• OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,76
  • OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,76
  • 09.03.99, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Ainult kulude kokkuhoid ei ole mõõnaperioodil firmale lahendus

Paljudel juhtudel arvatakse ettevõttes, et majandusliku kasvu pidurdumise ja languse tingimustes on kõige olulisem kulude kokkuhoid.
Kulude analüüs ja kokkuhoiuvõimaluste otsimine on kahtlemata olulised, kuid tuleb osata eristada valdkondi, kus see on vajalik ja kus hoopiski õigustamatu.
Kaalu eelkõige ettevõtte üld- ja administratiivkulude kahandamist ning optimeeri tootmis- või teenindustegevust. Mingil juhul aga ei ole õige vähendada turunduskommunikatsiooni, uuringute ega arendustegevuse eelarvet.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Keskendu põhitegevusele, sellele mida ettevõttes kõige paremini osatakse.
Ülejäänud lisavaldkonnad, mis tekkisid majanduskasvu tingimustes pikemalt mõtlemata, likvideeri, müü või kujunda ümber iseseisvateks tütarettevõteteks.
Taga ettevõtte tegutsemise paindlikkus. Loo korraliku turunduse controlling-süsteem, et õigeaegselt reageerida muutustele. Ei tohi unustada, et nii nagu igale tõusele järgneb langus, järgneb ka igale majanduslangusele tõus.
Pööra pea peale uute toodete hinnakujundus. Arvestada ei tohiks nii nagu tavaliselt: minu kulu pluss kasum võrdub lõpphind, vaid turuhinnast lähtuvalt tuleb optimeerida tootmissisendeid.
Uue toote võimalikust realiseerimishinnast tuleb lahutada soovitav kasum ja sellest lähtuvalt leida sobiva hinnaga tooraine või komponendid, optimeerida tootmisprotsess ja määrata töötajatele makstavad tasud.
Loo väiksemad kiiresti reageerivad üksused, kelle abil on võimalik operatiivselt tegutseda, kindlustades sellega oma paindlikkust.
Selgita välja oma valdkonna liider, analüüsi tema tugevaid külgi ja võta nendest eeskuju.
Loo oma organisatsiooni kultuur, see võib osutuda ettevõtte kõige tugevamaks konkurentsieeliseks, sest seda on konkurentidel kõige raskem järele teha.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Konkurentsieeliste pingereas on kõige vähem kaitstud järeletegemise eest toode ise, järgnevad tootmistehnoloogia ja organisatsiooni ülesehitus. Raskem on aga kopeerida kliendisuhteid ja -strateegiat ning kõige keerulisem mõtlemisviisi, hoiakuid, väärtusi ja kultuuri.
Niinimetatud kasvujuhid peaksid ümber orienteeruma kriisijuhtideks.
Kaalu, kas ei oleks kasu ettevõttevälistest nõustajatest.
Juuruta mõtteviisi: langusaja üleelamine on mulle võimalus, kõik ebatraditsioonilised ideed, mõtted ja võtted on tervitatavad.
Eelpooltoodust lähtuvalt oleks ettevõtte juhtimise põhiülesanne majanduskasvu pidurdumise tingimustes efektiivsuse suurendamine. Põhiinstrumendid selleks on paindlikkuse suurendamine, kulude kokkuhoid ja nõudluse stimuleerimine.
Kulude kokkuhoiu puhul tuleb arvestada ka karidega. Rasketel aegadel langetatud hindu on hiljem raske või peaaegu võimatu tõsta.
Kulude alandamine võib mõjuda halvasti toote kvaliteedile ja klientide rahulolule. Töötajate motivatsioon võib langeda. Madal hind võib mõjuda halvasti firma imagole.
Autor: Algis Perens

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 12 p 13 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele