Mingil määral küll. Midagi tuleb teha, et puhastada Eesti kütuseturgu. Samas, kas see on õige piirata ühte äritegevust kapitali suurusega. Ma ei usu, et kõik, kellel on väiksemad firmad, on ebaausad. See on ebaõiglane mõne firma vastu.
Mis minu arvates on probleem ? kontrollitakse väga, kui palju hulgi tuleb kütust maale. Aga kui palju teda tegelikult jaemüügis müüakse, selle üle on vähem kontrolli. Sealt aga saaks riik ka paremini prognoosida, kui palju ta saaks aktsiisi korjata. Peaks olema täpsem kontroll, mitu liitrit täpselt müüakse jaemüügis.
Trahvimäärade tõstmine on kindlasti tähtis. Kontrollida on vaja ka kvaliteeti, ja kui trahvid tõusevad neile, kes eiravad seadust, laekub riigile rohkem raha, mida kasutada tõhusaks kontrolliks.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Minu matemaatika järgi jääb riigil tänevu 1 miljard krooni aktsiisi saamata. Midagi peab ette võtma. Kas kõik on just võltskütus, võib olla on ka puhast, aga maksud on maksmata. Kuskilt otsast tuleb peale hakata. Ma ei ütleks, et see väiksemaid müüjaid lööb. Kui on firma, kel on 3-4 bensiinijaama, siis tal on omakapitali nõue 5?10 miljonit reeglina täidetud. Üks jaam juba maksab 2?3 miljonit.
Aga samas on meil tervelt 95 importijat ja neist 90% toovad alla 2500 tonni. Need on sellised ühekordsed tegijad ? siin ongi probleem. Selle üle on vaieldud, ja WTO ütleb ka, et omakapitali miinimumnõude kehtestamine ei ole õige, aga midagi tuleb ju teha. Mingid reeglid peavad olema ja kuskilt peab alustama.
See ei ole ainuke vahend. Selles mõttes on ta mõttekas, et see paneb paika, et igaüks ei saa tegeleda kütuseäriga. Selle koha pealt on nõue põhjendatud, aga see ei ole kindlasti piisav.
Tuleb ilmselt kasutada erinevaid meetmeid hulgi- ja jaemüüjate suhtes. Hulgimüüjate puhul on see nõue võib-olla arusaadavam. Jaemüüjate puhul ma ei oska seda öelda, kõikehõlmav ta kindlasti ei ole.
Meil ilmselt probleemi ei teki, aga väiksemad jaemüüjad, nende puhul muutub edasine tegutsemine raskeks. Samas on ka selge, et bensiinijaama ehitamine iseenesest on üsna kulukas. Ja kui selliseid investeeringuid tehakse, eeldab see samas, et firmal on korraliku suurusega aktsiakapital, nii et mingil määral on asi õigustatud.
Meie ei näe selles midagi halba, kas see aga on mõistlik kogu kütuseturu kontrollimiseks, seda on raske hinnata.