Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Ekspediitorite emotsionaalne kiri
Aprillis kurtsid ekspediitorid Äripäevas tolli kasvava püüdluse üle kontrollida kõiki Eestisse saabuvaid konteinereid. Tuli on edasi hõõgunud ja möödunud nädalal lahvatas see leegiks. Mereekspediitorite liit, ekspedeerijate assotsiatsioon (EEA) ja laevaomanike liit saatis peaministrile kirja, kus paluti muuta tolli poolt ebasoodsaks muudetud transiitkaubanduse olukorda.
Tolli pahelisuse selgitamiseks on kulunud kirjas üle kahe lehekülje. Paraku on kirjutamishoos unustatud kontrollida fakte ja otsida väiteid tõestavaid arve.
Tollile heidetakse ette treilerite ümberlaadimist (kontrollimist) TIRi avamisel. Ekspediitorid peaksid aga hästi teadma, et vastavat nõudmist ei ole välja mõelnud mitte Eesti toll, vaid see on sätestatud juba TIR-konventsioonis.
Eesti mereekspediitorite president Rein-Olev Meindok oli eile kommentaare andes nõus, et TIRi avamisel peab teostama kontrolli, kuid ei saanud aru, miks peab teisi transiitkontenereid kontrollima. Kirjas peaministrile iseloomustatakse seda väidet sõnaga lauskontroll. Tallinna tolliinspektuuri juhataja Toomas Udu andmetel teostati septembris 2140 läbivaatust. Samas on vormistatud 30 000 deklaratsiooni, millele lisandub 10 000 transiidideklaratsiooni. Udu väitel vaadatakse läbi 1--2% saadetistest. Lauskontrolliks seda nimetada ei saa.
Hägune on väide, et kõige selle tulemusena on paljud transiidioperaatorid loobunud Eesti kasutamisest transiidimaana. Tallinna Sadama andmeil läbis eelmise aasta esimese üheksa kuuga sadamat 33 000 TEUd (1 TEU = 20jalane konteiner) konteinereid, tänavu samal ajal 38,3 TEUd. Mahud on suurenenud.
Võib väita, et naabrid kasvavad kiiremini, kuid ekspediitoritel vastavad arvud puuduvad. EEAst ega mereekspediitorite liidust ei osatud öelda, kui suur on Riia sadama konteinerite käive. Liidu juhid tunnistavad, et nende andmed on empiirilised ehk transiidiga tegelevate ettevõtete arvamused.
Kirjas räägitakse tolli ebatäpsetest kaaludest võrreldes sadama suure täpsusega digitaalkaaludega. Peale tolli kinnitust, et tal polegi kaale, kinnitab ka Meindok, et tollil endal kaalud puuduvad, aga nad sunnivad koormaid kaaluma sadama, raudtee jne kaaludel. Ka selle oleks võinud enne peaministri poole pöördumist selgeks teha.
Tolli töös kindlasti on kaubandust takistavaid töövigu. Kuid süüdistuste esitamisel peab jätma emotsioonid kõrvale ja esitama vaid neid süüdistusi, mis on faktiliselt paikapidavad ja arvudega tõestatavad. Ilmselt tuleks peaministrile saata uus, täpsustustega kiri.