• OMX Baltic0,04%302,27
  • OMX Riga0,05%893,37
  • OMX Tallinn0,14%2 069,46
  • OMX Vilnius0,3%1 201,12
  • S&P 5000,52%6 204,95
  • DOW 300,63%44 094,77
  • Nasdaq 0,47%20 369,73
  • FTSE 100−0,43%8 760,96
  • Nikkei 225−0,94%40 108,65
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,24
  • OMX Baltic0,04%302,27
  • OMX Riga0,05%893,37
  • OMX Tallinn0,14%2 069,46
  • OMX Vilnius0,3%1 201,12
  • S&P 5000,52%6 204,95
  • DOW 300,63%44 094,77
  • Nasdaq 0,47%20 369,73
  • FTSE 100−0,43%8 760,96
  • Nikkei 225−0,94%40 108,65
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,24
  • 10.01.01, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Töötuskindlustuse seadus ? kelle huvides?

Töötuskindlustuse seaduseelnõu koostamise eesmärk on kindlasti olnud üllas, kuid selle rakendamisega kaasneb töötajate sissetuleku kahanemine ning teiselt poolt suureneb ettevõtete maksukoormus.
Kuna ühelt poolt kasvavad hüppeliselt tööandjate kulud (eriti nendel ettevõtetel, kes ei kasuta ümbrikupalkasid) ning teisalt langeb töövõtjate sissetulek, on mõlemad pooled huvitatud sissetulekute varjamisest. Seega loob seaduseelnõu eeldused ümbrikupalkade maksmise suurenemiseks, misläbi jääb riigil osa maksutuludest laekumata.
Süsteem on üles ehitatud solidaarsuskindlustuse põhimõttel. Süsteemi rakendumisel saavad karistatud edukamad ja efektiivsemalt töötavad isikud, kes on kohustatud fondi makseid tegema, kuid töökoha kaotamisel nad reeglina end töötuna arvele ei võta, vaid otsivad uue töökoha. Töövõtjad, kes on aktiivsed uue töökoha otsimisel, hüvitist ei saa, sest väljamakseid tehakse ainult töötuna registreeritud isikutele. Peale eelnõu vastuvõtmist muutuvad suurkoondamised ettevõtetele kasulikuks.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Lisaks võimalikule varimajanduse kasvule võib eelnõu rakendamine suurendada töötust. Näitena võiks tuua Soome, kus sarnane süsteem toimib ning töötuse protsent on kõrge.
Eelnõu kohaselt on hüvitise määramise või mittemääramise otsus jäetud tööhõiveameti direktori pädevusse, aga ei ole toodud kriteeriume, mille alusel on võimalik hüvitise maksmisest keelduda.
Kui riik leiab, et tema kodanikud ei ole ise võimelised oma tulevikku kindlustama, ja muudab töötuskindlustuse kohustuslikuks, siis tuleks süsteem rakendada nii, et kindlustuskaitse ei muutuks sotsialistlikuks ümberjagamisprotsessiks.
Praeguse ideoloogia kohaselt kaotavad töötuskindlustuse eelnõu rakendamisel töövõtjad, tööandjad ning varimajanduse kasvades ka riik.
Autor: Angelika Kallakmaa-Kapsta

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 16 p 5 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele