USA ettevõtte RUMA Muuga sadamasse rajatav teraseterminal ähvardab halvata Tallinna Sadama transiidi, sest ebaõnnestunud kohavalikuga lõigatakse ära juba tegutsevate ettevõtete arenguruum, ütles eile väetiseterminali AS DBT nõukogu esimees Vladimir Volohhonski. ?Leping RUMAga on täielik absurd, mille muutmist nõuavad kõik operaatorid,? teatas Volohhonski.
RUMA tõttu võivad hakata takerduma sadamas juba tegutsevate operaatorite raudteeveod, sest liiga tiheda asustuse tõttu pole teraseterminalile võimalik tagada sujuvat vagunite etteandmist, ütles Eesti Raudtee peadirektor Parbo Juchnewitsch. Tema sõnul kallineb lähiajal Venemaa vagunite kasutustasu ligi kaks korda, mistõttu oodatav terasevagunite takerdumine Muugal ähvardab operaatoreid suure rahalise kahjuga. ?RUMA-l puudub tõsiseltvõetav logistiline plaan,? rääkis Juchnewitsch. ?Nende teraserongid tuleb terminalile valitud asukoha eripära tõttu hakkida 4?5 jupiks, mis kokkuvõttes ummistab kõigi operaatorite liikluse.?
Tallinna Sadam on RUMA-le korduvalt, kuid tulutult pakkunud asukohavahetust, ütles sadama turundusdirektor Erik Sakkov. ?Kordame pakkumist kolida sadama laiendusele, aga kui RUMA ei arvesta meie argumentidega, siis peame leidma muid lahendusi,? rääkis Sakkov.
RUMA-l on Sakkovi sõnul hoonestusõigus ühe täiendava raudteeharu rajamiseks sadama raudtee etteande ja ärasaate rööpmepargis, mis leevendab mõnevõrra oodatavaid raskusi. Ta kinnitas, et sadamal on lahendused olemas ka kõige tülikamateks olukordadeks. ?Me ei saa võtta seisukohta, et kõigile oleks RUMA loobumine investeeringust mugavaim lahendus,? selgitas Sakkov.
Ta lisas, et Tallinna Sadam pikendas mullu augustis RUMAga lepingut vaatamata logistilistele probleemidele ja ehitustööde alguse venimisele, et tagada Eesti ajaloo suuruselt teist investeeringut.
RUMA investeeringute asepresident Daniel Bain ütles, et ta ei nõustu asukoha vahetusega, sest projekti ettevalmistamiseks just sellesse kohta on kulutatud juba ligi 80 miljonit krooni.
Teraseterminal kujutab endast mitmekordset hoonet, mis ohutusele seatavate eritingimuste tõttu nõuab asukoha põhjalikku uuringut.
Kolm aastat tagasi Tallinna Sadamaga sõlmitud lepinguga sai RUMA teraseterminali rajamiseks Muuga sadama kaide ääres soodsa koha, mis praegu takistab nii naftatransiidiettevõtete kui ka väetiseterminali laiendamist. Sadamas tegutsevad operaatorid tahavad saada endale RUMA kohta, mis pikaleveninud projekteerimistööde ja rahastamisettevalmistuste tõttu on seni kasutuseta seisnud.
Kolme miljoni tonnise projektvõimsusega terminalis hakatakse puhastama ja pakendama Venemaa metallurgiatehaste toodangut müügiks lääne turule. Asjatundjate hinnangul tasub rohkem kui 2 miljardi krooni suurune investeering end ära juba 400 000tonnise tootmismahu juures.
Seotud lood
Hetkel kuum
Neli aktsiat, mille ostmist tasub kaaluda
Tagasi Äripäeva esilehele