Need on maksuvabast kaubandusest loobumise lähemad tagajärjed. Kuidas laevafirmadel edaspidi läheb, sõltub juba nende olukorraga kohanemisest, sõnas SAI teadur Kaj Rehnström.
1995. a ulatus maksuvaba kaubanduse maht Euroopa Liidus 85 miljardi Eesti kroonini. Maksuvaba kaubandus Põhjamaade laevadel moodustas sellest 30% ehk 26 miljardit krooni.
Enamikule laevafirmadele on tax-free-kaubandus oluline sissetulekuallikas, näiteks firma Stena Lines saab sealt 40% oma brutotuludest. Selle osakaal kasumis on umbes sama suur. Kuna Euroopa Liit on otsustanud, et maksuvaba kaubandus kaob alates 1. juulist 1999, siis järelikult tabab see laevafirmasid peagi õige valusalt.
See tähendab, et Rootsi laevadel kaovad teenindustöötajate kohtadest umbes pooled ehk kuni 4000. Et tulu kaotust konpenseerida, ei jää laevafirmadel muud üle, kui tõsta kaubaveo hindu 15--40%.
Rehnström toonitab, et väga raske on hindu tõsta Saksamaa ja Taani suunal, kuna seal seavad maatransport ja Sundi sild firmadele Stena Line, TT-Line, Hansa Ferry ja Baltic Line peale väga raske konkurentsi.
Kaj Rehnström peab võimalikuks, et Euroopa Liit võib veel tax-free-kaubanduse kaotamise otsuse tühistada. Sest see ei mõjuta üksnes Põhjala laevafirmasid, vaid ka Itaaliat ja Hispaaniat, kes on küllaltki sõltuvad maksuvabast kaubandusest lennukites. DI