Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Toomas Kitsing -- kõrvalistmel ralli tippu
Toomas Kitsing on töötanud RE Tallinna Sadam finantsdirektorina ning poolteist aastat kaitseministeeriumi kantslerina. Riigi palgast loobus ta pärast 1997. aasta sügisel Kurkse väinas toimunud katastroofi, kus hukkus 14 rahuvalvajat. Ajakirjandus süüdistas toona Kitsingut, et ta eelistab rallisõitu õnnetusega tegelemisele. Kitsing sõidab rallit tänaseni.
Kitsing on nõus rääkima ainult spordist. «Muid avalikke huvisid mul pole,» ütleb ta.
Kolmandat aastat on Kitsing Eesti andekaimaks rallisõitjaks peetava Markko Märtini kaardilugeja. Sellel kohal vahetas ta välja teise tuntud mehe Robert Lepiksoni.
Märtin-Kitsing on rallimaailmas pidevalt ülespoole rühkinud ning juuni keskel tulid nad esimest korda MM-võistlustel punktikohale, Kreeka etapil viiendaks.
Eesti esipaar alustas hooaega Ford Escortil, pärast Portugali rallit algas koostöö Toyota Team Europe'iga. 5 miljonit krooni maksev Toyota Corolla WRC tuleb võistkonnalt, rallimehed tasuvad vaid oma osavõtukulud MM-etappidest ja osa auto hoolduseks vajaminevast summast. Ford Escort on praegu Inglismaal ümberehitamisel ja tõenäoliselt hakkavad sellega sõitma järgmised mehed.
Kitsing rõhutab, et ta on Märtiniga üks tiim ja kõik asjad otsustatakse koos, kuid meeskonna rahaasjadega tegeleb Kitsing siiski üksi. Samas pole ta nõus, et teda nimetatakse mänedzheriks. «Mu nimekaardil pole kirjas sõna «mänedzher»,» kinnitab Kitsing. «Seal seisab lihtsalt Toomas Kitsing.»
Kitsing on pidanud läbirääkimisi edukalt, sest rallitiim saab sponsoritelt, või nagu ta ise ütleb -- partneritelt, käesoleval hooajal 4 miljonit krooni. Kui võistkonnaalasid mitte arvestada, on see ilmselt suurim sponsortoetus Eesti spordis.
«Neli miljonit on küll suur summa Eesti spordis, aga mitte rallimaailmas,» räägib Kitsing. Tema sõnul läheb ainult ühel MM-etapil osalemine koos auto taastuskuludega maksma pool miljonit krooni.
«Oleme suhteliselt rahul sellega, mis me oleme partneritega kokku leppinud,» kiidab Kitsing sponsoreid. Rallitiimi suurim toetaja on USA-Hollandi kapitalil põhinev Estonian Oil Service (EOS). Kitsingut seob EOSiga pikem ärisuhe, ta rendib kütusefirmale ruume Tallinnas Raekoja platsil.
Kitsing ei avalda, kui suur on rallipaari enda kuuteenistus. «Me ei tee niimoodi, et mina ja Markko oleme väärt 100 000 krooni, mis üle jääb, selle eest sõidame,» lausub ta. «Aga ega kellelgi meist palk saamata jää. Loomulikult elame ära ja ma ei ütleks, et me väga halvasti elame.»
Auhinnaraha on rallispordis nii väike, et sellega kulukat ala ei harrasta. «Maailmameistrivõistluste etapivõidu eest saab umbes 50 000 krooni, mis on näiteks Tommi Mäkineni jaoks peenraha,» ütleb Kitsing. «Kreeka viienda koha eest saime 5000 krooni.» Eesti rallisprintide võitmine tasuks tema sõnul majanduslikus mõttes hoopis rohkem ära.
«Colin McRae leping on kõigile teada, kaks aastat ja 150 miljonit krooni, samas suurusjärgus on ka teiste tippude sissetulekud,» räägib Kitsing. Eesti rallipaari kannustab soov pääseda tehasemeeskonda, mis võimaldab võistelda maailmameistri tiitli eest.
Autor: Henrik Ilves