• OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 225−0,37%39 664,95
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 225−0,37%39 664,95
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • 30.10.96, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Tax-free'st loobumise hind

Need on maksuvabast kaubandusest loobumise lähemad tagajärjed. Kuidas laevafirmadel edaspidi läheb, sõltub juba nende olukorraga kohanemisest, sõnas SAI teadur Kaj Rehnström.
1995. a ulatus maksuvaba kaubanduse maht Euroopa Liidus 85 miljardi Eesti kroonini. Maksuvaba kaubandus Põhjamaade laevadel moodustas sellest 30% ehk 26 miljardit krooni.
Enamikule laevafirmadele on tax-free-kaubandus oluline sissetulekuallikas, näiteks firma Stena Lines saab sealt 40% oma brutotuludest. Selle osakaal kasumis on umbes sama suur. Kuna Euroopa Liit on otsustanud, et maksuvaba kaubandus kaob alates 1. juulist 1999, siis järelikult tabab see laevafirmasid peagi õige valusalt.

Artikkel jätkub pärast reklaami

See tähendab, et Rootsi laevadel kaovad teenindustöötajate kohtadest umbes pooled ehk kuni 4000. Et tulu kaotust konpenseerida, ei jää laevafirmadel muud üle, kui tõsta kaubaveo hindu 15--40%.
Rehnström toonitab, et väga raske on hindu tõsta Saksamaa ja Taani suunal, kuna seal seavad maatransport ja Sundi sild firmadele Stena Line, TT-Line, Hansa Ferry ja Baltic Line peale väga raske konkurentsi.
Kaj Rehnström peab võimalikuks, et Euroopa Liit võib veel tax-free-kaubanduse kaotamise otsuse tühistada. Sest see ei mõjuta üksnes Põhjala laevafirmasid, vaid ka Itaaliat ja Hispaaniat, kes on küllaltki sõltuvad maksuvabast kaubandusest lennukites. DI

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 10 p 1 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele