Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    ÄP: riik lõi Taskilas kahtlema

    Majandusminister Juhan Partsi usaldus Estonian Airi juhi, suurima riigipalga saaja Tero Taskila suhtes paistab olevat murenemas. Partsi nõunik Erkki Raasuke sai ülesandeks selgitada, kas Taskila plaanid võimaldavad lennufirmal 2013. aastaks kasumisse jõuda.

    Äripäeva hinnangul väärib tunnustust, et riik reageeris oma omanduses oleva ettevõttest kostvatele ohusignaalidele kärmelt ja soovib perspektiivi kohta enamat selgust. Siiski võiks majandusminister avatumalt vastata küsimustele ettevõtte praeguse majandusseisu kohta. On loomulik eeldada, et riigil on Estonian Airi majandusseisust jooksvalt üksikasjalik ülevaade, omanik ei pea selguse saamiseks aasta lõpuni ettevõtte tulemusi ootama.
    Et majandustulemused praeguse seisuga ettevõtte nõukogu ootustele põrmugi ei vasta, selle on lahkuv nõukogu juht Joakim Helenius ilustamata välja öelnud. Veelgi enam, Helenius on Taskila algatatud uue strateegia suhtes varjamatult kriitiline: tema sõnul on strateegia käivitamisel tehtud vigu ning senine areng on olnud „pehmelt öeldes“ pettumus. Ometi on sellesama strateegia varem heaks kiitnud nii Helenius kui ka Parts ning ka Taskila aadressil on neilt varem vaid kiidusõnu kuuldud. Kas muudatused Estonian Airi nõukogus ajendas Partsi ja majandusministri koduerakonna suurrahastaja Heleniuse vahelt läbi jooksnud must kass, Partsi kahtlemalöömine Taskila plaanide suhtes või nõukogu liikmete peas põlema löönud ohulambike, ei olegi siinkohal niivõrd oluline. Tähtis on ettevõtte majandusseisust täpne ülevaade saada ning jõuda selgusele, kas praeguse strateegiaga edasi liikuda on mõttekas.
    Üldiselt vägagi meediasõbralik Taskila on olnud äärmiselt kidakeelne oma palga suhtes, mille avalikukssaamine põhjustas tänavu kevadel tõelise meediatormi. Heleniuski möönis, et tegelikult saab Taskila iga kuupalga näol justkui avanssi. Et 17,3 miljoni euroses kahjumis oleva ettevõtte juhile Eesti kontekstis pretsenditu 33 000eurose kuupalga maksmine on avalikkusele arusaamatu, tegi Äripäev ettepaneku siduda riigiettevõtete juhtide palgad reaalse mõõdetava tulemusega. Ebaõnnestumise korral ju Taskilalt juba kätte saadud palka tagasi nõudma ei hakata, ent seda pole Taskilagi varjanud, et õnnestumise korral ootab teda boonus.
    Küsimus pole, mõistagi, ainult Taskila palgas, vaid selles, et ettevõte on endiselt kahjumis. Võrreldes 2010. (40,9 miljonit krooni) ja 2009. aastaga (69,4 miljonit krooni) oli 2011. aasta kahjum ka kordades suurem. Ja kuigi 1,8 miljonit eurot eelmise aasta kahjumist moodustasid nn erakorralised kulud ning maailma lennunduses oli tegu madalseisuaastaga, on kahjuminumber siiski murettekitav. Niisiis ei eelda küsimus, kas Eesti riigi roll lennufirma omanikuna on end õigustanud, jaatavat vastust ilma pikemata. Tegemist ei ole riigi seisukohast strateegilise ettevõttega ja kui omanikuroll riigile üle jõu käib, tuleb sellest loobuda. Taskila on öelnud, et ettevõttele praegu aktiivselt uut omanikku ei otsita, ja see oleks ka keeruline: ennast müüa soovivaid lennufirmasid on vähemasti Euroopas praegu rohkem kui ostasoovijaid, ning osta soovitakse eelkõige ikka kasumlikku ettevõtet. Ei saa aga välistada, et kosilane tuleb väljastpoolt Euroopat. Sellisel juhul peaks otsuste langetamisel määravaks saama puhtalt majanduslikud, mitte emotsionaalsed argumendid.
     
    Autor: 1185-aripaev
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Tehnoloogiasektor sügavas languses: Nvidia kaotas oma väärtusest kümnendiku
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Järjekordne Telia MeetUp toimub juba 30. mail
30. mail avab Telia taas oma uksed Eesti ettevõtete esindajatele, et koos tehnoloogia-, IT- ja küberturvalisuse ekspertidega arutada päevakajalisi teemasid ning tehnoloogiaajastuga seotud väljakutseid. Sel aastal on fookusteemadeks küberturvalisus, IT-efektiivistamine ning kestlikkuse uued normid ja väljakutsed ettevõtetele.
30. mail avab Telia taas oma uksed Eesti ettevõtete esindajatele, et koos tehnoloogia-, IT- ja küberturvalisuse ekspertidega arutada päevakajalisi teemasid ning tehnoloogiaajastuga seotud väljakutseid. Sel aastal on fookusteemadeks küberturvalisus, IT-efektiivistamine ning kestlikkuse uued normid ja väljakutsed ettevõtetele.