Buum kriisi ajal: tööstused lahendavad ühe käega toorainekriisi, teisega haaravad tellimusi
Ajad on huvitavad, tõdevad siinsed töösturid mõrumagusalt muiates kui ühest suust. Tarneahelate ja materjalide kaose ning kulude suurenemise ajal on paljusid tabanud tellimuste laviin, mis mõnel tõotab vaibuda, enamikul alles kogub tuure.
Toome teieni viis näidet, kuidas kohalikud tootjad olukorrale reageerivad. Oma lugu jagavad masinatööstus Tech Group, trükikoda Print Best, uksetootja Nett, elektroonikatööstus Ensto Ensek, samuti saame sissevaate Ida-Virumaa tööstusparkidesse.
Inflatsioon ja kõik teised sõjast võimendatud hädad purevad mööblitöösturite tootmismahtusid ja kasumeid ning mõni tööstur ei näe tunneli lõpus veel ühtki valguskiirt. Samas pingutatakse edasi ning mõnes valdkonnas oodatakse juba tellimuste kasvugi.
Kiireima inflatsiooniga Euroopa riigina seisab Eesti pealtnäha stoilises rahus, samal ajal kui teised Euroopa riigid alandavad aktsiise, võtavad energiafirmade kasumit endale ja jagavad toetusteks. Eesti ettevõtjad jäävad arvamusele, et populistlikke samme pole vaja tõesti astuda, samas suuremas hädas olijaid peaks aitama küll.
Inflatsioon on Euroopas jõudnud nii kõrgele, et intressimäärade tõusu kohta arutatakse seda, kui palju, mitte enam seda, kas või millal. Kui suur on intressimäärade tõusu mõju Eesti ettevõtete ja kodude käekäigule lähiaastatel? Analüütikute hinnangul pigem tagasihoidlik.
Euroopa Liidu riigid suudavad Venemaa nafta täielikult asendada teiste allikatega, usub nafta- ja gaasituru ekspert Mihhail Krutihhin. Venemaale seevastu prognoosib ta bensiini hinna tõusu ja riigieelarve tulude vähenemist kuni 25 protsendi võrra.
Innovatsioon, kiirus ja usaldus – need on märksõnad, mis määravad, kuidas suurkorporatsioonid ja idufirmad täna omavahelist koostööd sõnastavad. Koostöö, mis veel mõni aasta tagasi tundus pelgalt eksperimenteerimise või brändi värskendamise viisina, on muutunud tõsiseks konkurentsieeliseks. „Idufirmade ja suurettevõtete koostööst on saanud kaasaegses majanduses konkurentsieelis, mitte turunduslik eksperiment,“ kinnitab SEB Balti divisjoni strateegiajuht Andra Altoa.