Andres Kärssin • 4. oktoober 2000 kell 22:00

Soodne liising paneb ostma kodutehnikat

BIG Elektroonika Tallinna kaupluse juhataja Jan Andre sõnul on liisingu abil kodutehnika soetamine viimasel ajal märgatavalt kasvanud, suurima tõuke selleks andis tänavu kevadel massiivse reklaamikampaania toel turule tulnud Hansa Liisingu Ego-järelmaksupakett.

?Üldiselt oli niimoodi, et järelmaksu osa suurenes alates sügisest,? ütles Andre. ?Praegu kasutatakse seda maksevõimalust läbi aasta,? märkis ta.

?Liisinguga ostjate protsent on tugevalt tõusnud,? tõdes Kristiine keskuses asuva kaupluse +/- Elektroonika juhataja Lea Sinik. Tema sõnul ostetakse umbes kolmandik kaupadest järelmaksuvõimalust kasutades.

Sinik ütles, et põhiliselt kasutatakse liisingut suuremate kodumasinate, nagu pliidid, pesumasinad ja külmutuskapid, ning kallite muusikakeskuste ja telerite soetamiseks.

Kaupmehed peavad Ego-liisingu hüppelise kasvu peamiseks põhjuseks soodsaid tingimusi ja lihtsat asjaajamist kaupluses, mis ei sunni ostjaid pöörduma panka ning muretsema käendajaid ja palgatõendeid. Eelduseks on pangakliendi staatus.

Kaupmehed prognoosivad liisingu populaarsuse edasist kasvu, sest ostjad harjuvad üha enam sellise makseviisiga ning julgevad kaupa võtta järelmaksu peale.

Hansa Capitali turundusjuht Agnes Makk lausus, et võrreldes 1999. aastaga on Hansa Liisingu järelmaksuportfell kasvanud ligi kolm korda. Enim müüdavad artiklid on kodumasinad, järgnevad olmeelektroonika, mööbel ja arvutid.

Tänavu esimesel poolaastal ulatus turuliidri Hansa Liisingu järelmaksuga müük kokku 119 miljoni kroonini, aastalõpu prognoos on Maki sõnul 185 miljonit krooni.

Ühisliisingu müügidirektor Indrek Julge ütles, et pangal on tarbijafaktooringu toode olemas ning see tuleb turule paari kuu jooksul. ?See on Hansapanga Egoga sarnane pakett, ainult et Ühispanga klientidele,? märkis ta. ?Praegu käivad läbirääkimised suuremate koduelektroonika müügikettidega.?

Optiva Liisingu müügijuht Kristjan Kivipalu lausus, et pank pakub Egoga sarnast tarbijafaktooringut juba üle aasta aja, kuid koostööpartnereid on Optiva väiksusest tulenevalt vähem kui Hansapangal.

?Raske on Optiva brändi all kampaaniaid teha,? viitas Kivipalu brändimuutuse võimalusele ning Optiva Panga uute omanike soovile laiendada kliendibaasi.

Konjunktuuriinstituudi juhtivteadur Leev Kuum ütles, et soodsa liisingu abil saavad paljud pered lahendada majanduslikke probleeme, sest kodumasinate väljavahetamine on paljudele sundkäik. 10 aastaga amortiseeruv kodumasin oleks normaalne välja vahetada pärast viieaastast kasutusaega, märkis Kuum. Ta lisas, et odav liising suurendab samas ka nõudlust.

Eesti Panga hinnangul võib laenude kasvutempo jätkuv kiirenemine kujuneda ohtlikuks. Keskpanga majanduspoliitika allosakonna juhataja Andres Saarniit tõdes eile majanduspoliitilist ülevaadet tutvustades, et selle aasta esimese üheksa kuuga oluliselt kiirenenud laenuportfellide kasv tekitab mitmeid küsimusi olukorra võimalikust sarnasusest 1997. aasta finantskriisi aegse perioodiga. ?Tekib küsimus, kas laenukasv pole liiga kiire,? märkis ta.

Hetkel kuum