avalikud.
    ERALi ümarlaual tõime kriitika kõrval välja ettepanekuid, kuidas rahulolematust tekitavat olukorda leevendada. Näiteks, korraldada hankeid mitmeetapiliselt - kõigepealt preemiatega määratletud ideekonkurss, seejärel põhjalikum teostuse konkurss väljavalitud loovlahendusele. Teiseks oluliseks eelduseks hea hankekonkursi korraldamisel peame tellija põhjalikku eeltööd. Hindamiskriteeriumid peaksid olema selged ja üheselt arusaadavad, esitatud tööd mõõdetavad ja võrreldavad. Kitsam määratlus, mis tüüpi ettevõtetega soovitakse koostööd teha; selge ülesandepüstitus ja konkreetsed mõõtmiskriteeriumid muudavad hindamise lihtsamaks tellijale endalegi.
    Nii konkursi ettevalmistus- kui ka hindamisfaasis soovitame kaasata õppejõude, meedia esindajaid, reklaamispetsialiste, erialaliidu liikmeid, kes aitaksid kirja panna ülesande püstituse, kokku panna lähteinfo ning valida välja toimivaim ideelahendus. See tagaks kiiremad, lihtsamad ja pädevamad hanked. Oluline on kliendi ja agentuuride koostöö, sest loovtöö hange ei ole kirjaklambrite ostmine.
  • Hetkel kuum
Paul Künnap: Soome ja Rootsi võidujooks terase pärast annab Eestile õppetunde
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Inteli aktsia odavnes pärast nõrga prognoosi avaldamist
Tehnoloogiaettevõte Intel avaldas neljapäeval selle aasta esimese kvartali tulemused, mis ületas Wall Streeti ootuseid aktsiakasumi puhul, kuid müügitulu jäi eeldatust väiksemaks.
Tehnoloogiaettevõte Intel avaldas neljapäeval selle aasta esimese kvartali tulemused, mis ületas Wall Streeti ootuseid aktsiakasumi puhul, kuid müügitulu jäi eeldatust väiksemaks.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Uuring: Eesti ettevõtja muretseb ellujäämise pärast rohkem kui lätlane või leedukas
Eesti ettevõtted elavad endiselt Balti riikide suurima sisemajanduse koguprodukti languse meeleolus ja on majanduse aeglustumise kontekstis ellujäämisotsuste pärast rohkem mures kui naaberriigid, selgub SEB uuringust.
Eesti ettevõtted elavad endiselt Balti riikide suurima sisemajanduse koguprodukti languse meeleolus ja on majanduse aeglustumise kontekstis ellujäämisotsuste pärast rohkem mures kui naaberriigid, selgub SEB uuringust.
Bolti president: ametnikele valmis eelnõude saatmine on normaalne Bolt pelgab ärimudeli suurt muutust
Ametnike jaoks eelnõude valmis kirjutamises pole midagi erakordset, ametnikke tulebki aidata, ütleb intervjuus Bolti president Jevgeni Kabanov, kelle töö on muu hulgas lobistamine Eestis ja Euroopas.
Ametnike jaoks eelnõude valmis kirjutamises pole midagi erakordset, ametnikke tulebki aidata, ütleb intervjuus Bolti president Jevgeni Kabanov, kelle töö on muu hulgas lobistamine Eestis ja Euroopas.