• OMX Baltic−0,08%302,85
  • OMX Riga0,05%869,91
  • OMX Tallinn−0,29%1 989,15
  • OMX Vilnius0,16%1 197,64
  • S&P 500−0,07%5 659,91
  • DOW 30−0,29%41 249,38
  • Nasdaq 0,00%17 928,92
  • FTSE 1000,27%8 554,8
  • Nikkei 2251,56%37 503,33
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,89
  • GBP/EUR0,00%1,18
  • EUR/RUB0,00%92,8
  • OMX Baltic−0,08%302,85
  • OMX Riga0,05%869,91
  • OMX Tallinn−0,29%1 989,15
  • OMX Vilnius0,16%1 197,64
  • S&P 500−0,07%5 659,91
  • DOW 30−0,29%41 249,38
  • Nasdaq 0,00%17 928,92
  • FTSE 1000,27%8 554,8
  • Nikkei 2251,56%37 503,33
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,89
  • GBP/EUR0,00%1,18
  • EUR/RUB0,00%92,8
  • ST
  • 21.05.21, 00:00

Net Group vormib klientide digiväljakutsetest globaalse potentsiaaliga ärimudeleid

Rahvusvahelise haardega äri- ja tarkvaraarenduse ettevõte Net Group on võtnud uue strateegilise suuna. Eesmärgiks pole enam pelgalt kliendile tarkvarateenust pakkuda, vaid arendada koostöös klientidega tooteid, mida testida ning seejärel pakkuda ka välisturgudele. Säärane ettevõtmine pole päris klassikaline start-up, aga mitte veel ka spin-off, mistõttu nimetagem seda „spin-up“ ettevõtteks.
Net Group tegevjuht Priit Kongo
  • Net Group tegevjuht Priit Kongo
  • Foto: Net Group OÜ
Net Group-i tegevjuhi Priit Kongo hinnangul on globaalseid tarkvaratrende silmas pidades kõige olulisem mõista, et nii avalikus kui ka erasektoris liiguvad lahendused „rätsepatöölt“ pilvepõhiste teenuste või pool-valmis lahenduste suunas. Kõik, kes tahavad pikemas perspektiivis edu tagada, peavad arvestama, et mida universaalsem ja taaskasutatavam on lahendus, seda konkurentsivõimekam on asutus, organisatsioon või riik. „Mida vähem on tarvis iga kord midagi kohendada, seda kasumlikum on olukord nii tootjale kui ka tellijale,“ nendib Kongo.

Kliendile ei pakuta ainult toodet, vaid tulupotentsiaaliga täiendavat ärisuunda

Net Group jõudis umbes 4 aastat tagasi järeldusele, et tavalise tarkvara müümisega suurt kasvu võimalik saavutada ei ole, mistõttu hakatigi otsima uusi kasvustrateegiaid. Loogiline jätk oli tarkvaratoodete ümbermõtestamine. „Kliendile tarkvaratoodete arendamine juba eos globaalset potentsiaali silmas pidades on mõnevõrra uudsem lähenemine. Valisime sellise strateegia, kus valmistame siinse kliendi otsest vajadust silmas pidades mingi lahenduse või toote, mille product market fit-i saaksime valideerida siinsamas koduturul ning siis minna selle ideega juba välisturgudele,“ selgitab Kongo. „Idee on ennast juba tõestama hakanud. Esimene pääsuke ehk esimene tütarettevõte on tehtud ja oleme sellega saavutanud päris korraliku läbimurde põhjamaades.“
Järgmiseks sammuks on klientide ja koostööpartnerite otsimine, kus ideaalsed oleksid ettevõtted ja organisatsioonid, kes tahavad minna lahendama probleemi, mis võiks olla mingis tööstusharus või majandusvaldkonnas väga spetsiifilised või unikaalsed ja kus seda nutikalt tehes võiks kümnekordse kasu saavutada või teha seda kümme korda kiiremini või mitu korda paremini, kui seni. „Otsimegi selliseid kliente, kes on nutikad, kiirelt uusi lahendusi otsivad ja uuendustele avatud.“
Net Group vaatab ka ise aktiivselt turul ringi, kuid samas on ka kõik koostööettepanekud väga oodatud. Idee faas on läbirääkimiste alustamiseks kõige parem aeg, sest siis saab üheskoos luua võimalikult hea lahenduse, kus süsteemsed vead oleks välistatud. Kongo sõnul loodetakse, et valitud mudel tõstab õnnestumise protsenti, sest minnakse kohe reaalse kliendi juurde reaalset lahendust tegema, mitte tundmatu kliendi juurde hüpoteetilist ideed valideerima, mis on tavalistelt iduettevõtete suurim väljakutse. Reaalne klient ja selgelt defineeritud probleem maandab ärimudelis lõviosa komplikatsioone, sest tehnoloogilised võimalused on lõputud.
Net Group-i investeeringu maht alustavasse koostöösse sõltub projekti suurusest - tegemist võib olla kuni viiekohalise summaga. Aga valmis ollakse ka korralikult aega ja energiat panustama sellesse, et koos kliendiga lahendus leida. „Kui lahendus leitud, siis tõenäoliselt on kliendi poolt lihtsam ka seda esimest otsa rahastada,“ nendib Kongo. „Strateegia näeb välja selline, et pakume kliendile osalemist ettevõttes vähemusosanikuna. Meie kanda on müük, turundus ja uute klientide leidmine. Edaspidi pakume seda teenust ka uutel turgudel. Kui suur see vähemusosalus on, sõltub juba konkreetsest olukorrast, investeeringute mahust ja hinnatavast ettevõtte väärtusest. Ta võib olla 20 protsendi juures, kuid kindlasti peab see olema motiveeriv!“

Toeks kutsuti eliitüksus

Saime Net Group-is aru, et me ei ole ise kõige targemad - kust ikka teadmisi saada, kui nõu küsida. Otsisime inimesi, kes on end tõestanud valdkondades, kus meil on tuge tarvis ning pöördusimegi nende poole.
Net Group-i innovatsioonijuht Siim Lepiski käes on kogu uute äride ja ettevõtete loomise valdkond. Tema aitab koordineerida ja luua käitisi ja käitistest ettevõtteid. Rahandusvaldkonnal aitab silma peal hoida Erkki Raasuke. Laialdase USA ärikogemusega klaverivabrikant Indrek Laul aitab liikuda Põhja-Ameerika turgude suunas. Strateegiakonsultant Hanno Järvet hoiab kogu pilti ja strateegiat paigas ning tuntud investor Marek Kiisa küsib õigeid küsimusi idusektori kogemusest lähtuvalt.
„Nad liitusid meiega, kuna soovivad näha midagi sellist, mida varem pole tehtud: ehk siis teeme koos klientidega midagi lahedat ja läheme sellega globaalseks. Kindlasti ka see, et nende mitmekesine kogemustepagas motiveerib neid ennast oma elu ja töökogemusi jagama ning samas saavad nad nii ka oma töö jaoks häid mõtteid,“ arutleb Kongo.

5 aastaga Soomes 12 klienti, Rootsis jalg ukse vahel

Viis aastat tagasi asutati koos Imatra Elektriga energiaettevõtete kliendihalduse ja arveldustarkvara firma Synerall, mille eesmärgiks oli saavutada Soome turul arvestatav kohalolu. Tänaseks on lahendusel juba esimesed 12 klienti. „See on tõesti mudel, mis töötab! Alustasime 20/80 osalusega ja mõlemad osapooled on panustanud nii turundusse, tootearendusse kui ka äriarendusse läbi teise osapoole sidemete põhjanaabrite turul,“ kirjeldab Net Groupi tegevjuht Priit Kongo. „Soome on Eesti teenusepakkujate suhtes ettevaatlik, aga kui oled esimese kliendi saanud, kes sinu eest kostab ja hea sõnaga toetab, tulevad järgmised juba lihtsamalt. Tänaseks on meil Soomes juba 15% turuosa, selles mõttes on see hea näide. Plaanime liikuda edasi teistele põhjamaade turgudele, eelkõige Rootsi, kus on juba esimesed kontaktid loodud ning oodatakse turu avanemist,“ selgitab Kongo. „Soomes alustades, ütlesid esimesed kontaktid, et tundub väga hea toode olevat, aga ma ei taha olla esimene klient. Esimese kliendi saime nii, et oli üks energiamüügi start-up, kellele andsime tarkvara alguses tasuta kasutada. Selle pealt saime väita, et meil on jalg ukse vahel! See on hea kasvuettevõtete taktika. Esimestele julgetele antakse parematel tingimustel ja see töötab,“ kinnitab Kongo.
Järgmine ettevõte juba „kerkimas“ – seekord pangandustarkvara vallast ning valmima peaks see Kongo hinnangul sügisel. Mõeldud on ta investeerimispankadele sisemiseks töövahendiks, millega investeeringuid paremini hallata, kontrollida nende turuväärtuseid ning hoiduda seega halbadest investeeringutest vastates samas ka kõigile finantsturgude regulatsioonidele. „Eestis ja põhjamaades on esimesed kliendid olemas, aga meie sihtturuks on eeskätt Beneluxi riigid, kus on suurimad investeerimispangad.“

Järgmised koostööprojektid tulevad haridustehnoloogia valdkonnast

Haridustehnoloogia valdkond on Net Group-i tegevjuhi kinnitusel äärmiselt keeruline, sest haridussüsteemid on vägagi kultuuri, riigi ning kogukonna kesksed. See kontekst on hästi oluline. Teostus ei saa kindlasti lihtne olema, aga Net Groupil on oma idee: „Üritame eriti arengumaades saavutada edu perspektiivika tarkvaratootega „Schoolaby“, mis on digiõppe platvorm. Püüame seda turundada koostöös Välisministeeriumi Eesti riigi ekspordi strateegiaga.“
Turunduses põimitakse Eesti hariduse edulugu ja siinne tarkvarakogemus kokku, mille pinnalt oleks lootust ühte või teist lahendust ka riigi tasandil tutvustada. Lähiajal on käivitumas „Schoolaby“ pilootprojekt Tansaania valitsusega ja loodetavasti saab sealt korraliku turuanalüüsi. „Ettevõtjana arvan, et see on üks väga hea võimalus Eestit läbi hariduse ja haridustehnoloogia maailmas suureks teha,“ kinnitab Priit Kongo.
Paralleelselt on ettevõttel võimekus käima lükata kaks projekti, sealjuures tuleb väikeste vahedega arvestada. „Kui praegu ühte lõpetame ja teist alustame, siis kolmandat ei jaksa võtta, sest teha tuleb ka igapäevatööd, milleks on Net Group-il tavaline ettevõtete digitaalse arengustrateegiate loomine ja sellest lähtuv tarkvaraarendus. See ei ole kuhugi kadunud ja sellega tegeleb meil väga suur meeskond,“ kinnitab juht.

Eestis ainulaadne tarkvarainkubaator!

Mujal maailmas on sellist meetodit praktiseeritud ja kõige rohkem eeskuju on Net Group-ile andnud suurettevõtete iduinkubaatorid, kus antakse meeskondadele ülesandeks lahendada konkreetne väljakutse. „Neil ei ole vajadust tulla hommikul kella peale tööle ja teatud kell ära minna. Neil on küll eelarve, aga ise nad selle kohta täpselt teadma ei pea. Lubatakse tegeleda täpselt sellises tempos, mis vajalik konkreetse probleemi lahendamiseks. Ja see töötab! Näiteks kõik suuremad auto- ja tehnoloogiatööstused teevad seda,“ kirjeldab Priit Kongo. „Kuna meie ei tegele klassikalise iduettevõtlusega, vaid töötame koos kliendiga, siis olemegi leidnud sellele nime spin-up. Päris spin-off ta veel ei ole. Klient on delegeerinud meile lõviosa vastutusest. Sellist ärimudelit ei ole Eestis sel moel veel tehtud.

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele