5. august 1996 kell 22:00

Liising aitab kulutusi jaotada

Vastavat teenust pakkuva ASi Hansa Liising liisingprojekti juhi Sander Kausi sõnul on neil viimase üheksa kuu jooksul eraisikutest klientide arv tormiliselt kasvanud. «Kui eelmise aasta lõpus oli meil eraklientidega sõlmitud 1270 lepingut, siis tänaseks on see arv kasvanud pea 5000ni. Eraisikud on meie kaudu ostnud järelmaksuga kaupu üle 35 miljoni krooni eest, sellest praegusel aastal 25 miljoni eest,» iseloomustab Kaus arengut. Peamiselt liisitakse tehnikat, mööblit, jalgrattaid, muruniidukeid ja mootorsaage, loetleb ta.

Kausi sõnul liisitakse tavaliselt mitu asja korraga, nt külmik, pesumasin ja pliit.

Mingi kauba liisinguga ostmiseks ei pea klient alati kohe liisingfirma poole pöörduma. Mitmetel firmadel on sõlmitud lepingud poodidega, kes nende teenust vahendavad. Klient saab seega teenindatud ühes kohas. Ta läheb poodi, valib kauba välja ja teatab oma liisimissoovist müüjale.

Sander Kausi sõnul peab klient järgmise käigu tegema oma töökohta, saamaks allkirja garantiikirjale. «Eraisikutele antakse poest kaasa garantiikirja vorm, millele peavad alla kirjutama ettevõtte juht ja pearaamatupidaja. Seega garanteerib tööandja kliendi lepingust tulenevaid kohustusi müüja ees,» selgitab Kaus.

Klient toob kirja poodi tagasi ja seejärel tehakse finantseerimisotsus ning sõlmitakse ostuleping. Kausi kinnitusel peab ostja enne lepingu sõlmimist tasuma nn avansilise makse, mis Hansa Liisingu puhul tähendab kauba hinna käibemaksu osa ja lepingutasu sada krooni. «Käibemaks on 15,25 protsenti vara maksumusest. Kauba hind tuleb jagada 1,18 ja saadav arv lahutada liisitava toote maksumusest. Nii saadaksegi esimese makse suurus,» aitab Kaus kliendil arvudes orienteeruda.

Kõik inimesed ei saa aga oma tööandja poole garantii saamiseks pöörduda. Näiteks iseendale töö andjad või pangaametnikud, sest krediidiasutuste seadus keelab pankadel oma töötajaid garanteerida.

Kaus ütlebki, et osad kliendid on saanud läbi ilma garantiita. Nad peavad meile esitama oma palgatõendi ja tulude-kulude aruande, täpsustab ta. Ka Hobby Hall kasutab samasugust usaldust, toob Kaus näite postimüügi vallast.

Tallinna Panga Liisingu ASi juhatuse liikme Riivo Roosi kinnitusel arvestab nende firma garantiina ka järelmaksuga ostetavat toodet ennast, mis peab aga olema kindlustatud.

Järelmaks liisitava toote eest tuleb eri liisingfirmade puhul tasuda erineva aja jooksul. Minimaalne tähtaeg on üldjuhul kuus kuud. Maksimaalne ulatub kuni kolme aastani, kallimate kaupade puhul (auto, korter jt) ka viie aastani.

Hansa Liisingus tuleb tarbijafaktooringu korral maksed tasuda kord kvartalis. Kausi sõnul võib klient kvartalimakse jagada ka kolmega, tasudes summa iga kuu.

Optimaalne eraisikutele liisitava kauba hind liisingfirmade arvates algab paarikümnest tuhandest kroonist. Riivo Roos ütleb, et Tallinna Panga Liisingu AS alla 50 000 krooni maksvate kaupadega ei taha eriti tegeleda. «Oleme küll selliste väikeste projektidega kokku puutunud, aga vähe,» ei tee Roos firma huvidest saladust. Ka Ühisliisingu ASi faktooringu projektijuht Kalle Kiigske tunnistab, et alla 30 000 krooni maksvatele kaupadele nad liisingteenust ei paku.

Hansa Liisingus on minimaalseks summaks eraisikutele kehtestatud 4000 krooni ja maksimaalseks 25 000. Sander Kausi ütlusel on eraisikute liisitava kauba keskmine hind nende firmas 7400 krooni ja keskmine liisingmaksete tasumise periood veidi üle aasta.

Hetkel kuum