DHL on ainus kullerfirma, kellele toll on pakkunud vastastikuse mõistmise memorandumit. Ühtlasi on DHLiga alustatud projekti väljatöötamist, mis võimaldab kullerfirmal oma klientide kaupa deklareerida tagant-järele.
Ei ole õige, kui toll teeb koostööettepanekuid firmadele, kes on välja valitud vaid tollile teadaolevate reeglite järgi ja võimaldab väljavalitule soodustuse, mis annab olulise ärieelise.
Kui DHLiga sõlmis toll koostöölepingu, siis teistele suurtele kullerfirmadele, TNT-le ja UPSile, pole toll koostööks pakkumist teinud.
Vastastikuse mõistmise memorandum on usalduse garanteerijana mõttetu. Maaklerite ja tolliterminaalide rahaline usaldatavus on tolli ees kindlustatud pangagarantiidega (nendest ei vabasta ka memorandum). Infot võimaliku salakauba kohta on iga ettevõte nagunii Eesti seaduste järgi kohustatud andma. Toll ei pea sellist infot endale välja nõudma mingi mõistmise lepinguga.
Kullerfirmade konkurentsis on kaupade tagantjärele deklareerimine oluline eelis. Kullerfirmad müüvad aega, mistõttu on nende klientidele tähtis, kas saadetise saab kätte kohe pärast lennuki maandumist või alles pärast tollideklaratsioonide vormistamist. Tagantjärele deklareerimine võimaldab kullerfirmal oma kliendile kaup kätte toimetada kaks tundi kuni üks päev kiiremini.
Vastastikuse mõistmise memorandum pole tolliameti väitel seoses kaupade järeldeklareerimise võimalusega. Tolliameti tollijärelvalve kontrolltalituse juhataja kohusetäitja Lauri Aasmanni kinnitusel on tegemist kahe eri projektiga. Kuid ometigi näeb toll mõlemas projektis kullerfirmadest koostööpartnerina ainult DHLi.
Kui järeldeklareerimise võimalus pole sõltuvuses ähmase mõtte ja tingimustega vastastikuse mõistmise memorandumist, siis on tegemist tollipoolse väärt uuendusega. Kiirkullerfirmadele on hilisem deklareerimisvõimalus oluline ajavõit.
Parema tuleviku nimel on kullerfirmad nõus mõnda aega kannatama isegi konkurendi eelisseisundit. Asko Talu TNTst ei näe probleemi, kui DHL saab katsetusperioodil ainsana oma kaupu klientideni laiali vedada juba enne deklareerimist. «Kui mingit uut süsteemi tahetakse katsetada, siis on seda õige proovida väiksemas keskkonnas,» räägib Talu. Küsimus on vaid selles, millal annab toll sama õiguse ka teistele kullerfirmadele.
Riikliku institutsioonina, kelle tegevusest sõltub paljude firmade äriedu, peab toll hoiduma kiusatusest pakkuda koostööd ja selle alusel soodustusi vaid valitud firmadele. Lihtsustatud tolliprotseduuride väljatöötamisest on kasu vaid siis, kui soodustused on kõigile võrdselt kättesaadavad üldiselt teadaolevate reeglite järgi.