Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Riigivalitsemine pole naljaasi

    Ühes kommentaaris viitasin piirangutele majandus-
    poliitiliste otsuste tegemisel ning vihjasin, et majanduspoliitika kujundamine pole mänguasi. Ent egas ka kogu riigi valitsemine ja haldamine pole kergete killast ülesanne, millega kõik selleks volitatud persoonid oleksid võimelised nii muu seas hakkama saama. Meenub küll ühe omaaegse eesti juhtpoliitiku väljaütlemine, et mis see riigivalitsemine ja -juhtimine siis nii pole -- sai ju omal ajal suurt ettevõtet juhitud ja kogemused olemas. Paraku pole asi nii lihtne.
    Analüütikud on tähelepanu juhtinud, et juba käivitunud «teise laine» reformid siirdemajandustes, mis peaksid olema suunatud efektiivselt toimiva seadusandliku ja seda toetava institutsionaalse raamistiku loomisele ja arendamisele, riigi ja kogu avaliku sektori rolli määratlemisele, tõrgeteta toimiva jõustamismehhanismi arendamisele jne, on olemuselt palju keerulisemad kui nn «esimene laine» reformid. Viimati mainitute, mille võtmesõnadeks olid majanduse dereguleerimine ja liberaliseerimine, privatiseerimine, rahareform, reaalmajanduse arengut toetava finantssektori loomine jt normaalselt toimivate turustruktuuride loomiseks vajalikud ettevõtmised, edukaks elluviimiseks piisas, kui saavutati vajalik poliitiline, sotsiaalne ja teoreetiline konsensus ühiskonnas. Toetava asjaoluna mõjus poliitiline demokratiseerimine ja iseseisvumine, «Eesti asja» ajamine.
    «Teise laine» reformide edukat elluviimist takistavad mitmed senised arengud. Näiteks juba väljakujunenud huvigruppide omavaheline võitlus, uute oludega kohanenud «endiste» poliitilise ja majandusliku võimu kindlustamine ja pühendumine oma tasku täitmisele, lobigruppide mõjuvõimu ja bürokraatia tugevnemine, otsustajate ebakompetentsus ja tegelemine poliitiliste mängude ja oma ambitsioonide rahuldamisega, eetiline kriis jne. Senised arengud ja otsustusvõimetu valitsuse pikaajaline hüplev käitumine küll erilist optimismi ei sisenda.
    Pöördugem empiiriliste uuringute tulemuste poole. Kuidas reaalses majanduselus osalevad Eesti ettevõtjad ja tippjuhid hindavad Eestis toimivaid seadusloome protseduure ja valitsuse teadaannete usaldatavust? Pilt ei ole roosiline. Küsimusele, kas asjaosalistel tuleb regulaarselt kokku puutuda nende äritegevust mõjutavate ootamatute muutustega majandus- ja ühiskonnaelu reguleerivates seadustes ja valitsuse majanduspoliitikas või on muutusi võimalik ette näha, vastati, et vaid mõnikord. Ootamatud muutused regulatiivses keskkonnas on aga täiendavate riskide allikas.
    Lugu pole parem äriinimeste informeeritusega toimuvatest muutustest: küsitletud on informeeritud kavandatavatest muudatustest vaid mõnikord. Mis puutub võimalusse oma arvamuse avaldamiseks (ja selle arvestamiseks) äritegevust mõjutavate regulatsioonide muutmisel, siis seda hinnatakse kui harva nähtust. Näib, et seadusandjat ei huvita eriti, kuidas nende «mõttetegevus» ja toimingud mõjutavad majanduselus osalejaid, vaid nad juhinduvad mingitest muudest kõrgematest eesmärkidest, tundes ennast lausa vanajumala enda esindajatena maa peal, aga mitte volitatuteks esindama rahva huve.
    Pole siis imestada, et hinnang valitsuse teadaannete usaldatavusele on väga madal -- harva usutakse, et valitsus jälgib kindlalt avalikkusele teatatud olulisi majanduspoliitilisi suundi. On tavaks saanud, et ebapopulaarsete otsuste vastuvõtmisel kas maksuseaduste muutmiseks või teatud tootjagruppide huvide populistlikuks kaitsmiseks toetutakse vaid ebamäärastele viidetele ELi maade seadusandlikule raamistikule. Kokkuvõtteks: teadmatus ja ebakindlus Eesti seadusloome osas on viimastel aastatel jäänud pea samale tasemele.
    Silmas pidades üha ägenevat poliitilist võitlust kohtade pärast uues riigikogus ja väljapakutavaid «varikabinette», tasub valijal tõsiselt kaaluda, mida eelnenu taustal lubatakse ja mida asjaosalised seni on teinud.
    Autor: Vello Vensel
  • Hetkel kuum
Statistikaamet vastab kriitikale: kuidas kujuneb elektrihinnaindeks?
Elektrihinnaindeksi arvutamist mõjutab ka riigipoolne sekkumine, muutust hinnaindeksis näeme peagi, selgitab statistikaameti juhtivanalüütik Lauri Veski vastukajana Äripäeva “Makromaania” uudiskirjale.
Elektrihinnaindeksi arvutamist mõjutab ka riigipoolne sekkumine, muutust hinnaindeksis näeme peagi, selgitab statistikaameti juhtivanalüütik Lauri Veski vastukajana Äripäeva “Makromaania” uudiskirjale.
Kui Mars kutsub: Musk soovib 55,8 miljardit Tesla varadest
Tesla autod kutsutakse jälle tagasi uue ohtliku defekti tõttu. Elon Musk on aga hõivatud mujal rindel ning tegeleb oma mitmekümnemiljardilise kompensatsioonipaketi väljanõudmisega.
Tesla autod kutsutakse jälle tagasi uue ohtliku defekti tõttu. Elon Musk on aga hõivatud mujal rindel ning tegeleb oma mitmekümnemiljardilise kompensatsioonipaketi väljanõudmisega.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Usaldamatus valitsuse majanduspoliitika suhtes on järsult kasvanud
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.