• OMX Baltic−0,33%301,29
  • OMX Riga0,02%893,52
  • OMX Tallinn0,56%2 081,11
  • OMX Vilnius−0,12%1 199,62
  • S&P 500−0,11%6 198,01
  • DOW 300,91%44 494,94
  • Nasdaq −0,82%20 202,89
  • FTSE 1000,28%8 785,33
  • Nikkei 225−0,49%39 790,85
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%92,78
  • OMX Baltic−0,33%301,29
  • OMX Riga0,02%893,52
  • OMX Tallinn0,56%2 081,11
  • OMX Vilnius−0,12%1 199,62
  • S&P 500−0,11%6 198,01
  • DOW 300,91%44 494,94
  • Nasdaq −0,82%20 202,89
  • FTSE 1000,28%8 785,33
  • Nikkei 225−0,49%39 790,85
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%92,78
  • 30.09.97, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

CEMTi sõjas pole vaherahu näha

Autovedajate kisklemine rahvusvaheliste maanteeveo lubade jaotamisel on hakanud lõpuks silma ka teede- ja sideministeeriumile. Eesti rahvusvaheliste autovedajate assotsiatsiooni (ERAA) kohustati koostama uued CEMT lubade jaotamise põhimõtted. Projektis kirjas olevad nõuded on aga endiselt hambutult üldised, et sõeluda välja väike hulk firmasid, kes saavad CEMT lubade omanikuks.
Möödunud nädala kolmapäeval istusid ministeeriumi maanteeliiklusosakonna esindajad koos ERAA nõukoguga, et saada selgust, kuidas on ERAA kasutanud ministeeriumi usaldatud õigust jaotada autovedajatele teelube. Ei saadud selgust. «Seda on raske öelda ja peab vaatama konkreetsete firmade kaudu,» vastab ministeeriumi maanteeliiklusosakonna juhataja asetäitja Alar Ehasalu küsimusele, kas ERAA on eiranud CEMT jaotamise põhimõtteid. Viga leiti hoopis olevat aegunud põhimõtetes. ERAA nõukogu kohustati need ümber vaatama ja ministeeriumile esitama. Reeglistiku abil tuleb määrata firmade grupp, kellel on õigus lube saada, ning seejärel jaotada load arvuliselt väljavalitute vahel.
ERAA peasekretär Toivo Kuldkepp on nõus, et lubade jaotamine tuleb teha jäigemaks. See vähendab subjektiivsust. Ta toob näiteid uuest jaotuspõhimõtete projektist: eelistada ettevõtteid, kes ei ole rikkunud CEMT lubade ja TIRi kasutamise reegleid, on eeskujuks liiklusohutuse kindlustamisel, omavad CMR-kindlustust, on valdavalt Eesti kapitaliga, omavad rohkem nn rohelisi veokeid.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Need jaotusprintsiibid kodurahu ei too. Usun, et ka varem ei antud defitsiitseid CEMT lube firmadele, kes on kuritarvitanud nende kasutamist või pole kinnipidanud TIR-konventsioonist. Ei ole selge, mille järgi tehakse kindlaks eeskujulikumad liiklusohutuse kindlustajad. CMR-kindlustust omab aga juba enamik autofirmad, kes tahavad tööd leida. Kindlasti ei ole väliskapitali osalusega firmad nõus ka väitega, et Eestile eraldatud veoload on Eesti riigi ressurss ja nende jagamisel tuleb eelistada puhtaid Eesti firmasid. Ainsana on raske vastu vaielda roheliste ja superroheliste autodega firmade eelistamisele, kuid seda jälgiti ka varem ja tüli see ei vältinud.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 14 p 23 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele