IT-otsuseid, -kulusid ja -investeeringuid saab põhjendada ainult lähtudes ettevõtte põhiväärtustest ja konkurentsieelistest.
Kui luua skaala, milles ühes otsas asub ?ettevõtte tööd pidurdav IT? ja teises otsas ?konkurentsiseelist pakkuv IT?, siis kahtlemata soovime ennast positsioneerida paremasse serva. Paraku on keeruline seostada igapäeva bittide-baitide tasandi IT-otsuseid turuosa kasvuga või mõne teise ettevõtte strateegilise plaaniga.
Kas miljon krooni uue serveri eest on õiglane hind? Keeruline küsimus. Samas, kui see tehnoloogiline lahendus suudab tagada andmete kaitstuse, siis võime nentida, et meie andmete kaitse maksab miljon krooni. Sellisel kujul muutub kulu võrdlus tuluga arusaadavamaks. Edasi mõtiskledes maksab tegelikult miljoni usaldusväärsus klientide silmis ning usaldusväärsus on juba selge konkurentsieelis. Iseasi, kas me suudame oma konkurentsieelist turul rakendada.
Seos IT-kulude ja neist tuleneva ärilise kasu vahel pole otsene ja selge ? vastasel korral ju ei pöördutakski väliste ekspertide poole selguse saamiseks. Kuna põhjendatud IT-otsused saavad tugineda ainult IT-väärtustele, tuleks konkurentsieelise juhtimiseks endale selgeks teha IT põhiväärtused.
Ettevõtja igapäevased IT-otsused puudutavad IT protsesse ja vahendeid ehk IT-vahendite kasutamist, ITsse investeerimist ja finantseerimist. Tuleb otsustada, kuidas anda infosüsteemis uutele töötajatele töökohustustele vastavad kasutajaõigused, millised kasutajatöökohad tuleb sel aastal välja vahetada, kas vajatakse 20GB või suuremaid kõvakettaid jne.
Millised investeeringud ja tööd on vajalikud, et tagada infosüsteemi toimimine 24 tundi päevas 360 päeva aastas ning mida tuleb teha, et meie infosüsteemi ei murtaks sisse ja olulised andmed konkurentideni ei jõuaks?
Tehtud IT-otsused peavad andma panuse IT strateegiliste väärtuste tagamiseks ? IT paindlikkus, innovatiivsus, kättesaadavus, ühtsus vms. IT strateegiliste väärtuste eelduseks on aga alati toimiv infosüsteem, mis võimaldab klientidel pidevalt edastada tellimusi ning jälgida oma tellimuse täitmist. Kindlustunde annab ka pädev IT-meeskond, kes on võimeline kiirkorras täiendama infosüsteemi uute kliendi soovitud võimalustega.
IT strateegilised väärtused loovad aluse ja annavad võimaluse firma äriliste väärtuste suurendamiseks ? kliendile pühendumine, usaldusväärsus, tarnete ajastatus jms.
Alles konkurentsieeliseid ja äri põhiväärtusi saab otseselt seostada kulude ja tuludega. IT-otsused annavad panuse IT põhiväärtuste loomiseks, mis mõjutavad meie konkurentsieeliseid, ehk loovad väärtust meie ettevõttele.
Seotud lood
Aastal 2017 esimese suurema bitcoini buumi ajal, mida juhtiv majandusmeedia aktiivselt kajastas, väljendasid paljud professionaalsed investorid ja finantsettevõtete juhid krüptovarade tuleviku suhtes tõsist skeptilisust. J.P. Morgani (JPM) juht Jamie Dimon pidas krüptovaluutatehinguid pettuseks ja ütles, et vallandab iga ettevõtte töötaja, kes selle nimel bitcoinidega kaupleb. Kongressi kuulamistel nimetas Dimon krüptoraha tokeneid "detsentraliseeritud püramiidskeemideks" ja soovitas valitsusel nendega seotud tehingud keelata.