Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kodumasinate ja mööbli ostmine laenu, liisingu või järelmaksuga suureneb

    Aasta 2000 on olnud eestimaalastele kahtlemata kahest eelnenust majanduslikult edukam. Kaubanduskettide laienemise, jaekaubandusettevõtete käibe kiire kasvu ning krediidivõimaluste kättesaadavamaks muutumise taustal on räägitud isegi võimalikust uuest tarbimisbuumist. 1997. aasta tarbimise kasvule järsult järgnenud jahenemist meenutades ei oma see sõna just positiivset tausta.
    Uuringud näitavad, et eestimaalaste ostujõud on tõesti kasvanud, tarbimine aga veelgi enam. Netosissetulekute 10protsendine kasv 2000. aastal on võrreldes 1999. aastaga toonud vaatamata mõningale inflatsioonile kaasa umbes 6protsendise reaalse sissetulekute kasvu. Eelkõige kasvasid tulud inimeste enda aktiivsust nõudvatest allikatest (näiteks finantstehingud, vara müük). 1999. aastaga võrreldes kasvas muude tulude osakaal 2000. aastal 63 protsenti. Passiivsete sissetulekuallikate ehk töötasu ja abirahade-siirete osas oli kasv kõige väiksem. Kiirem oli reaalse sissetuleku ja ostujõu kasv vaid kuumal 1997. aastal.
    Eraisikute kulutused on kasvanud kiiremini kui sissetulekud, 2000. aastal kasvasid kulutused 19 protsendi võrra. Tarbimine on suurenenud nii kasvanud sissetulekute, varem kõrvalepandud säästude kui ka uute krediidivõimaluste (meenutagem kasvõi edukat Ego-järelmaksu kampaaniat) arvel.
    Säästude arvel kulutamist võib käsitleda kui positiivset indikaatorit inimeste tulevikuootuste suhtes ? kindlus tuleviku ees lubab igaks juhuks kõrvale pandud raha (mis on eestimaalaste peamiseks säästmismotiiviks) vajalikule tarbeesemele ära kulutada.
    Tarbimise kasv on toimunud kõigi peamiste tooterühmade osas ning seda eelkõige 2000. aasta teisel poolaastal. Enim, peaaegu kahekordistunud on kulutused kodumasinatele, mööblile ja teenindusele. Seega ei ole tegemist väga ratsionaalse, ettemõeldud ja pingutatud eelarvega ostukäitumisega, vaid siiski pigem tarbimisvabadusega.
    Käesolevaks aastaks on tarbijad teinud rohkem ostuplaane kui aasta tagasi. Emori finantskäitumise uuringust selgus, et eestimaalastel on plaanis investeerida rohkem kodumasinatesse, mööblisse, kodusisustusse ning arvutitehnikasse, samuti kavatsetakse enam raha kulutada kodu remondile või ümberehitusele. Nende toimingute finantseerimiseks plaanivad eestimaalased kasutada varasemaga võrreldes rohkem pangalaenu, liisingut või järelmaksu.
    Ostujõujärgne kihistumine ei ole Eestis veel jäigalt välja kujunenud ning üldise ostujõu kasvu tõttu toimub ka tarbijate liikumine kõrgematesse kihtidesse ? ka 2000. aastal jätkus mõningane elanikkonna liikumine madalama ostujõuga kihtidest kõrgematesse ostujõu kihtidesse. Teisalt on aga kõrgemate ostujõu kihtide tulutase kasvanud oluliselt kiiremini kui madalamate ostujõu kihtide tulutase ? seega on tegemist ostujõu ebavõrdsuse suurenemisega ning kihtide distantseerumisega üksteisest sissetulekute (ja sealt tulenevalt ka kulutuste) erinevate kasvutempode tõttu.
    Kirjutise aluseks on Emori läbiviidud Eesti leibkondade ostujõudu, sissetulekuid ja kulutusi kaardistav uuring B-monitor ning Eesti leibkondade tegelikku ja eelistatud finantskäitumist kaardistav uuring F-monitor.
    Autor: Kaidi Kandla
  • Hetkel kuum
5% Klubi, 99% tõenäosusega
Martin Villig võitis Eduka Eesti konkursi oma ettepaneku sisu, mitte isiku tõttu. Tõsi, selle juures on üks konks, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Martin Villig võitis Eduka Eesti konkursi oma ettepaneku sisu, mitte isiku tõttu. Tõsi, selle juures on üks konks, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Kevadine hinnasula aktsiaturul paiskas ostukohad lagedale
Kasumijahil investorid ja kauplejad otsivad turul õiget aega investeerimistehingute tegemiseks. Õnnestunud tehinguks on vaja aga õigele ajale pihta saada kaks korda – esimest korda siis, kui ost sooritatakse, ja teist korda siis, kui hoolikalt valitud positsioon maha müüakse.
Kasumijahil investorid ja kauplejad otsivad turul õiget aega investeerimistehingute tegemiseks. Õnnestunud tehinguks on vaja aga õigele ajale pihta saada kaks korda – esimest korda siis, kui ost sooritatakse, ja teist korda siis, kui hoolikalt valitud positsioon maha müüakse.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Luksusturismi ettevõtjad õpetavad, kuidas meelitada rikkad metsa raha kulutama
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Sääsepeletajate müüja: müüme toodet, millesse ise usume
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Pauligi kontserni tippu jõudnud Mariell Toiger: tuleb lihtsalt pihta hakata
“Julgus peale hakata on ikkagi pool võitu ja läbi selle on võimalik jõuda ka kaugemale,” ütleb Soome Pauligi kontserni juhatusse jõudnud Mariell Toiger.
“Julgus peale hakata on ikkagi pool võitu ja läbi selle on võimalik jõuda ka kaugemale,” ütleb Soome Pauligi kontserni juhatusse jõudnud Mariell Toiger.
Äripäeva arvamusliider: kui tahame Euroopa toetust Ukrainale, peame andma midagi vastu
Kas eestlastest on saanud eurooplased? Lisaks: kui sügavaks osutub EKRE kriis ning kuidas teha päriselt rohepööret.
Kas eestlastest on saanud eurooplased? Lisaks: kui sügavaks osutub EKRE kriis ning kuidas teha päriselt rohepööret.
Asjatundja: autoturg seisab kaubandussõja lävel Tesla müük kidub, Musk hämab
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Raadiohitid: miljonär Marko Oolo nipid ja ka rikkad nutavad
Selle nädala Äripäeva kuulatuimad saated olid, kus rääkis miljonär Marko Oolo enda portfellist, Microsoft Eesti juht töötajate tasustamisest ning Olavi Lepp juhtimisest.
Selle nädala Äripäeva kuulatuimad saated olid, kus rääkis miljonär Marko Oolo enda portfellist, Microsoft Eesti juht töötajate tasustamisest ning Olavi Lepp juhtimisest.
5 protsendi klubi idee tõi Martin Villigule Eduka Eesti võidu ja 10 000 eurot
Arvamuskonkursi Edukas Eesti käesoleva hooaja võitis ettevõtja Martin Villigu idee algatada ühiskondlik kokkulepe, millega jõukamad inimesed annetaksid oma sissetulekutest 5 protsenti erinevateks algatusteks.
Arvamuskonkursi Edukas Eesti käesoleva hooaja võitis ettevõtja Martin Villigu idee algatada ühiskondlik kokkulepe, millega jõukamad inimesed annetaksid oma sissetulekutest 5 protsenti erinevateks algatusteks.