• OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • 19.02.01, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Tarbimisbuum tõstab majanduskasvu 10%ni

Kaupade hulgi- ja jaemüük suurenesid eelmise aasta IV kvartalis vastavalt 22% ja 16%, majutus- ja toitlustusteenuste mahu kasv oli vastavalt 18% ja 14%. Võrdlusbaas on 1999. aasta IV kvartal.
Arvestades loetletud komponentide osatähtsust sisemajanduse kogutoodangus, kiireneb majanduskasv muude tingimuste samaks jäädes IV kvartalis 3,4 lisaprotsendipunkti võrra. Kuivõrd senine majanduse kasvutempo on olnud 7% ringis, ootame IV kvartali majanduskasvuks 9?10% ja aastas kokku 7,5%.
Hulgi- ja jaekaubanduse osatähtsus lisandväärtuse loomisel on ca 16%, hotellidel ja restoranidel poolteist protsenti. Seega tagab kaubanduse õitseng ? kõige ehtsamate buumi tunnustega! ? majanduse kiire kasvutempo.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Kaubandust, majutust, toitlustust eraldi võttes võiks tuletada isegi üle 10 protsendi suuruse majanduskasvu, ent muud tingimused ei jää kahtlemata samaks. Näiteks ekspordi poolt genereeritav majanduskasvu peasuund sai kasvõi Elcoteqi tootmismahtude vähenemisega ca 0,4protsendilise tagasilöögi. Ometi aitab siseturu nõudluse kasv tänuväärsel moel vähendada meie haavatavust ekspordikanalite äralangemisel. Traditsiooniliselt väikseks turuks loetud Eesti kasvab, ja jõudsasti. Ehk on aeg siseturu väiksusega seotud arusaamad hoopis ümber vaadata?
Jõulud ? mõtleb kodanik. Õige, kuid ka võrdlusaastal 1999 olid jõulud, kuid ilmselt mitte nii tarbimisküllased kui viimased. Majanduslik surutis andis veel tunda, polnud kindlust tuleviku suhtes. Ehkki keskmine palk küll tõusis nii kümne protsendi tempos, kodanikud pigem säästsid, kui tarbisid. Hoiused pangakontodel üha suurenesid.
Ego ja Trump ? ütleb pank ja avab oma kaardid. Nüüd oleme tarbimisbuumi seletusele juba palju lähemal. Pank märkas järjekindlat hoiuste suurenemist ja soovis need ringlusse tagasi lasta. Uute tehniliste vahenditega see ka õnnestus. Ühe ja suure, ent sellegipoolest tülika laenulepingu sõlmimise asemel on nüüd palju ja pisikesi, ent mobiilselt rakenduvaid laenulepinguid. Kui 1997. aastal laenas elanikkond end lõhki, siis tänaseks on haavad lakutud, vanad laenud tagasi makstud, nii et võib teha ettevaatlikult uusi.
Me läheneme tõele veelgi, kui võtame arvesse turistide järjest suureneva voolu Eestisse. Meie hotellide täituvus on keskmiselt 60%, mis on maailmas väga hea näitaja. Siseministril õnnestus koostöös Äripäevaga piraatkaubanduse tiibu tublisti kärpida, mistõttu suur osa kaubandusest ?legaliseerus?. Ka seda kajastavad tänased rõõmustavad numbrid. Uued ja uued supermarketid peibutavad inimesi ostma, aga ka niisama patseerima ja aega veetma.
On neidki, kes krimpsutavad tarbimise kasvu peale nina. Polevat ikka see õige majanduskasv, ent kuidas saaks siis üldse toota, kui pole tarbimist? On äärmiselt hea meel tõdeda, et Eesti turg muutub üha arvestatavamaks.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 11 p 1 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele