Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kontsernid kasvavad

    Eestis elab rida nutikaid ärimehi, kes unistavad ja tegutsevad ambitsioonikalt selle nimel, et luua endale ärimere lainetel uppumatult kurseerivat kontserni. Ühed alustavad aspiriini müügiga, et olla edukad külmade ilmadega, kui inimesed sagedamini haigestuvad. Ravimiäri juurde soetavad nad õlletehase, et teenida hästi ka suvel, kui palavad ilmad ajavad tarbija janutama. Teised asutavad rongi nimega nädalalehe, mille kõrvale soetatakse teisi ajakirjandusväljaandeid sooviga kõik reklaamiandjad ühte karpi püüda. Kolmandad aga üritavad tuhanded lehmad ühe lüpsimasina otsa meelitada, et siis uhkelt oma piimatooteid Virust Valgani turustada.
    Kontsernide tekkimine on majandusarengu loogiline jätk, millel on mitmeid põhjusi. Edukad ärimehed soovivad investeerida oma raha, vara ja ajupotentsiaali äritegevuse laiendamisse, et teenida veelgi suuremaid kasumeid ja hajutada võimalikke kriisiolukordi ning riske tulevikus, nagu teeb seda Magnum Grupp. Ühe äriala firmad ühinevad kontserniks, et vähendada majandamiskulusid, parandada finantsjuhtimist, hoida kokku makse ja pääseda välisturule, seda võib täheldada mitmete toiduainetetööstuse ettevõtete juures. Ka järjest tihenev konkurents turul ja oht, et välisfirmad võivad kohalikud ettevõtted üles osta, suurendab kontsernide tekkimise tõenäolisust. «Näen Eesti mööblitööstuse perspektiivi selles, et ilmselt tekib siia suurkontsern Eesti ettevõtetest või need ostetakse ära, nagu tegid Poolas Saksa ja Taani firmad,» tunnistab ajakirjale Ärielu Standardi juhatuse esimees Jüri Kaljuvee.
    Teisalt kätkeb kontserni asutamine endas mitut ohtu. Kui kontserni kuuluvad ettevõtted on ebaühtlaselt arenenud, hakkavad nõrgemad tugevamaid tagasi kiskuma. Tulemuseks võib olla üldine keskpärasus selle asemel, et mõnda toodet või teenust eriti hästi välja arendada.
    Kui kontserni üksused on väga erineva profiiliga, nagu näiteks oli unustusehõlma vajunud Jüri Lõsaki L.M.R.A-l ja on Eesti Talleksil, mis tegeleb üheaegselt masinatööstuse ja jaekaubandusega, võivad eesmärgid laiali valguda ja ei pruugi jätkuda spetsialiste, kes neid alasid suudaks ühendada.
    Samuti võib saatuslikuks saada soov teha kõike algusest lõpuni ise, et saada endale kogu võimalik kasum. Tulemus aga ei olegi ehk nii hea, kui see on mõnel konkureerival spetsialiseerunud firmal.
    Peamine oht kontsernide juures on aga see, et nad kipuvad pärssima konkurentsi ambitsiooniga haarata endale võimalikult suur osa turust, mis väikeses Eestis lööks väga valusalt keskmiste ja väikeettevõtete pihta.
    USAs ja Saksamaal reageeritakse kontsernide sellesuunalisele tegevusele väga valuliselt. Viimases on näiteks õlletootjad jagatud toodangu mahu järgi paarikümnesse gruppi, ikka nii, et suurem maksab rohkem makse.
    Meil aga lihvitakse alles konkurentsiseadust, mis loodetavasti hakkab uue sisu järgi jõuliselt toimima enne, kui väiksemad ettevõtted peavad kontsernide survel pillid kotti panema ja tarbija avastab, et ta on valikuvõimaluseta sunnitud jooma vaid ühe firma piima või lugema mõne meediakarbi poolt pakutavat informatsiooni.
    Kontsernide tekkimine on ühest küljest paratamatus, kuid Eesti väikesel turul tuleb hoolikalt jälgida, et neist ühegi turuosa ei ületaks seadusega lubatud piire. Üksluisus ei huvita kedagi.
  • Hetkel kuum
Statistikaamet vastab kriitikale: kuidas kujuneb elektrihinnaindeks?
Elektrihinnaindeksi arvutamist mõjutab ka riigipoolne sekkumine, muutust hinnaindeksis näeme peagi, selgitab statistikaameti juhtivanalüütik Lauri Veski vastukajana Äripäeva “Makromaania” uudiskirjale.
Elektrihinnaindeksi arvutamist mõjutab ka riigipoolne sekkumine, muutust hinnaindeksis näeme peagi, selgitab statistikaameti juhtivanalüütik Lauri Veski vastukajana Äripäeva “Makromaania” uudiskirjale.
Kui Mars kutsub: Musk soovib 55,8 miljardit Tesla varadest
Tesla autod kutsutakse jälle tagasi uue ohtliku defekti tõttu. Elon Musk on aga hõivatud mujal rindel ning tegeleb oma mitmekümnemiljardilise kompensatsioonipaketi väljanõudmisega.
Tesla autod kutsutakse jälle tagasi uue ohtliku defekti tõttu. Elon Musk on aga hõivatud mujal rindel ning tegeleb oma mitmekümnemiljardilise kompensatsioonipaketi väljanõudmisega.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Politseijuht: nõrkustele keskendumine teeb keskpäraseks
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Kuudepikkune vaidlus jõuab lõpule: USA näib lõpuks Ukrainale abi andvat
Kuudepikkune vaidlus miljardite dollarite üle vabariiklaste ja demokraatide vahel võib jõuda laupäeval lõpule Ukrainale ja teistele liitlastele abi andmisega.
Kuudepikkune vaidlus miljardite dollarite üle vabariiklaste ja demokraatide vahel võib jõuda laupäeval lõpule Ukrainale ja teistele liitlastele abi andmisega.
Kes võidab 10 000 eurot? Selgusid Eduka Eesti parimad tööd Parimate seas ka minister ja mullune võitja!
Neljapäeva õhtul Äripäeva meediamajas kogunenud arvamuskonkursi Edukas Eesti žürii selgitas välja 11 tänavust nominenti.
Neljapäeva õhtul Äripäeva meediamajas kogunenud arvamuskonkursi Edukas Eesti žürii selgitas välja 11 tänavust nominenti.